Průvodce filmy o Kmotrovi

kmotr II-2

Hlavní roli Coppola vydupal pro Marlona Branda, největšího a nejdražšího průšviháře té doby, se kterým nikdo nechtěl točit. Dalšími vybranými na roli kmotra byli Sir Laurence Olivier a George C. Scott, představitel Pattona ze známého filmu. Brando souhlasil s Coppolovou opatrnou taktikou kamerových zkoušek zdarma. Pro takovou hvězdu něco neslýchaného.

Coppola:,,Dostal jsem z Branda souhlas s tím, že nosí špunty do uší, protože nemá rád hlasité zvuky, tak jsem všem řekl, že musíme být jako nindžové. Používali jsme znakovou řeč. Připravili jsme se a pak ho vzbudili. On vyšel z ložnice v japonském rouchu. Popadl svůj culík, vytáhl si ho nahoru na temeno, na ruce si nanesl černý krém na boty a rozetřel ho po vlasech. Pak si nacpal do pusy několik papírových kapesníků a řekl:,,No, měl by vypadat jako buldok.“ Byl jsem ohromený. Ohnul si límec u bílé košile, kterou jsme přinesli, a řekl:,,Víte tihle lidé ho mívají vždycky ohnutý.“

Brando byl nakonec angažován, jak všichni víme, ale rozhodně se to neobešlo bez problémů. Michaela Corleoneho měl hrát Ryan O´Neal, Warren Beaty a nebo Robert Redford, ale Coppola si po mnoha castingách nakonec vydupal Al Pacina, který byl v té době prakticky neznámý. Problém byl, že se ze zoufalství upsal jinému filmu. To už měla být práce pro bezskrupulózního Roberta Evanse.

Nejmocnější producenti III: Robert Evans

Po čtyřech měsících došlo k natáčení filmu a okamžitě se vyrojilo spoustu vyhrůžek. Filmaři byli vyháněni z jednotlivých lokací kvůli zásahům jisté skupiny sponzorované Italoamerickou ligou v čele s Frankem Sinatrou a Sammym Davisem. Kdyby nešli filmaři těmto lidem na ruku a neudělali řadu změn ve scénáři, žádný Kmotr by nikdy nebyl. Během celého filmu se nesmělo použít spojení cosa nostra, protože něco takového samozřejmě nikdy neexistovalo.

Nejmocnější producenti III: Robert Evans

I přes všechny ústupky ve scénáři se však film někým neustále sabotoval. A podle pravidla ,,ryba smrdí od hlavy“ měl být prvním vyhozeným právě Coppola a nahrazen někým, kdo by šel víc na ruku a eventuelně film přivedl do takové fáze, aby Paramount zastavil výrobu definitivně. Coppola se však žádných intrik nezalekl a vyházel všechny hlavní podřízené z pozice režiséra. Evans byl na jeho straně, což mu Coppola ještě stihne později oplatit.

Film byl v premiéře uveden v kategorii R (do 17 let pouze v doprovodu dospělé osoby), která většinu filmů diskvalifikuje na cestě ke komerčnímu úspěchu, ale diváci byli nadšení. Film se stal obrovským komerčním hitem a Coppola, který měl 7,5 % ze zisku se stal přes noc do smrti nezávislým člověkem. Za uspořené peníze koupil obrovskou vinici v Kalifornii a pokračoval i v producentské činnosti. Film vyhrál Oskara za nejlepší film a Coppola si odnesl dalšího Oskara za scénář.

kmotr II-3

Kmotr změnil studiový systém. Od formy zakázek se přešlo do éry tzv. blockbusterů. Filmů, do kterých studio investuje obrovské prostředky a nasadí je v letních nebo zimních měsících, kdy chodí diváci do kina nejčastěji. Kmotr byl předvojem, jakousi první vlaštovkou tohoto systému, který k obrazu svému přetvořilo zázračné duo George Lucas a Steven Spielberg.
První Kmotr je brilantně natočenou ságou s ohromnou vizuální přesvědčivostí. Kamera si libuje v temných tónech a neustále na nás dýchá dramatická atmosféra umocněná nesmrtelnou hudbou Nina Roty. Strhující výkon Marlona Branda byl vyznamenán Oskarem, kterého odmítl převzít kvůli zobrazování indiánů v amerických filmech a fatálně byly ve své době ignorovány i skvělé výkony Al Pacina, Jamese Caana, Roberta Duvalla a Diane Keaton.

 

Pages: 1 2 3 4

Přidat komentář

TOPlist