POD POVRCHEM: Ateliéry Barrandov

Mnichov_vernisaz_1

Zachráncem řemesla v následujících dvou dekádách byly zahraniční zakázky. Když jsem zpovídal v létě v Českém centru v Mnichově německého producenta a dramaturga německé veřejnoprávní televize Gerta K. Münterferinga, řekl mi, že Barrandov byl pro něj ideální. Češi uměli řemeslo, byli levní a filmový ateliér na Barrandově mu nabídl za skvělou cenu filmové profesionály. V podstatě mi řekl:,,Nikdy proti Čechům neřeknu špatné slovo. Pro nás to byla velmi výhodná smlouva, ačkoli si komunisti v té době mysleli opak. Měli jsme k dispozici skvělé ateliéry, režiséry Jindřicha Poláka nebo Václava Vorlíčka, vynikající herce – Lábuse, Menšíka, Sováka, a i když si člověk vzpomene na to špatné, tak nad tím mávne rukou, protože taková byla doba.“ Barrandov tak vytvářel zakázkové seriály Pan Tau, Návštěvníci, Arabela, Chobotnice z druhého patra, Lucie, postrach ulice a filmy Tři oříšky pro Popelku, Třetí princ, Panna a netvor a mnoho dalších. Kromě toho, že tyto produkce pro dětské diváky dodnes reprízují televize, tvořily v 70. a 80. letech 85% příjmů Československého státního filmu!

Amadeus2

Jestliže klíčovou produkcí Cinecittá byla Kleopatra, pak hlavní vlajkovou lodí Barrandova je a zatím ještě jistě dlouhou chvíli zůstane Formanův Amadeus uvedený do kin v roce 1984, geniální biografické drama, jehož natáčení bylo i přes obrovské kvality filmu, dost možná ještě zajímavější. O filmu si přečtěte v tomto samostatném článku.

mission-impossible-1996-tom-cruise

Devadesátá léta rozdělila filmaře na Barrandově do dvou neslučitelných táborů. Barrandov propustil obrovské množství lidí, ztratil schopnost konkurence, geniálního autora a kreativního producenta (za komunistů se říkalo šéfdramaturg) Otu Hofmana nedokázal nikdo nahradit a vlajková loď Barrandova – dětský film, přes noc skončila. I přes mezinárodní úspěchy filmů jako Obecná škola (1991) otce a syna Svěrákových nebo německý Stalingrad (1992) Josepha Villsmaiera natáčený s mnoha Čechy ve štábu, šel Barrandov v devadesátých letech tvrdě ke dnu. Světlo na konci tunelu nabídl Tom Cruise s filmem Mission Impossible (1996), který nechal na Barrandově spoustu peněz, ale nakonec to bylo Pyrrhovo vítězství. Film byl kasaštyk, ale v Hollywoodu se rozkřiklo, že Češi nedrží slovo a v Praze bují korupce.

wanted_main_bild

   Konec devadesátých let byl v Čechách z hlediska filmů jedním slovem katastrofa, ale v Hollywoodu se stal ještě větší průšvih. Vypršela kolektivní smlouva s několika odbory a velká studia nemohla točit v zemi své domoviny. Díky dobrým referencím na české filmaře ze tří kasaštyků Titanic, Zachraňte vojína Ryana a Gladiátor se do Čech přesunuly produkce velkých studií Příběh rytíře s Heathem Ledgerem, Hartova válka s Brucem Willisem a XXX s Vinem Dieselem. Konjuktura, ale bohužel skončila díky Miroslavu Kalouskovi, který řekl, že daňové vratky pro filmaře nejsou nic jiného, než granty komerčním subjektům a připravil o práci tisíce lidí. Když Evropská komise rozhodla, že daňové vratky nejsou grantem ani zločinem a všichni v Čechách si řekli, že teď už to bude jen lepší a lepší, začali všichni točit v Babelsbergu, Budapešti, Lodži a Sofii. Barrandov díky českým politikům přišel zejména o klíčovou zakázku Hanebných panchartů Quentina Tarantina, díky které se skomírající Babelsberg stal jedničkou ve Střední Evropě a filmy velkých filmařů natáčejících v našem regionu jako Spielberg, Cruise nebo Tykwer se prostě točí v Berlíně. I přes to však v Praze v posledních dvou dekádách natáčel třeba Timur Bekbambetow Wanted (2008) s Angelinou Jolie, Stephen Sommers Van Helsinga (2004) a G. I. Joe (2008), Guillermo Del Toro Hellboye (2004) a na pár týdnů se tu zjevil i štáb čtvrté Mission Impossible (2011). (Dvojku Hellboye však už ukořistila Budapešť a Cruisovy další Mission Impossible Berlín).

borgia

Barrandov nabízí světovým produkcím zejména zázemí ateliérů a možnost postavit dekorace, které ale díky klíčování pozadí ztrácí na své exkluzivitě. Vynikající dekorací byla nádherná stavba pro seriál Borgiové a zkrátka platí, že na Barrandově se stavět umí.

V současnosti Barrandov nabízí své služby jak produkcím z oblasti filmové tvorby, tak televizím, ačkoli jen v Praze má hned několik velmi vytížených konkurenčních ateliérů. Kromě toho má Barrandov rozsáhlý fundus kostýmů a rekvizit, přímo v ateliérech jsou také ustájení koně, které mohou filmaři využívat, stejně jako produkční zázemí kanceláří a všech možných i nemožných užitných ploch, kde si každý filmař může vybrat, co právě teď potřebuje.

Tento článek vznikl za finančního přispění společnosti TAU Seating s.r.o.

PS: Pokud si chcete prohlédnout historické fotografie z natáčení zahraničních zakázek nebo i českých filmů, věnujte pozornost výpravným obrazovým publikacím Pavla Jirase, který pracoval na Barrandově drahná léta v tiskovém odboru.

Související články:

Nejzajímavější filmy z Prahy

Pages: 1 2 3

Přidat komentář

TOPlist