Vymítač ďábla (1973 / 2000)

Vymítač ďábla (1973/2000)

The Exorcist, USA 1973, 2000, režie: William Friedkin, scénář: William Peter Blatty podle stejnojmenné vlastní knihy, střih: Norman Gay, Evan A. Lottman, kamera: Owen Roizman, hudba: Mike Oldfield, Jack Nitzsche, hrají: Ellen Burstyn, Max von Sydow, Jason Miller, Linda Blair, Lee J. Cob a další…

formát: 1:85:1, barevný, 35 mm, délka: 122 min, režisérská verze 132 minut

Oskar za scénář a zvuk

Film:

Malá Regan (Linda Blair) má v pokoji něco, co se její matce (Ellen Burstyn) vůbec nelíbí. Je totiž posedlá zlým duchem a má to souvislost s archeologickými vykopávkami kdesi v Íráku. Lékaři nemají vysvětlení a to není až tak neobvyklé, vzhledem k tomu, že Regan občas otočí hlavou o 360 stupňů, plive hnusný sliz, používá vulgarismy a masturbuje s krucifixem. Do Regan vstoupil Satan a na pomoc mohou přijít pouze exorcisté (Jason Miller a Max von Sydow) – knězi, kteří jsou na to speciálně vyškolení.

Vymítač ďábla se už před uvedením stal klasikou a tragické historky z natáčení se staly přímo pověstné, zemřel dědeček Lindy Blair, bratr Maxe von Sydow, syna Jasona Millera srazil motocykl, Ellen Burstyn se vážně zranila při natáčení a byla 2 týdny v pracovní neschopnosti.

exorcist_5

Všechny tyto legendy, ať už potvrzené nebo smyšlené, nemohou zastínit to, že Vymítač ďábla je bez ohledu na námět vynikající film. Film režíroval geniální William Friedkin a vysloužil si za něj nominaci na Oskara. Friedkin měl za sebou fenomenální komerční i oskarový úspěch s legendárním policejním thrillerem Francouzská spojka a za režii inkasoval 175 000 dolarů, různé benefity a 10 % ze zisku. K dispozici měl 4 miliony dolarů a 95 natáčecích dnů. Rozpočet nakonec Friedkin brutálně přešvihnul na 10 milionů a natáčení se díky nehodám (shořelé kulisy, zranění) prodloužilo na dvakrát tak dlouho. Jeho exmanželka ho pak ve svých pamětech popsala, že od natáčení tohoto filmu se choval, jako by byl posedlý ďáblem. Friedkin na to s úsměvem odpovídal:,,Co by taky měla jinýho říkat, že jo? Ale upřímně, napsat o mě v pamětech a citovat jenom lidi, se kterým jsem ve sporu asi nebylo úplně fér.“

the-exorcist_4

Dlužno podotknout, že společnost Warner Brothers, která film financovala a naplánovala geniální marketing, na film vsadila opravdu hodně. Za tyto peníze měl totiž Friedkin k dispozici nejlepší hollywoodské maskéry a skvělé ateliérové zázemí. Perfekcionista Friedkin a zároveň nejradikálnější představitel Nového Hollywoodu obě možnosti využil dokonale. Pro scény, kdy jde Reagan pára od úst nainstaloval na scénu lednice a chladící zařízení za 100 000 dolarů a vytvořil pro natáčení teplotu – 10 ° Celsia. Malou Lindu Blair tak zahřívala malá elektrická dečka. Skvěle vyřešil, také naklánění místnosti při řádění démona. Pod scénu nechal umístit podpěry a doprostřed nechal dát kuželkářskou kouli, pak nechal odstranit podpěry a skupina trikařů tak mohla scénu naklánět.

Vymítač ďábla (1973/2000)

Výborně řešený byl také make-up, zejména Regan, ale profesionálové hlavně ocenili maskování Maxe Von Sydowa, který tenkrát nebyl zdaleka takový kmet, jak vypadal ve filmu. Trikaři také vymysleli systémy hadiček, díky kterým proudily z malé dívky zvratky a moč, ale nejvíce diváky šokovaly, stejně jako zkušeného Maxe von Sydowa dialogy malé dívky. Friedkin docílil jeho šokovaného výrazu tak, že je zkušený švédský bard dopředu neznal a jeho herecký údiv nebyl prý zdaleka tolik hraný. Kritička New Yorkeru se pozastavovala nad morálkou rodičů Lindy Blair, kteří souhlasili s její rolí a textem. Linda byla vybrána z více než 500 adeptek, také kvůli podobě s Ellen Burstyn. Mimochodem ta je ve filmu vynikající.

Důležité je zmínit předlohu Williama Petera Blattyho, který napsal třeba scénář k veselohře Komisař Clouseau na stopě a jehož kniha se stala bestsellerem. Samotný Blatty získal za film 641 000 dolarů za práva ke knize, údajně až 40 % ze zisku a prodal 6 000 000 výtisků publikace!

the_exorcist_2

Vymítač ďábla byl nominován v mnoha kategoriích včetně té za nejlepší film, ale neproměnil je. Recenze byly rozporuplné. Časopis Time film označil za divošský a brutální. V magazínu Rolling Stone vyšla reakce:,, Vymítač ďábla není nic jiného než náboženský pornofilm, nejvykřičenější ukázka braku s vysokým rozpočtem, trochu se podobá dílům Cecila B. De Milla, až na to, že postrádá jeho vtip a schopnost vyprávět příběh.“

Přesto se k tomuto filmu diváci rádi vrací a ultimativní verze přilákala do kin miliony diváků. V nové verzi sestříhané a ozvučené samotným Friedkinem se dočkáme slavné scény pavoučí chůze, která stihla zkultovnět mezi fanoušky žánru. Vymítač ďábla je nutnost pro každého horrorového fanouška. Na závěr bych snad jen dodal, že většina masových kanibalistických vrahů uvedla tento snímek za svůj vůbec neoblíbenější. Film se dočkal několika slabších pokračování, z nichž jedno režíroval samotný Blatty a relativně nedávno hodně zdařilého televizního seriálu. Tohle téma zkrátka táhne.

 

PS: Všimněte si nápadné podobnosti titulků The Exorcist a horrorů The Conjuring.

Ondra Slanina

1 komentář

  1. d.b napsal:

    Skvelý film ktorí je aj po tích rokoch napínaví.Mne tento film skôr vypadal napínaví a atmosferický ako strašidelný.Proste kult.

Přidat komentář

TOPlist