V pravé poledne (1952)

V pravé poledne (1952)

V pravé poledne

High Noon, USA 1952, režie: Fred Zinneman, scénář. Carl Foreman, kamera: Floyd Crosby, střih: Elmo Williams, hudba: Dimitri Tiomkin, hrají: Gary Cooper, Grace Kelly, Thomas Mitchell, Katy Jurad, Lloyd Bridges a další…

Oskar za herecký výkon (Gary Cooper), hudbu, píseň, střih, Cena newyorské filmové kritiky za film

formát: 1.37:1, 35 mm, černobílý (existuje i kolorovaná verze), délka: 85 minut

Film:

Šerif Will Kane (Gary Cooper) se chce po svatbě s Amy (Grace Kelly) vzdát své hvězdy. Právě toho dne má však v pravé poledne přijet do města muž, kterého Kane poslal za mříže, aby si s ním vyřídil účty. Kanea tak čeká perný den, protože dochází ke konfliktům, nikdo ve městě mu nechce pomoci a Amy chce, aby utekl.

Film V pravé poledne byl dalším filmem nezávislého producenta Stanley Kramera. Kramer byl proslulý tím, že dokáže natáčet doslova za babku, žádný z jeho filmů nepřesáhl náklady 1 milion dolarů na výrobu. V padesátých letech už studiový systém nebyl tak striktní jako desetiletí předtím. Kromě tradičních studiových herců, kteří byli doslova jejich majetkem se řada herců dostala na volnou nohu. V případě Garyho Coopera to bylo tím, že jeho filmy přestaly být magnetem pro diváky a z elitní hvězdy, která byla pravidelně v TOP 10 nejvýdělečnějších herců USA se začínal stávat v padesáti letech veterán.

v_prave_poledne_3

Kramer získával peníze od investorů a investor westernu V pravé poledne chtěl do hlavní role jenom Garyho Coopera, protože byl jeho věrným fanouškem. Cooperův obvyklý honorář byl 250 000 dolarů, ale u Kramera souhlasil s 60 000 dolary a potenciálními procenty ze zisku. Pikantní je, že celý štáb dostal vyplaceno na honorářích 35 000 dolarů.

Ačkoliv nejsem v žádném případě westernový fanoušek, existují některá díla před kterými je nutné smeknout. V pravé poledne je jedno z nich. Film je one man show Garyho Coopera jeho herecký výkon je doslova strhující. Cooper je prototyp rovného muže, je správný, drsný, mužný a má smysl pro povinnost. V průběhu filmu, však na něj začínají vyplouvat informace, které z něj dělají postavu mnohem složitější a komplexnější. Cooper se v průběhu filmu natáčení rozváděl a trpěl bolestmi kvůli zpackané operaci kýly, přesto se choval neustále jako profesionál a své osobní problémy dokázal proměnit v přednost. Výrazy jeho tváře, kdy prochází osamělým městem hovoří sami za sebe. V úloze Willovy ženy se představila Hitchcockova múza Grace Kelly o které Cooper doslova řekl:,,Působí dojmem ženské, která bude k chlapovi chladná, jen dokud jí nestáhne kalhotky, pak vybuchuje jak sopka.“ Film V pravé poledne navozuje dramatickou atmosféru, jak díky skvělé hudbě a slavné písni, tak i za použití vnějších prostředků, jakou je metráž. Čas skutečný je stejný jako filmový a obojí obsáhne 90 minut. Hnidopiši pochopitelně přišli na to, že to není úplně pravda, ale rozdíly jsou spíše kosmetické.

v_prave_poledne_4

Snímek režíroval původem rakouský rodák Fred Zinneman, který natočil krásné filmy jako Odtud až na věčnost nebo slavné drama Poznamenaní. Zinneman byl najatým profesionálem a o jeho skutečném podílu na filmu panuje řada legend a mýtů. Traduje se, že film byl dost přetáčený kvůli špatným výsledkům testovacích projekcí a onen záhadný investor prý inicioval přetočení několika scén, aby Cooper vypadal drsněji. Zatímco scenárista tyto legendy popírá, pak střihač je potvrzuje. Zinneman byl každopádně za režii nominovaný na Oskara.

Film se stal po svém uvedení okamžitou senzací, vydělal na tržbách 18 milionů a jak vidíte v úvodu setkal se s vřelým přijetím kritiky. Cooper byl po dalších 5 let komerčním tahounem. Milovníci dobrých konců, pro Vás zde příběh končí.

V-pravepoledne_2

Scenárista Carl Foreman se stal obětí McCartyho honu na čarodějnice a existuje dokonce výklad, že Foreman film napsal na základě svého osobního pocitu, když byl pronásledován výborem kvůli tzv. protiamerickým činnostem. Právě tento film se stal až do konce 70. let jeho posledním dotykem s branží doma, uprchnul do Británie, kde však napsal ještě takové filmy jako Most přes řeku Kwai nebo Děla z Navarone. Úplně rehabilitovaný byl až mnohem později. Přestože Kramer na filmu údajně vydělal, již o rok později podepsal smlouvu se společností Columbia a s nezávislou produkcí nadobro skončil ve prospěch studiového systému.

Ondra Slanina

Přidat komentář

TOPlist