Filmové drama o posledním otevřeném interview Romy Schneider

Nevšední a citlivé psychologické drama 3 dny v Quiberonu režisérky Emily Alef o posledním rozhovoru filmové hvězdy Romy Schneider vstupuje 29. listopadu do českých kin. Hluboce působivý a dojemný portrét zachycuje filmovou hvězdu balancující nad propastí vzpomínek i pocitu životní marnosti a prázdnoty. Černobílý snímek seznamuje se třemi dny, během kterých poskytla životem unavená Schneiderová otevřený rozhovor pro německý deník Stern.

 qui2

Hvězdný obraz Romy Schneider

Problém oddělit osobní život od profesionálního provázel Romy Schneider (* 1938 Vídeň, † 1982 Paříž – Neznamy Alain Delon, Bazen, Prizrak lasky, Svedek) celoživotně, což sama reflektovala i ve svých denících: „V soukromí nezmůžu nic, na plátně všechno.“ Image silné, krásné a nezávislé ženy vyvažoval její obraz zranitelné, křehké osobnosti, která podléhá depresím, alkoholu a drogám. „Ztělesnění takto komplexních a nezřídka protichůdných hodnot je pro výrazné hvězdy typické – například hvězdný obraz Marilyn Monroe obsáhl jak nevinnost, tak explozivní sexualitu,” říká Šárka Gmiterková, doktorandka Ústavu filmu a audiovizuální kultury Filozofické fakulty Masarykovy univerzity v Brně, která se věnuje tématu hvězdné slávy. Obraz Romy Schneiderové utvářelo mnoho skutečností; role nevinné císařovny Sissi, která ji proslavila, natáčení s režisérem Luchinem Viscontim, ceny César za nejlepší ženský herecký výkon, ale i nenaplněná láska s francouzským hercem Alainem Delonem, sebevražda prvního manžela a rozvod s druhým, údajná blízkost její matky Magdy k Hitlerovi, následně pak i smrt jejího syna Davida. Ve snaze změnit vnímání své osoby, poskytla Romy Schneider rok před tragickou smrtí otevřený rozhovor německému novináři deníku Stern Michaelovi Jürgsovi, který doprovázela i rozsáhlá fotodokumentace jejího důvěrného přítele Roberta Lebecka.

Snímek 3 dny v Quiberonu je citlivou replikou slavného rozhovoru, ve kterém se novinář dotýká hereččiných citlivých míst. “Interview s Romy Schneiderovou pro časopis Stern v dubnu roku 1981 zdůrazňuje spíš zranitelnou, tragickou stránku herecké hvězdy. Není se čemu divit, protože Romy procházela velmi těžkým obdobím – před dvěma lety spáchal sebevraždu její první manžel Harry Meyen; rozvod s druhým manželem Danielem Biasinim byl stále čerstvý,” říká Gmiterková a dodává, že “Stern herečku vnímá hlavně jako ženu chycenou v pasti mezi úspěšnou kariérou a rozháraným osobním životem.” Slavnou rakouskou hvězdu věrohodně ztvárnila televizní herečka Marie Bäumerová, která je na první pohled Romy Schneider podobná.

 qui

Anotace filmu

Pro generace diváků je Romy Schneider naplněním romantického snu – noblesní císařovnou Sissi. Do francouzského letoviska Quiberon přijíždí ale jako zlomená žena, herečka na soumraku kariéry, matka, která se marně snaží navázat vztah k vlastnímu dítěti, osobnost výrazně rozkolísaná sklony k alkoholismu a depresím. V melancholických kulisách přímořského střediska má podstoupit pomyslné vzkříšení, jehož součástí je vedle ozdravných procedur i rozsáhlé interview, které přijíždí udělat novinář německého deníku Stern Michael Jürgs a zdokumentovat fotograf Robert Lebeck, Romyina dávná známost. Hvězdu, která je už jen odleskem své někdejší slávy, se snaží ochránit její dlouholetá důvěrná přítelkyně Hilde Fritsch. Černobílý snímek dovedně pracuje s komorními kulisami a s vynalézavostí vnáší život do slavných fotek Roberta Lebecka, v nichž se mísí smích, hořkost a melancholie podzimu života.

 rez

O režisérce

Emily Atef (*1973) je režisérka, scenáristka a producentka francouzsko-íránského původu, která začínala jako divadelní herečka. Filmovou režii vystudovala na prestižní Deutsche Film- und Fernsehakademie Berlin. Na festivalovém okruhu se výrazněji prosadila dramatem o postnatální depresi Cizinec ve mně. Výrazně činná je v oblasti televizního filmu. 3 dny v Quiberonu jsou jejím třetím a nejvyzrálejším celovečerním snímkem pro kina.

http://magazin.realfilm.cz/wp-content/uploads/FINAL-trailer.jpg

image001

Přidat komentář

TOPlist