Hollywood prohloubil krizi a Čína si opět bere vavřínový věnec

Americkému filmovému průmyslu se opět propadly tržby a i přes jistý mírný vzestup není důvod k optimismu.

meg_1

Letošní léto je pro Hollywood naprosto stejně tragické, jako to loňské a nebýt posledního víkendu, kdy Warneři uvedli blockbuster Meg, byli bychom svědkem dalšího fatálního propadu filmového průmyslu. Objetivní potíží je, že Meg i další hit Paramountu Mission Impossible: Falout jsou financovány z většiny čínským kapitálem.

meg_2

Hollywood uvedl všechny zásadní blockbustery před letní sezónou, která byla tradičním tahounem filmového průmyslu. A důvod? Čína uvalila před několika lety sankce vůči Hollywoodu a v letních měsících uvádí jen velmi málo titulů, zatímco v ostatních měsících je to jedno, respektive není to vázáno žádným zákonem. Z toho důvodu významně utrpěla celá řada comicsových velkofilmů, které bez úspěchu na čínském trhu nemají šanci pokrýt přemrštěné rozpočty.

MISSION: IMPOSSIBLE - FALLOUT

Čína tak nastolila své obvyklé obchodní pravidlo. My dodáme kapitál, vy know how. Řada hollywoodských producentů podlehla, nedbaje čínské mentality. Číňané se to zkrátka už naučili také a Hollywood je v troskách. Okurková kauza s Oskary, kdy stále klesající sledovanost vede Akademiky k udělování cen populárním filmům a předávání cen v technických kategoriích v reklamních pauzách bohužel není kachna.

Mamma Mia! Here We Go Again

A jak dopadají letošní letní studiové filmy? Podívejme se. Muzikál Mamma Mia! Here We Go Again je regulérní hit s tržbami 283 milionů dolarů oproti 75 milionovému rozpočtu. V Číně ale Abbu neznají a tam film dopadl jak sedláci u Chlumce. Status superhvězdy potvrzuje Denzel Washington, jehož Equalizer 2 od SONY/Columbia překonal hranici 90 milionů na amerických tržbách a čeká ho pouť evropskými kiny, kde jistě ještě pár desítek mega přidá. V Číně se ale tento snímek nehraje. Jisté je, že ani jeden z filmů nevydělá na náklady na americkém trhu, a to je rozhodně velmi špatný signál pro americkou ekonomiku.

 

Disneyho Kryštůfek Robin o spisovateli, který vymyslel Medvídka Pú vynesl zatím celosvětově 65 milionů dolarů, což z něj rozhodně hit nedělá, ačkoli Disney u filmu pro jistotu neuvádí vůbec rozpočet. U Foxů jsou v šoku z propadáku The Darkest Minds, který i přes slušnou kampaň a malý rozpočet skončí v červených číslech. V Lionsgate také není důvod k úsměvu. Akční komedie The Spy Who Dumped Me, která hodně připomíná úspěšného Špiona má před sebou hodně dlouhou cestu do černých čísel.

 

Animákům se ale daří fajn. Jak trojka Hotelu Transylvánie, tak dvojka Úžasňákových jsou velké hity.

 industry_main_bild

   Pokud se ale podíváme do Říše středu, tak tam je rozhodně důvod k radosti a veselému křepčení u ohně. Čínské letní hity strčí Hollywood do kapsy absolutně bez problémů. Tak třeba film Dying to Survive vydělal 446 milionů dolarů, Hello Mr. Billionaire 297 milionů dolarů, Detective Dee: The Four Heavenly Kings 189 milionů dolarů a mohli bychom pokračovat.

 

Hollywood si pod sebou podřezává větev. Obsazuje čínské herce do svých produkcí a buduje jim starpower na americkém a evropském trhu. Uvidíme tedy, co si povíme příští léto.

Přidat komentář

TOPlist