Invaze zlodějů těl (1956)

Průvodce Sci-fi II

USA 1956, Invasion of the Body Snatchers, režie: Don Siegel, scénář: Daniel Mainwaring podle povídek v časopise Jacka Finneyho, kamera: Ellsworth Fredericks, hudba: Carmen Dragon, střih: Robert S. Eisen, hrají: Kevin McCarthy, Dana Wynter, Larry Gates, King Donovan, Carolyn Jones

80 minut, 2.00:1, 35 mm, černobílý (existuje i o 5 minut delší barevná verze)

Vybráno do ochranného fondu americké kinematografie (1994), podle American Film Institute 9. nejlepší americké filmové sci-fi všech dob (2008)

Film:

Téměř nervově zhroucený hrdina Dr. Benell (brilantní Kevin McCarthy), civilním povoláním obvodní lékař, vysvětluje v jedné nemocnici nevěřícímu personálu o hrůzných událostech z jeho města. Vše vypadá z počátku idylicky – krásná partnerka Betty, dobrá práce, milí sousedé na malém městě, ale něco není v pořádku. Lidé se z jakéhosi důvodu začínají chovat divně, snad jako by je v noci někdo vyměnil!

V jednoduchosti je síla. Zřejmě i tak by se dal charakterizovat tento žánrový klenot, který mě uchvátil před lety během mého studia v Německu. Invazi zlodějů těl jsem si tak užil na řádně jeté VHS v knihovně a musím říct, že stylověji jsem se s tímto legendárním béčkovým triumfem ani setkat nemohl. A pokud se nad tím zamýšlím, je jen málo filmů, které by mělo tolik zpracování na plátně i na malé obrazovce jako tento film.

Film natočil skvělý režisér Don Siegel, kterému vděčí za mnohé legendární Clint Eastwood (byl to především právě Siegel, který Eastwooda zasvěcoval do filmové režie a byl jeho blízkým přítelem až do své smrti v roce 1991), tvůrce takových filmů jako Drsný Harry (DIRTY HARRY) nebo Útěk z Alcatrazu (ESCAPE FROM ALCATRAZ). Film je i z dnešního měřítka dobrou filmovou podívanou s černočerným humorem. Snímek má velmi rychlé tempo a musí se mu nechat naprosto fantastická černobílá kamera, která doslova čaruje s úhly a pocitem klaustrofobie.

Snímek se natočil za 23 dní a prakticky v jednom zátahu. Štáb měl volno pouze o nedělích. Kvůli nočním scénám se však plánované natáčení protáhlo o 3 dny, ale režisér je u producentů obhájil jako nezbytné. Natáčelo se v Kalifornii, ale nikoliv v lokalitě, která je popsána v povídkách i ve filmu, protože natáčení v údolí nad San Francisce bylo na rozpočet příliš nákladné. Nakonec se točilo v oblasti Sierra Madre, Chatsworth, Glendale, the Los Feliz a okolí, v Bronsonu a Beachwood Canyons.

Za všechny scény bych rád uvedl ty nejznámější a to jsou scény s pěstováním lidí a téměř závěrečná scéna s kultovní hláškou – uvedenou v kurzívě. Dr. Benell v ní křičí do kamery:,, They’re here already! You’re next! You’re next, You’re next…!“ a marně se snaží zastavit příval dalších lidí do navenek poklidného městečka, čímž je ovšem myšlen pochopitelně i zvídavý divák na druhé straně plátna.

Možná by bylo dobré zmínit, že se s tímto filmem velmi často spojuje legendární Sam Peckinpah (The Getaway, The Wild Bunch). Ten se ve filmu objevuje ve velmi okrajové roli, nechci říci přímo čurdě a je pravdou, že přepsal několik dialogů. Jeho dědici však uvádí, že přepsal scénář celý. To však po léta rozohňovalo autora scénáře Daniela Mainwaringa, který po otevřených hádkách vznesl stížnost vůči Americkému cechu scenáristů, jež mu připsal autorství jednou provždy. Proto jsou veškeré spekulace o Peckinpahově autorství zbožným přání jeho fanoušků.

Film stál necelých 400 tisíc dolarů a v době svého uvedení vydělal 2,5 milionu dolarů. O dalších verzích si přečtěte v tomto článku.

Přidat komentář

TOPlist