Včera, dnes a zítra (1963)

Včera, dnes a zítra (1963)

Itálie/Francie 1963, Ieri, oggi, domani, Režie: Vittorio De Sica, scénář: povídka Adelina (Neapol) – Eduardo De Filippa, Isabella Quarantotti, povídka Anna (Milán) – podle Alberta Moravii – Cesare Zavattini, Bella Billa, Lorenza Zanuso, povídka Mara (Řím) – Cesare Zavattini, hudba: Armando Trovaloji, kamera: Giuseppe Rotuno, střih: Adriana Novelli, Hrají: Sophia Loren, Marcello Mastroianni, Aldo Giufré, Gianni Ridolfi, Armando Trovaloji a mnozí další

formát: 2.35:1, 35 mm, barevný, délka: 118 minut

Oskar za nejlepší zahraniční film, BAFTA – nejlepší zahraniční herec (Marcello Mastroianni), Donatello David – nejlepší produkce, herečka (Sophia Loren) a herec (Marcello Mastroianni)

Film:

Povídkový snímek obsahuje 3 příběhy z Neapole, Milána a Říma, vždy v hlavních rolích se Sophií Loren a Marcello Mastroiannim. Živočišná Neapolitánka, nelegální pouliční prodavačka pašovaných amerických cigaret se věčnými těhotenstvími brání před vězením, aby nakonec zjistila, že lidská dobrota a láska není prázdný pojem, bohatá panička z Milána, nahrazující lásku pouhým bezcitným flirtem s atraktivním mužem zjistí, že pohodlný život v luxusu, kterým pohrdá by nikdy neopustila či privátní římská konkubína, do níž se zamiluje mladý seminarista a která ho nechce svést na scestí a vybere si proto pomoc zkorumpovaného politika, který se k ní hodí podstatně víc.

Včera, dnes a zítra (1963)

Jako milovník Italské kinematografie mě tento film pochopitelně nikdy nenechal chladným a viděl jsem ho již mnohokrát. Pokaždé mi nabídl skvělou inteligentní zábavu. Vybavuji si recenzi v Rudém právu, kterou jsem si s odstupem četl před lety v Městské knihovně. Autora Vám raději neřeknu, ale není bez zajímavosti, že ačkoliv film hodnotil kladně především díky silnému sociálnímu akcentu filmu, pak prostřední část o bohaté paničce, která kvůli chuďasovi neopustí blahobyt a starého manžela podrobil zdrcující kritice. A přitom právě tato rozmanitost a důraz na život na chudém jihu Itálie, kde si lidé pomáhají, bohatý sever, kde vládl odjakživa průmysl a byznys a rozmanitý Řím, kde vedle sebe přežívají šlapky a faráři činí z tohoto filmu nádhernou všeříkající humornou studii této krásné země.

Včera, dnes a zítra (1963)

Vittorio De Sica zde dosáhl skutečného mistrovského vedení herců. Obě legendy nejen italského filmu Sophia Loren a Marcelo Mastroianni jsou mimořádně tvárné a je až s podivem, že ve všech svých podobách jsou naprosto přirození. Lorenová jako energická matka a šmelinářka je stejně uvěřitelná jako znuděná dáma v Rolls Royceu nebo římská konkubína. Mastroianni zase zahraje chudáka podpantofláka, zakomplexovaného středostavovského bezejmenného milence nebo bohatého poslance bez skrupulí.

De Sica tímto filmem nechtěl jen pobavit a to je důvod proč mu lidé vyčítají zdánlivou nevyrovnanost snímku. Držet komický standard první povídky v celém filmu by bylo ve svém výsledku kontraproduktivní. De Sica každou část filmu předkládá jako samostatný útvar. Jsou to 3 odlišné filmy v jednom a nespojuje je v žádném případě žánr, ale umělecká výpověď. Film totiž není, ač by si to přáli distributoři i většinoví diváci, komedie. To ovšem neznamená, že se u něj nepobavíte. Naopak. Některé momenty jsou přímo královsky zábavné.

Pokud jste film neviděli, tak RealFilm ho vřele doporučuje ke zhlédnutí.

Ondra Slanina

Přidat komentář

TOPlist