Studená válka (2018)

 05_Studena_valka

Přestože Pawlikowski začínal jako dokumentarista a vždy se přísně držel svého strohého přístupu k filmařině, nedrží se jen strohých historických faktů, ale používá hudbu tak, aby vyjadřovala velkou část příběhu. Pawlikowski, sám jazzový pianista, poslouchal všechny písně z repertoáru Mazowsze a nakonec si vybral tři, které se ve filmu v různých formách opakují. Z typického mazowszkého kousku Dvě srdce udělal nejdříve prostý rolnický popěvek, který zpívá mladá venkovanka, a pak chytlavé jazzové číslo, které ve francouzštině zpívá Zula, z níž se v Paříži stala éterická šansoniérka padesátých let.

 

Když poprvé slyšíme Wiktorovo jazzové uskupení v pařížském nočním klubu, bebopová melodie, kterou tento kvintet hraje, je verzí polského tance oberek, který už před tím ve filmu zazněl: poprvé ho hraje jedna žena na amplifikovaný akordeon a pak ho jako tanec předvedl Mazurek během své varšavské premiéry v roce 1951. Později, když to Wiktorovi při hře na piano ujede a on se pustí do divoké improvizace, zjazzovaný oberek přechází do písně Dvě srdce a pak do Internacionály (tu ostatně Mazurek taky zpíval během slavnostního obřadu v části odehrávající se v Polsku). Všechno nevyřčené o lásce a ztrátě – a všechno, co pár od sebe vzdaluje – je zprostředkováno hudbou.

07_Studena_valka

Pro toto zásadní dílo našel Pawlikowski talentovaného spolupracovníka: klavíristu a aranžéra Marcina Maseckého, s nímž se poprvé setkal během castingu na hlavní roli. „Masecki je pohodový chlápek,“ říká Pawlikowski. „Z hudebního hlediska by byl dokonalým Wiktorem. Je to hudební dobrodruh, je odvážný a velmi eklektický. Nahrál všechna Chopinova Nokturna zpaměti a Beethovenovy sonáty se sluchátky na potlačení zvuku na uších, aby napodobil skladatelovu zkušenost s hluchotou. Velmi rád hraje ragtime nebo improvizuje v barech a restauracích, kde nezávazně poslouchá rozhovory lidí okolo a nechá se jimi vést svým hudebním bloumáním. Aranžoval také hudbu pro hasičské orchestry po celé zemi.“

 

Poláci mají zřejmě nejslavnější kameramanskou školu na světě a jejich tradice vyprávění obrazem je skutečně mimořádná. Přiznám se, že jediná výtka, kterou musím ke kameře směřovat jsou záběry z varšavského divadla, které jsou extrémně přesvícené a působily vyloženě rušivě. V tomto ohledu je třeba vzpomenout Miroslava Ondříčka, když točil Amadea, jenž je nedostižným vzorem snímání divadelních představení. Vsadím se ale, že 95% diváků si toho vůbec nevšimne.

09_Studena_valka

Herecky je Studená válka hereckým koncertem ústředního dua, ve kterém je zajímavý prostor ještě pro dva zajímavé epizodické charaktery. Postavu režiséra Michela hraje známý francouzský režisér Cédric Kahn a druhého přesvědčeného bolševika Borys Szyc. Jak už to tak bývá doma není nikdo prorokem. Poláci režisérovi vytkli, že se od komunismu ve filmu více nedistancoval a neukázal jeho krůzu v celé své hanebnosti. To je ale samozřejmě nesmysl. Z tohoto filmu vás bude mrazit po celou dobu a tvůrci k tomu nepotřebují žádné křičící policajty od tajných.

http://magazin.realfilm.cz/wp-content/uploads/FINAL-trailer.jpg

Studenou válku RealFilm vřele doporučuje ke zhlédnutí.

a1_valkaplustisk_ok

Pages: 1 2

Přidat komentář

TOPlist