Titán filmové režie John Huston

Titán filmové režie John Huston

Filmař, který se nebál natočit Bibli, Chandlerovku, romantickou komedii, zabijáckou krimikomedii, filozofický nebo dobrodružný film. Velký silný muž, který boxoval, neskutečný pijan, malíř, neúnavný jezdec na koni vyjadřující se o svém díle slovy:,,Ve svém díle nevidím kontinuitu.“ V dnešním profilu se zaměříme na filmaře, který je bezesporu nesmrtelný titán a tím není nikdo menší než John Huston.

John Huston se narodil 5. srpna 1906 do hereckého manželského páru a není se čemu divit, že již ve 3 letech stál na prknech, která znamenají svět. Brzy pochopil, že si vydělá víc, když si místo jeviště stoupne do ringu a ještě jako mladistvý se naučil rány nejen rozdávat, ale i přijímat a do života se mu to zatraceně hodilo.

V roce 1932 se na přímluvu svého otce dostal ke smlouvě se studiem Universal, kde jako autor dialogů spolupracoval hned na 2 scénářích. Práce ho však nijak nenaplňovala, takže se jako řádný dobrodruh vypravil na cestu do Evropy, kterou sám procestoval. Několik měsíců strávil v Londýně a Paříži a pak se vrátil zpátky do USA, kde po krátkém angažmá jako redaktor a herec nastoupil jako scenárista k Warner Bros.

Jack Warner svému mladému spolupracovníkovi věřil, protože mu jeho scénáře vydělávaly peníze a když Huston naléhal, aby mohl režírovat, rozhodl se mu uštědřit lekci.

Maltézský sokol (1941)

Dal mu peníze na natočení Maltézského sokola s přesvědčením, že si na něm mladý tvůrce vyláme zuby a spadne mu hřebínek.

Jak to dopadlo si můžete přečíst v samostatném článku o filmu zde. Vzhledem k tomu, že je ale film v rubrice Retro a legendy je jasné, že to dopadlo samozřejmě dobře. A to nejen historicky. Film se stal trhákem. Byl rok 1941 a Johna Hustona znal celý filmový svět.

Úspěch ve film noir ho předurčil k natáčení podobně laděných snímků. Filmy jako Key Largo (1948) a zejména Asfaltová džungle (1950) patří do zlatého fondu a posledně jmenovaný film je jeden z pomyslných vrcholů celého žánru.

Key Largo je o majoru Frankovi (Humphrey Bogart), který se vrátí z války. Vyhledá příbuzné svého přítele na Floridě, aby jim vyprávěl o jeho hrdinské smrti. Ti pracují v hotelu, kolem kterého se pohybují velmi nebezpeční gangsteři. V hlavní záporné roli se objevil legendární představitel gangsterů Edward G. Robinson. Dcera z této rodiny (Lauren Bacall) doufá ve Frankovu pomoc. Ten ale místo toho začne pomáhat gangsterům při pašování lidí. Závěrečné drama se odehrává na lodi, kde bude všem pořádně horko. Dramaticky vybudovaná zápletka, stupňované napětí a slavné finále dnes film již právem řadí ke klasice. O tom by jistě mohli vyprávět tvůrci filmu Obvyklí podezřelí.

Nejslavnější gangsteři filmového plátna

Pokud existují filmy jako témata dizertačních prací, pak Asfaltová džungle je jedním z nich. Film, kde chybí kladný hrdina a je vyprávěn z pozice gangsterů je hlavním východiskem pro tvorbu takových filmařů jakými jsou Pedro Almodóvar, John Woo, Quentin Tarantino, Martin Scorsese, Bryan Singer, Michael Mann nebo Guy Ritchie. Snímek o plánované loupeži ve klenotnictví, která se promění v krvavou lázeň bude časem předmětem rubriky Retro a legendy, kam právem patří.

Poklad na Sierra Madre (1948)

V žánru film noir byl bezesporu úspěšný, ale byly to přeci jenom béčkové filmy, které mu zajišťovaly pouze klidný život a Huston chtěl od života vždy o něco víc. Bylo na čase změnit žánr a to učinil paralelně, když do kin pustil svůj legendární film Poklad na Sierra Madre (1947), kterým zasáhl hned 3 mouchy jednou ranou – získal si uznání v jiném žánru, obdržel 2 Oskary za režii a scénář, umožnil Bogartovi vystoupit ze škatulky drsných detektivů ze staré školy a splatil dluh svému otci Walterovi, který za roli ve filmu vyhrál Oskara.

Pages: 1 2 3

Přidat komentář

TOPlist