Mafiáni (1990)

mafiani_4

A byla to právě hudba, která pak určovala rytmus filmu ve střižně. Tradiční režisérova spolupracovnice střihačka Thelma Schoonmaker pak přišla s nápadem používat tzv. ,,jumps cut“. Zatímco ve filmové řeči počátku 21. století je to naprosto běžný způsob vyprávění, v roce 1990 to zdaleka nebylo tak běžné. Princip je vynechání několika oken v plynulém pohybu, takže scéna pak působí záměrně dynamickým dojmem.

 

Scorsese zpracovává skutečný případ organizovaného zločinu s neuvěřitelnou jistotou a suverenitou. Příběh vzestupu i nemilosrdného pádu Henryho Hilla je hereckým vrcholem Raye Liotty, kterému zdatně sekundují brilantní herci v epizodních rolích. Všechny však strčí do kapsy geniální Joe Pesci, jehož kreace patří mezi kultovní a byla po právu oceněna Oskarem. Režisér své ,,hrdiny“ nikterak nevyvyšuje a ani nelituje, zkoumá je s odstupem a nesmírně realisticky. Film však nepůsobí odtažitě, je svébytným hraným dílem, kde se vzácně kloubí promyšlený příběh a brilantní technická forma.

mafiani_5

Testovací projekce byla děsivá. Během prvních patnácti minut odešlo ze sálu více než deset lidí, ale lidé ze studia Warner Bros, které film vyrábělo, věděli, že mají k dispozici skvělý zábavný film do distribuce. Jejich jedinou obavou bylo velmi expresivní zobrazování užívání drog, které mohlo snímku velmi uškodit od různých angažovaných společností na ochranu morálky, které mají v Americe překvapivě silnou roli a pochopitelně přemíra brutálního násilí. Scorsese však za film bojoval, protože přesně o tom ten film měl přeci být!

 

Jestliže Mafiáni měli nejhorší hodnocení od testovacího publika v historii Warner Bros, pak recenze novinářů byly pravým opakem. V New York Times vyzdvihují fantastický herecký ansámbl a brilantní režii, Roger Ebert o filmu píše jako o hvězdné hodině americké kinematografie vůbec a Variety o filmu píše jako o prvotřídní filmové podívané.

mafiani_6

Film s rozpočtem 25 milionů dolarů vydělal v USA 46,8 milionů dolarů a patří k televizním trvalkám. Mafiáni zasáhli do Oskarového klání, ale prohráli naprosto nepochopitelně s eposem Kevina Costnera Tanec s vlky. Sladké odměny se jim ale dočkalo již v následujícím desetiletí, kdy jsou svorně diváky, kritikou i filmovými profesionály právem řazeny mezi nejlepší filmy světové kinematografie.
http://magazin.realfilm.cz/wp-content/uploads/FINAL-trailer.jpg

Pages: 1 2

Přidat komentář

TOPlist