Nejzajímavější pohrobci Alfreda Hitchcocka

Nejlepší autoři se vyznačují tím, že se z jejich díla stane nedostižná meta a z jejich příjmení adjektivum. Hitchcockovský. To je to slovo, které filmaři rádi používají a zaštiťují se jím. A který je ten nejlepší hitchcockovský film a čím se vyznačuje?

zahada_silver_lake_2

Do českých kin právě vstupuje snímek Záhada ze Silver Lake s Andrewem Garfieldem v hlavní roli. A právě adjektivum hitchcockovský tvůrci velice rádi používají.

 

A co toto slovo vlastně znamená? Mělo by to být označení pro napínavý film na sobotní večer, který je napínavý až do posledního záběru. Neměli byste vědět, která bije až do finálního rozuzlení. Hlavní hrdina by měl ve vlivu platinové blondýny, která k Hitchovi patří stejně jako věčně zapálený doutník, páchat všelijaké nepřístojnosti. A také by měl mít film slepou uličku tzv. MacGuffina, berličku v ději, kolem které se vše točí, ale která je přitom vlastně úplně zbytečná.

 

Zřejmě nejznámějším hitchcockovým pohrobkem je pochopitelně Brian De Palma. Režisér americké Nové vlny, která se označuje jako Nový Hollywood a do které patří i další filmaři jako Francis Coppola, Steven Spielberg, Martin Scorsese, William Friedkin nebo George Lucas. Je to pestrá směsice, která nemůže být rozdílnější. De Palma ovšem z této party vždy trochu vyčníval. Nikdy si nehrál na velkého režiséra, kterým bezesporu je a hned ve dvou filmech vzdal Hitchcockovi tak úžasnou poctu, že jí musíme zmínit.

Prvním filmem, kterým vystoupil z Hitchova stínu a řadí se mezi jeho nejznámější a nejzábavnější díla je film Oblečen na zabíjení (1980) o maniakovi v pláštěnce s dámskou parukou, který po půlhodince zabije ve výtahu hlavní hrdinku. Modří už vědí, že se jedná o poctu Psychu. Příběh se následně vyvíjí velice zajímavým směrem. Syn mrtvé hrdinky je vědátor, který se rozhodne pomoci mladé ženě, jež je obviněna ze zavraždění jeho matky, protože vnitřně tuší, že je obviněná neprávem. Nesourodé duo se brzy ocitne v hledáčku maniaka.

Brian De Palma - filmografie

Tím druhým je hodně zábavná hříčka na Hollywood osmdesátých let Dvojník (Body Double) s tehdy nadpozemsky krásnou platinovou blondýnou Melanie Griffith. Neúspěšný herec dostane nabídku snů. Má hlídat luxusní dům stojící před další luxusním sídlem, ve kterém se každý večer před spaním eroticky uspokojuje nádherná žena. Modří už vědí, že je to Okno do dvora. To ale ještě není všechno. Jednoho večera v okně naproti zahlédne brutální vraždu a rozhodne se pátrat po vraždícím maniakovi. Brzy zjistí, že se stal hercem v hodně překombinovaném komplotu připomínající další Hitchcockův slavný snímek Cizinci ve vlaku, aby přišel s další poctou Hitchově majstrštyku Vertigo. To musíte vidět.

 

Velmi volným remakem Okna do dvora vzdal Hitchcockovi poctu i režisér Curtis Hanson, který do filmu obsadil Steva Guttenberga nebo Isabelle Huppert. Hlavní hrdina sice není upoutaný na invalidní vozík, ale má také své limity. Pátrání po maniakovi v ulicích je velmi napínavé a dodnes také skvěle zábavné.

basic_instinct_2

Divácky nejznámějším hitchcockovým pohrobkem je dnes již legendární erotický thriller Základní instinkt s ledově chladnou Sharon Stone, která v remakeu Vertiga předvádí na ostro scény, které by si cudný Angličan nemohl nikdy dovolit. Policista pod dohledem psycholožky dostane za úkol prošetřit spisovatelku podezřelou z vraždy svého milence. Jenže brzy podlehne jejímu svůdnému chování. Čím víc ví o její temné minulosti, tím víc je zaslepený spalující touhou po jejím těle. Jenže vraždila skutečně ona?

 

Film, který si s Hitchcocka vypůjčuje spíš motivy, než celou dějovou linku je další erotický snímek Mrazivá vášeň (A Final Analyzis) s Richardem Gerem, Kim Basinger a Ericem Robertsem. Kombinace Vertiga a Psycha včetně citace slavné majákové scény sice nedosáhla takových komerčních výšin jako Základní instinkt, rozhodně se jí ale nedají upřít jisté kvality.

JM4_4362.NEF

A přiznanou poctou Hitchcockovi je i snímek Cizinec ve vlaku s Liamem Neesonem, který na diváka hrál prostřednictvím distributora nešťastnou hru. Distributor totiž filmovým fanouškům dost nepěkně prozradil pointu filmu, protože film se v originále jmenuje The Commuter. Relativně nedávno uvedenému snímku jsme se věnovali v samostatné recenzi.

Mel Brooks

A na závěr porušíme chronologii a dokonce i žánr. Musíme totiž zmínit i film High Anxiety, tedy naprosto dokonalou parodii Mela Brookse na všechny mistrovy filmy. Hitch byl filmem tak nadšený, že režisérovi poslal bednu drahého šampaňského Dom Perignon se slovy, že se královsky bavil. Podívejte třeba na tuto skvostnou scénu na psychiatrii.

http://magazin.realfilm.cz/wp-content/uploads/box-of-film.jpg

Přidat komentář

TOPlist