O filmech s Jimem Jarmuschem

Málokterý režisér, který dosáhl proslulosti na několika kontinentech a pocházející z USA nepodlehl Hollywoodu, i když to znamenalo, že byl po celý život chudý, čti normální. A jak nahlíží na filmy a svět?

jim_jarmusch_main_bild

Jim Jarmusch je už několikátý režisér, jehož výroky a bonmoty charakterizujeme jeho osobnost. Pokud si chcete něco přečíst o jeho životní dráze, přečtěte si náš režisérský profil. A co si tento legendární filmař s českými a irskými předky myslí?

 

O tom proč netočil nikdy s americkými společnostmi jako Fox Searchlight, Miramax nebo Polygram?

Pro mě je důležité, abych zůstalu kormidla. Já rozhoduji o tom, jak je film sestříhaný, jak je dlouhý, jaká je v něm použitá hudba, kdo v něm hraje. Dělám filmy od začátku do konce. Jsem každý den ve střižně. Domlouvám finanční záležitosti. Píšu scénář. Spolupracuju s řadou skvělých lidí. Nevěřím moc na autorský rukopis a tyhle věci, někdo ale musí říct: podívejte, film by měl točit filmař, ne nějací byznysmeni.

 

Proč má radši Dolpha Lundgrena než Jean Clauda Van Damma?

Van Damme mě nudí. Tváří se pořád tak nějak nafoukaně. Líbí se mi, že Dolph Lundgren je jako robot. Vůbec nepředstírá, že by se snažil hrát kdovíjak emocionálně rozpolcené postavy.

Jim Jarmusch

Co se mu líbí na Tarantinovi a co na něm naopak nesnáší?

U Tarantina se mi líbí, jak staví příběh. Naopak se mi přčí, co provádí se soundtracky. To ale není vyloženě jeho chyba. Začalo to už před ním. Pojďte nakoupit hromadu populárních písniček a plácneme je do filmu.

 

Co si myslí o názoru uměleckého kritika Lopate, který ho nařkl, že jako absolvent University of Columbia točí pořád filmy o ubožácích, kteří se každou noc ožerou, podnikají poutě do Memphisu, kde je navštěvuje duch Elvise, střílejí bezhlavě z pistolí a celkově se chovají jako nemyslící náměsíční?

Jednou jsem byl v Římě s Robertem Benignim na obědě v jedné typicky dělnické restauraci. Měli tam dlouhé stoly, kde seděli všichni pohromadě. Tak jsme sedli mezi ty dělníky v modrých montérkách, pracovali venku na ulici, Roberto se s nimi dal do řeči a začali se bavit o Dantem a Ariostovi a italských básnících dvacátého století. Zkuste zajít do hospody někde ve Wyomingu a jenom pronést slovo poezie, a hned vám někdo začne mávat pistolí před ksichtem. Taková je prostě Amerika. Zatímco třeba v Paříži i obyčejní popeláři milují malíře devatenáctého století.

 

Proč jeho postavy působí povětšinou osaměle a melancholicky?

Protože jsem osamělý a melancholický (smích). Je to součást života a já si vždycky připadal v mnoha směrech jako outsider – nejspíš si dokážete představit proč! Stejně tak mě to ale táhne k humoru, nedorozumění a věcí, které z nedorozumění vzejdou. To všechno existuje vedle sebe, já se jen snažím, aby to vedle sebe existovalo i u jedné postavy nebo v jednom filmu.

 

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY

paterson-foto-credit-mary-cybulski-cannes-film-festival

paterson-foto-credit-mary-cybulski-cannes-film-festival

Preview Paterson

Přežijí jen milenci, r: jim Jarmush

Přežijí jen milenci, r: Jim Jarmush

Cannes – Only Lovers Left Alive

Zlomené květiny (2004)

Zlomené květiny

Mrtvý muž

Mimo zákon

Přidat komentář

TOPlist