POD POVRCHEM: Ateliéry Cinecittá

Římské ateliéry Cinecittá vznikly v roce 1937 na osobní přání Benita Mussoliniho, který vycítil po německém propagandistickém vzoru lotra Goebbelse možnost, jak ovlivňovat masy skrz celuloidové médium.

RFCinecitta

Ateliéry Cinecittá, které naleznete na předposlední zastávce římského metra nabízí zajímavou prohlídku po historii italského filmu, hollywoodských koprodukcích v Itálii, které tam mají tradici jako málokde a možnost nahlédnout pod pokličku profesionálních filmových ateliérů, kde se právě nyní natáčí pokračování velmi úspěšné americké produkce Mladý papež.

la_strada_bild_01

S ateliéry Cinecittá jsou spjata velká jména a velké projekty, ale začněme nejprve u domácích italských filmů a filmařů. Stejně jako Barrandov i Cinecittá vyráběla před válkou zejména romantické komedie, které se těšily velké popularitě. Po prohrané válce se masivně uchytil typický italský neorealismus, jež v Itálii představovala velká jména italské filmové školy jako Vittorio De Sica, Roberto Rosselini a samozřejmě Federico Fellini, který svým mezinárodním úspěchem La Strada významně proměnil italskou kinematografii a získal si velké uznání i za Atlantikem a jako jeden z mála se z neorealismu dokázal vymanit a vymyslet vlastní autorský styl.

Originál kostýmu Kleopatry ze stejnojmenného filmu, který nosila Elizabeth Taylor

Originál kostýmu Kleopatry ze stejnojmenného filmu, který nosila Elizabeth Taylor

Byl to právě Hollywood, který schopným italským filmařům zajistil obživu a zajistil pohádkové jmění producentům, kteří jsou dnes již institucemi Dino De Laurentiisovi a Carlo Pontimu (věděli jste, že to byl právě Ponti, kdo inicioval u československých filmařů seriál Pan Tau?). Právě tito dva zajišťovali zahraniční zakázky, které se natáčely v nákladně provedených dekoracích jelikož Itálie byla levnější a neměla tak silné odbory jako Hollywood. V Hollywoodu se totiž musí každá dekorace po natáčení zničit, aby dělníci nepřišli o práci.

Charlton Heston 1924 - 2008

V Římě to nutné nebylo, takže v jedné dekoraci mohly vznikat filmy jako Ben Hur Williama Wylera nebo Kleopatra Josepha L.Mankiewicze a řada dalších tzv.,,sandálových velkofilmů“, kterými Hollywood konkuroval stále rozšířenější televizi, která zdarma nabízela divákům hodiny nekonečné zábavy. Tyto dekorace jsou v Cinecittá využívané dodnes.

V ateliérech je pocta Federico Fellinimu

V ateliérech je pocta Federico Fellinimu

Laurentiis a Ponti ovšem vždy cítili dluh vůči vlastním tvůrcům, takže umožňovali vyrůst generaci velkých filmařů. V kariéře pokračoval Federico Fellini, postupně se přidávali Ettore Scola, Franco Zeffireli, Lucchino Visconti nebo Marco Ferreri a k italským hvězdám Sophii Loren, Marcello Mastroiannimu, Giuliettě Masina jezdili k radosti bulvárních novinářů Cary Grant, Clark Gable, Richard Burton nebo hvězda dobového bulváru Elizabeth Taylor. Cinecittá byla na svém vrcholu.

Antické dekorace, které jste mohli vidět v seriálu HBO Řím

Antické dekorace, které jste mohli vidět v seriálu HBO Řím nebo Kleopatře

To ovšem viděli velmi dobře i v Londýně, kde rychle zjistili, že je Italové připravují o možnost skvělého výdělku a nabídli Hollywoodu stejné, ne-li lepší podmínky. Výsledek známe, dnes jsou Cinecittá v Římě, Babelsberg v Berlíně, Pinewood v Londýně, Barrandov v Praze, nemluvě o ateliérech v Maďarsku, Rumunsku, Polsku a Bulharsku, obrovským konkurenčním prostředím, kde vyhrává dumping, osobní kontakty a zejména provázanost na politiky. Vraťme se však do Cinecittá.

V ateliérech se točili v osmdesátých letech domácí filmy, které se stejně jako v Československu vždy těšili přízni domácího publika, koprodukce zejména se sousední Francií a řada z nich zaznamenala skutečné úspěchy. Připomeňte si tohoto průvodce oceněnými filmy v Benátkách pro zajímavost. Je třeba velmi zajímavé, že Fellini si ateliéry tak oblíbil, že si v nich zařídil vlastní byt. Tomu říkám oddanost filmu.

malena_3

V devadesátých letech přišla další generace významných filmařů Giuseppe Tornatore, což je takový italský Jan Svěrák, Roberto Benigni, který v Cinecittá realizoval svého Pinocchia s pietou k Federico Fellinimu a prosadil se i na druhém břehu Atlantiku. Cinecittá nabídla své služby i veleúspěšnému seriálu Řím producenta Hellera, který byl velkolepou podívanou a dodnes jsou v ateliérech četné kostýmy a dekorace.

gangs of new york

Hvězdnou hodinu ateliérům zajistil Martin Scorsese, který zde natočil Gangy v New Yorku a dekorace z tohoto velkofilmu jsou v ateliérech pořád k vidění. O tomto filmu se v ateliérech bude mluvit ještě hodně dlouho, protože považte sami, byli zde angažovány takové hvězdy jako Leonardo DiCaprio, Daniel-Day Lewis, Liam Neeson, Cameron Diaz a na natáčení se přijel osobně podívat i Tom Cruise, který Scorsesemu kryl záda při jednáních s cholerickým Harvey Weinsteinem a přesvědčil ho, aby odjel do Hollywoodu a sehnal prostředky na obrovskou dekoraci kostela, kterou vděčný Scorsese zasvětil svatému Tomášovi, po kom asi, že?

2003_the_passion_034

Cinecittá nabízí světovým produkcím dekorace z antiky, pochopitelně Říma a Florencie a stali se specialistou i na filmy ze života Ježíše Krista, kterých se točí stále velké množství. Pro tyto účely mají speciální dekoraci, která je z jednoho úhlu antika, z druhého Jeruzalém a Betlém. Tyto možnosti zde dosyta využil v řadě scén Mel Gibson ve svém filmu Umučení Krista.

 

V současnosti Cinecittá nabízí své služby jak produkcím z oblasti filmové tvorby, tak zejména televizím, ve velkém ateliéru se točí třeba populární X-Faktor a pochopitelně stranou nezůstávají ani produkce Netflixu a HBO.

Tento článek vznikl za finančního přispění společnosti TAU Seating s.r.o.

Přidat komentář

TOPlist