POD POVRCHEM: Ateliéry Barrandov

Průvodce českými filmovými pohádkami

Zabránění ztráty pomyslné květinky tak Barrandovu pomohl typicky český žánr, kterým je samozřejmě pohádka. Na Barrandově se natáčela třeba výpravná pohádka Martina Friče Dařbuján a Pandrhola, která se mi líbí s přibývajícími léty čím dál víc.

limonadnik

Klíčovým projektem pro Barrandov se stalo natáčení westernové parodie podle scénáře Jiřího Brdečky Limonádový Joe aneb Koňská opera, kterou můžete aktuálně vidět v kině v rámci Projektu 100. Vynikající dekorace westernového města, která se využívala po celou dobu totality pro východoněmecké filmaře vynesla Barrandovu spoustu zakázek z východního bloku.

 marketa_lazarova_bild_06

   Filmaři Československé nové vlny, kteří jsou vlajkovou lodí tuzemské kinematografie v zahraničí s Barrandovem prakticky spjati nejsou a pomyslný prapor této hvězdné hodiny filmu nese filmař, kterého čeští filmaři a ještě více herci upřímně nesnášeli a až na pár výjimek (např. Miloš Forman, Jiří Menzel, Petr Čepek, Vladimír Körner) ho nevzali mezi sebe. Tím je samozřejmě František Vláčil, který díky Marketě Lazarové a Údolí včel vytvořil pro Barrandov dva nádherné historické eposy a potvrdil tak slova z Nového Zákona, že doma není nikdo prorokem. Ministerstvo kultury předalo před několika lety tvůrcům Markety Lazarové čestné uznání pro mimořádný kinematografický počin a já jen s hořkým úsměvem na tváři poslouchal Theodora Pištěka u něj v malířském ateliéru, když mi říkal, že když se na Barrandově dotazoval, co se stalo s přilbou Kozlíka, tedy postavy Jiřího Kemra, odpověděli mu:,,To víte, pane Pištěk. Urazili jsme jí rohy a pak to nosil Tříska v Radúzovi a Mahuleně.“

most_u_remagenu

Po vpádu vojsk Varšavské smlouvy, vyjma Rumunska, byl Barrandov pro zakázky ze Západního světa prakticky vyřízený. Sověti ho využili k protičeskoslovenské propagandě. Čeští filmaři byli v letních měsících ve štábu amerického válečného filmu Most u Remagenu (The Bridge at Remagen) režiséra Johna Guillermina (Skleněné peklo, Smrt na Nilu, King Kong). Na natáčení bylo přivezeno několik dobových amerických tanků, které se používaly pro potřebu rekonstrukce natáčení válečných scén. To ještě američtí filmaři netušili, že budou muset utíkat ze země napadené nepřátelskými armádami. Hned po příletu Antonovů byl americký štáb a herci naloženi do konvoje dvacetiosmi taxíků až na Roberta Logana, který zůstal v Československu, aby invazi natočil a nafotil. Film se nakonec dotočil v Itálii a v Západním Německu.

Pages: 1 2 3

Přidat komentář

TOPlist