Mistr spektáklů David Lean

David Lean

Jsou režiséři jejichž filmy jsou tak ohromné, že na jejich výrobu by padla podstatná část zadluženého rozpočtu naší země. A pro jednoho z nich bylo slovo ,,komorní“ v určité části kariéry ve spojení s kinematografií doslova sprosté slovo. Ovlivnil celou generaci filmařů, vzhlížel k němu Stanley Kubrick, ale i mladší filmaři jako Anthony Minghella nebo Steven Spielberg, který byl režisérův učenlivý student. Názvy jeho filmů již v celé generaci diváků vyvolávají příjemné mrazení v zátylku – Doktor Živago, Most přes řeku Kwai a zejména Lawrence z Arábie.

David Lean se narodil stejně jako já 25. 3. ovšem již v roce 1908 v Croydonu, Surrey ve Velké Británii. Znamená to tedy, že to byl asi ten nejtvrdohlavější a nejdominantnější člověk, kterého zná zvěrokruh – beran v beranu. To je přesně ten typ člověka, pro kterého ne není odpověď a slovo nejde nemá ve slovníku.

Bez těchto vlastností by těžko natáčel uprostřed pouště s domorodci, používal tisíce komparsistů a inscenoval ty nejrozmáchlejší záběry, které se kdy na plátně objevily a za které byl v roce 1953 jmenován Komandérem britského impéria, v roce 1984 povýšen do šlechtického stavu a v roce 1990 (tedy pár měsíců před smrtí) mu Americký filmový institut udělil Cenu za celoživotní dílo. Začínal jako střihač a postupně se v Gaumont – British News vypracoval na hlavního střihače, tehdy mu bylo 28 let. Ze zpráv se ovšem záhy dostal k hraným filmům a v polovině 30. let patřil k nejvytíženějším střihačům ve Velké Británii.

David Lean

Jeho raná léta spojovalo přátelství s dramatikem Noelem Cowardem, s kterým natočil řadu ceněných dramat s důrazem zejména na herecké výkony. Zatímco u filmu Moře, náš osud byl veden s Cowardem jako spolurežisér, jejich další 3 snímky už Lean režíroval samostatně. A filmy byly úspěšné.

Lean zaujal režií snímku Rozmarný duch (Blithe Spirit, 1944), který je kombinací černé komedie, psychologického filmu a horroru. Charles a Ruth jsou šťastný pár. Jednou se zúčastní spiritistické seance, kde se jim zjeví Charlesova bývalá žena Elvíra. Její duch se rozhodne nevrátit na onen svět a začne páru značně znepříjemňovat život.

David Lean

Nejúspěšnějším filmem z této série byl ovšem snímek Pouto nejsilnější (Brief Encounter, 1946), za který režisér obdržel Velkou cenu festivalu Cannes a nominaci na Oskara za nejlepší režii. Příběh vypráví o platonické lásce ženy v domácnosti (Celia Johnson, nominace na Oskara) a doktorem Alecem (Trevor Howard), kteří se náhodně seznámí na nádraží. Párkrát se v utajení setkají u oběda, ale oba zjevně vědí, že jejich vztah zřejmě nebude mít budoucnost.

Lean stál před těžkým úkolem. Hra byla velmi komorní a navíc neměla potřebnou stopáž pro celovečerní film. Lean přesunul děj, který se odehrává na nádraží do více lokací a formálně film ozvláštnil řadou detailů. Využívá tak zejména očí Celii Johnson, která podává strhující výkon. Lean také pracuje se světlem, pečlivě komponuje záběry a lokacím propůjčuje charakter srovnatelný s postavami. Využívá veškerých možností střihu a umně pracuje s hudebním doprovodem. O tomto filmu se říká, že je to jeden z největších romantických kýčů, které kdy spatřily plátna kin a láska ve filmu nenajde naplnění, přestože sdělený cit ve filmu je nesmírně intenzivní. Tímto filmem Lean definitivně vystoupil ze stínu dramatika Cowarda a bylo mu umožněno přestoupit k dalšímu autorovi – Charlesi Dickensovi.

Pages: 1 2 3 4

Přidat komentář

TOPlist