Sedm (1995)

sedm_4

Fincher měl v té době za sebou velmi depresivní trojku Vetřelce a pro diváky plánoval v thrilleru Sedm hodně hutnou podívanou plnou deprese, špíny velkoměsta a atmosféry.  Fincher snímek zahalil do temných odstínů a téměř po celý film nechal z nebe padat hektolitry vody, aby simuloval permanentní déšť. Pro film angažoval původem íránského kameramana Daria Khondjiho, kterého znal pro jeho vytříbený vizuální styl již z reklamní branže. Natáčení probíhalo hladce a i nešťastných náhod tvůrci využili ve svůj prospěch. Při mimořádně působivé scéně, kdy Mills pronásleduje vraha se Brad Pitt při skoku skutečně zranil a musel film odehrát s rukou v závěsu. Ve scénáři ho měl Doe zranit jinak, ale Fincher tam už pohmožděnou ruku nechal a dál to neřešil.

 

Pro úvodní titulkovou sekvenci se Fincher inspiroval experimentálními snímky ze 60. let a nechal za 15 000 dolarů zhotovit ručně vyrobené knihy pomateného náboženského fanatika. Divák už od prvního záběru ví, že na filmu si tvůrci dali opravdu záležet. Drsný příběh, kde scenárista umně míchá vysoké umění s žánrem thrilleru a v některých momentech naprosto nenásilně skládá poctu Alfredu Hitchcockovi a především Taxikáři Martina Scorseseho mimořádně funguje. Na autenticitě filmu se podíleli skuteční kriminalisté jako odborní poradci a co jsem mluvil o filmu s policisty, tak říkali, že ten film je až nehollywoodsky věrný.

sedm_5

Testovací projekce však byly neúprosné. Diváci byli deprimováni koncem a žádali jeho přetočení. Studio chtělo názorům diváků pochopitelně vyhovět a pro jistotu film znatelně sestříhat. Brad Pitt zuřil. Pitt řekl, že v případě tak citelných zásahů s filmem nechce mít nic společného. Studio se zaleklo možných právních tahanic a Fincherovi nabídli možnost dotáček a trochu film zjemnit.

 

Fincher věděl, že nemůže počítat s dobrými kritikami a rozhodl se filmu pomoci marketingovou kampaní s využitím nového naprosto nevyzkoušeného média – internetu. Ještě před premiérou se o filmu hodně hovořilo jako o snímku, který zobrazuje nešvary doby.

seven_6

A ohledně kritik se nepřepočítal. Vyšly mírně nadprůměrné, ale skutečnou povahu snímku z hlediska kontextu dobu tehdejší recenzenti ani zdaleka nezachytili. A objektivně ani nemohli. Diváci byli nadšení. Film vydělal celosvětově jenom v kinech 316,4 milionů dolarů a vzhledem k rozpočtu 33 milionů dolarů byl jedním z nejziskovějších titulů roku.

 

Film vyvolal vlnu podobně laděných snímků, které stavěly na všemožných zběsilých konstrukcích, kdy vrah pracoval podle často neskutečně překombinovaných klíčů. Film existuje v celé řadě verzí, z nichž ta nejbizarnější je jedna americká televizní verze, kde jsou vystříhány všechny vraždy.

http://magazin.realfilm.cz/wp-content/uploads/FINAL-trailer.jpg

reklama světová klasika
Koupit ZDE ↓

Tištěná verze
http://www.kosmas.cz/knihy/168427/slavna-svetova-filmova-klasika/

 

Pages: 1 2

Přidat komentář

TOPlist