BlacKkKlansman (2018)

BlacKkKlansman

USA, 2018, režie: Spike Lee, scénář: Charlie Watchel, David Rabinowitz, Spike Lee podle knihy Rona Stallwortha, kamera: Chayse Irvin, hudba: Terence Blanchard, hrají: John David Washington, Adam Driver, Topher Grace, Alec Baldwin

 

134 minut, barevný

 

Oskar za nejlepší adaptovaný scénář, MFF v Cannes – Velká cena poroty

 

Film:

 

   70. léta minulého století. Colorado Springs. Čerstvý absolvent vysoké školy Ron Stallworth (John David Washington) jde na pohovor do policejního sboru, který nabízí možnost práce i pro minority. Ron Stallworth byl první Afroameričan v tomhle sboru. Jako každého zelenáče ho poslali nejprve do archivu. Práce ho však neskutečně nudí, zvláště kvůli neustálému pošťuchování od starších kolegů, a proto požádá o možnost pracovat v utajení.

A je mu vyhověno. Jako první misi pro něj nachystají odposlouchávání projevu radikálních Černých panterů. A tam prokáže, že s policisty ve sboru drží basu. Následně provede poněkud neslýchanou věc. Zvedne sluchátko a zavolá na číslo Ku Klux Klanu, kam se mu podaří infiltrovat. Jenže jak to provést, když je černoch? Na pomoc mu přijde jeho židovský kolega Zimmerman (Adam Driver), který je přeci jen o něco bílejší.

BlacKkKlansman

Spike Lee o filmu řekl: „Věděl jsem přesně, jak to chci točit, protože už v minulosti jsem točil věci, které se prostřednictvím humoru dívají na velmi vážné věci. U mého filmu se budete smát, ale komedie to není. Na Klanu a všech těch náckovských partičkách nic vtipného není.“

 

Ano na náckovských partičkách nic vtipného není, stejně jako není nic vtipného na Černých panterech. To dost dobře vědí i tvůrci tohoto filmu, ale rozhodně to neví český distributor snímku, díky kterému si na českém internetu přečtete neskutečnou synopsi filmu, která není o tomto filmu a je docela dost scestná. Schválně se podívejte na web csfd.cz na stránku tohoto filmu, kde šílenou synopsi tohoto filmu uvidíte v plném znění.

BlacKkKlansman

Shodou okolností jsem ještě na gymplu studoval angličtinu u jedné bílé učitelky angličtiny z Texasu, která Čechy obviňovala z rasismu kvůli našemu postoji k romské menšině a na jazykovce u afroamerické lektorky angličtiny ze St. Louis, jež na své první hodině napsala na tabuli slovo „coon“. Ta Texasanka mě tenkrát naprosto odzbrojila, protože řekla jako argument:,,Můj děda byl člen KKK, takže o rasismu něco vím.“ A když se můj třídní na jazykovce ze Seattlu dozvěděl, že nám učitelka vypráví o otroctví a rasismu v Americe, tak za ní přišel a přede všemi se jí zeptal, co konkrétně o tom ví, když je podle příjmení po několik generací anglického původu a na americkém jihu nebyla v životě ani v obchoďáku. Jenže my borci z bývalého sovětského východního bloku víme dobře, jak to s rasismem bylo, protože bolševici nám sice nepustili Dallas a Dynastii, ale hráli nám tu Kořeny, kde jsme viděli samotné zrození KKK.

 

Předně. Tenhle film rozhodně není podle skutečnosti. Tedy možná je, ale realitě je na hony vzdálen. Sice to není do očí bijící jako u Tarantinových Hanebných panchartů, ale rozhodně bych tento film nezařazoval do kategorií filmů, které jsou dobrou ukázkou k tématu třeba do nějakých školních osnov. Tam stále patří Parkerova Hořící Missisipi, objektivně nejlepší film o KKK, který byl kdy natočen a jehož sledování je příjemné asi jako rána prknem do zátylku.

BlacKkKlansman

Největší výhodou tohoto filmu je ovšem pochopitelně jméno režiséra, kterým je Spike Lee. Lee sice netočí dobré filmy pořád, ale čas od času se mu podaří natočit snímek, který je naprosto mimořádný. Lee uspěl u diváků atraktivním Spojencem, výborným dramatem 25. hodina, ale velice solidní byl třeba i snímek Krvavé léto v New Yorku.

 

BlacKkKlansman je objektivně jeden z jeho nejlepších filmů a Lee rozhodně není pouhý ilustrátor angažovaného scénáře. Hýří vizuálními nápady, které se vrací k podobě kinematografie sedmdesátých let, neváhá použít rozdělovačky obrazu, dobové plakáty k filmům nebo fantasmagorické výjevy, které tady dost fungují a konverzační příběh ozvláštňují a přitom nezpomalují. Ačkoli je ve filmu hodně humoru, skutečně to není komedie a nejedná se o humor k popukání. Ve filmu je spíš řada objektivně thrillerových scén.

BlacKkKlansman

Zřejmě největším problémem tohoto filmu je podle mnohých jeho hlavní přednost, tedy obsazení hlavní role synem Denzela Washingtona Johnem Davidem. Jistě nějaký talent má, ale táta to tedy rozhodně není ani zdaleka. Uvidíme jestli zatím. John David Washington je sice zajímavý typově, ale v některých momentech vyloženě přehrává. Herecky ve filmu exceluje Adam Driver (Muž, který zabil Dona Quijota, Star Wars: Poslední z Jediů, Loganovi parťáci, Star Wars: Síla se probouzí, Půlnoční dítě), ale díky tomu, že hraje druhé housle a dost dlouho čekáme až se objeví, aby v podstatě na konci filmu zase vyšuměl je vlastně těžko říct, za co tu oskarovou nominaci dostal, když se o jeho postavě z filmu vlastně vůbec nic nedozvíme.

 

Je pro mě občas trochu nepochopitelné na co si Spike Lee u Oskarů stěžuje, když BlacKkKlansman je v podstatě typický oskarový film a je natočený evidentně s tím, že na Oskary chce a rád by je vyhrál. Kdyby tomu totiž tak nebylo, tak by ten film vypadal úplně jinak. Film je to ale povedený, netvrdím, že ho našinec pochopí, troufám si tvrdit, že vůbec, ale jako drama funguje velice dobře a pokud budete mít vstřícnou náladu klidně se na tento film podívejte.

http://magazin.realfilm.cz/wp-content/uploads/FINAL-trailer.jpg

Přidat komentář

TOPlist