Miss Hanoi (2018)

misshanoi_1

ČR/SR, režie: Zdeněk Viktora, scénář: Zdeněk Viktora, Adéla Kabelková, Marek Grajciar, kamera: Aleš Hart, hudba: Jiří Hájek, střih: Jakub Voves, hrají: Ha Than Špetlíková, David Novotný, Miroslav Hruška, Ján Jackuliak, Jiří Kocman

 

90 minut, barevný

 

Film:

 

Anička (Ha Than Špetlíková) je mladá a ambiciózní policajtka vietnamského původu na Severu Čech. Její máma provozuje typický vietnamský obchod v pohraničí a je docela dost závislá na mocném panu Čaovi. Pan Čao před nedávnem pochoval svou milovanou dceru, přezdívanou Miss Hanoi. Byla to půvabná a chytrá dívka z vážené vietnamské rodiny, kterou někdo zavraždil. Tedy někdo. Nezletilý výrůstek, primitiv rostoucí pro šibenici. Ten někdo byl na čtyřleté výročí její smrti oběšen. Tedy oběšen. Předtím, než si dal smyčku kolem krku, si zlomil obě zápěstí a jaksi se oběsil až potom, co umřel. To vypadá spíš jako vražda, že milý, Watsone?

misshanoi_2

Z Prahy jede severočeským kolegům pomoci kapitán Kříž (David Novotný). Je to policajt ze staré školy, stále rostoucí pleš, bříško, blbý kecy, zkrátka Rudolf Hrušínský moderního střihu, pokud si vzpomeneme na nejlepší detektivky Vrah skrývá tvář a Po stopách krve. Ten si Aničku okamžitě přizve jako tlumočnici, ale nikterak jí ani Vietnamcům nefandí. Zdá se totiž, že tady každý něco skrývá.

 

Na Miss Hanoi jsem se moc těšil. Můj kamarád chodil pět let s Češkou s vietnamskými rodiči a pokud používám minulý čas, neznamená to, že se rozešli, ale vzali, takže nyní spolu nechodí, ale žijí. A právě od ní vím, jak je na tento snímek vietnamská komunita zvědavá a za sebe musím říct, že samozřejmě i česká.

misshanoi_3

Zdeněk Viktora je vlastně první český filmař, který si toto téma, bezesporu i divácky velmi atraktivní, vybral a rozhodně uspěl, přestože by si měl vysloužit pár ran na záda za několik dramaturgických kiksů ve scénáři. Co je třeba ocenit je respektování moderní filmové řeči. Viktora na to jde sympaticky postaru. V úvodní scéně se pomocí několika přešvenků na fotografie divák dostane k zásadním informacím. Jistě, může se to zdát jako blbost, ale film je vizuální médium. Dělal to Hitchcock, Spielberg, Fincher, ale spousta českých filmařů si dodnes myslí, že se to dá odbýt v dialogu. Nedá. Diváci to pak totiž nechápou a já nechápu, že jim to dodnes nikdo nevysvětlil.

 

Druhé velké plus je za to, že divák po 25 minutách ví o čem film je! Zdeněk Viktora pochopil, že žánrový film musí dodržovat žánrová pravidla. Může se to zdát opět jako blbost, ale je to naprosto zásadní. Do deseti minut je třeba představit hlavní postavy a do pětadvaceti je třeba divákovi sdělit o co ve filmu jde. Není na tom nic těžkého. Funguje tak 99% všech světových filmů. Z nějakého záhadného důvodu se na to v českém filmu zvysoka …

misshanoi_4

Jako recenzent mám velkou radost, že Viktora chápe pravidla hry. Předně je třeba říct, že Miss Hanoi stála asi jako snídaně pro štáb na jakémkoli filmu Davida Finchera. To ale nutně nemusí znamenat výtku. Miss Hanoi je komorní film, kterému to bude rozhodně velmi slušet v televizi, ale buďme féroví. V kinech má takovýto snímek větší ospravedlnění než většina současných štědře dotovaných evropských premiér a větší smysl než všechny balkánské filmy v kinech dohromady. Byl jsem v plném sále platících diváků, takže věřte, že vím o čem mluvím.

 

Hlavní devízou filmu jsou herecké výkony Špetlíkové a Novotného, kteří jsou naprosto excelentní, ale můj velký problém s tímto filmem je v tom, že nejzajímavější postava ve filmu, tedy pan Čau je tam asi ve čtyřech scénách. To je strašná škoda. Celý děj filmu se točí kolem této postavy a my se o něm vůbec nic nedozvíme. A nyní jsme u toho.

ha_than_spetlikova

Miss Hanoi by podle mě, netvrdím, že to tak bude, měla být pilotem pro televizní seriál. Ta látka si o to přímo říká. Máme tady zajímavé postavy ze současnosti, atraktivní zázemí vietnamské komunity a detektivní žánr. Už tato premisa z toho činí nadprůměrnou látku. Kdyby se podařilo sehnat zajímavé autory na scénáře, byla by to událost sezóny. A nalijme si čistého vína. HBO, která je partnerem filmu, třeba v domovské USA dlouhodobě čelí kritice zato, že ve vlajkové lodi stanice sérii True Detective, nejsou dobře napsány ženské postavy. Tím rozhodně Miss Hanoi netrpí, detektivka a její matka jsou zatraceně nosné a zajímavé ženské postavy.

 

Miss Hanoi asi není nejrafinovanější detektivka, kterou jste viděli, ostatně blíž než ke krimi má tento film svou strukturou k filmu noir, ale to by si s tím autoři měli víc vyhrát. Každopádně žánrově je to drama, komediálních prvků je tam navzdory zdání z traileru poskrovnu.

 

Suma sumárum. Miss Hanoi je snímek s řadou nečekaných zvratů, solidními hereckými výkony, který netrpí žádnými výraznějšími přešlapy, ať už ve vyprávění, tak provedení. Slušná česká kriminálka.

http://magazin.realfilm.cz/wp-content/uploads/FINAL-trailer.jpg

Přidat komentář

TOPlist