Mary Magdalene, Velká Británie, režie: Garth Davis, scénář: Helen Edmundson, Philippa Goslett, hudba: Hildur Guðnadóttir, Jóhann Jóhannsson, kamera: Greig Fraser, hrají: Rooney Mara, Joaquin Phoenix, Chiwetel Ejiofor, Tchéky Karyo, Tahar Rahim
120 minut, barevný, na DVD
Film:
Rok 33. Máří Magdaléna (Rooney Mara) žije se svými sestrami, bratry a otcem (Tchéky Karyo) v rybářské vesničce Magdale. Je to hodná dívka, pomáhá a snaží se všem vyjít vstříc. Rozhodně se však nechce provdat za muže, kterého jí vybral její otec a uteče do chladné noci. Rodina tento její čin chápe jako akt ponížení a domnívá se, že je posedlá démonem. Máří Magdaléna se trápí a nikterak jí nepomůže ani očistný rituál v moři, při kterém jí vlastní bratr málem utopí.
Unavená, ponížená a smutná dívka leží na zemi, když jí přijde navštívit Ježíš Kristus (Joaquin Phoenix). Promluví si s ní a dívka v jeho společnosti hned pookřeje. Máří, okouzlená jeho povahou a názory, rázně zpřetrhá všechna pouta, která ji vázala k domovu, a stane se členkou Ježíšových apoštolské družiny, kde je v kontaktu nejvíce s Petrem (Chiwetel Ejiofor) a Jidášem (Tahar Rahim), směřujících do Jeruzaléma. Všichni tuší, že se tam odehraje něco velkého, ale Ježíš stále více cítí přítomnost temnoty.
Pokud si přečtete článek vydaný na Velký pátek o filmech s Ježíšem, dá se z něj vypozorovat zásadní věc, kterou si producenti uvědomovali. Producent Canning říká:,,Každá generace má k převyprávění nebo k rekonstrukci příběhů vlastní přístup založený na její současnosti. Když děláte film, musíte do určité míry rezonovat se současností, protože jinak nenajdete diváky. Cítili jsme, že tady je prostor k vyprávění příběhu Máří Magdalény – že ženský pohled na tenhle konkrétní příběh života a smrti Ježíše Krista by byl novou cestou k tomuto příběhu a že by mohl také osvětlit některé současné otázky.”
Scénář je dílem dvou ženských autorek. Hlavní autorkou byla Helen Edmundson, autorka divadelních her, která dala dohromady příběh od A do Z a k ní produkce přiřadila Philippu Goslet, jenž filmu dodala filmový způsob vyprávění a přidala potřebnou dramatičnost a gradaci.
Producenti se rozhodli film konzultovat s odborníky z řady oborů. Ostatně připomeňte si film Ave, Caesar bratrů Coenů, jak se v Hollywoodu točí náboženské snímky. Výzkum přivedl Goslett na cestu do biblické historie, která představovala další komplikace, ale která také zdůraznila důležitost příběhu, který je jádrem filmu. „Měli jsme spousty rozhovorů s rabíny, knězi, židovskými historiky, specialisty na Bibli a s archeology a všichni, s kterými jsme mluvili, nesouhlasili s těmi ostatními!” říká scenáristka Goslett. „Každý z nich vnímal Ježíšovo hnutí a jeho význam jinak, což bylo fascinující. Co nás ale fascinovalo ještě daleko víc, bylo to, že se všichni bez výjimky shodli, že Máří z Magdaly by měla být považována za učedníka a apoštola.”
Během natáčení se odehrála docela pěkná věc. Je to ta scéna, kdy bratr Máří Magdalény s dívky vymítá démona. Příhodu popisuje režisér Davis:„Všichni jsme k přípravě scény měli kopii jednoho ze starodávných textů, a téměř v té minutě, kdy jsme vešli do vody, ustal vítr. Naprosto. Nebyl tam vůbec žádný pohyb. A najednou kolem nás začaly létat blesky. To všechny vyděsilo! Zajímavý okamžik, kdy život zrcadlil umění.“