POD POVRCHEM: Hastrman

Podle České filmové a televizní akademie je snímek Hastrman jedním z filmů roku, ostatně je nominovaný na Českého lva hned v několika kategoriích včetně té za nejlepší film. Podívejme se tedy pod pokličku hrníčku s dušičkami.

Hastrman

Hastrman alias vodník je mytologická postava, která se objevuje v české mytologii a pokud se nepletu i v japonské, ale ruku do ohně bych za to nedal a není to vlastně vůbec podstatné. Hastrman je adaptací knižní předlohy Miloše Urbana a v českých kinech ho během jarního uvedení vidělo trochu přes 40 000 diváků. Je to beze sporu chyba distributora, který hrubě podcenil sílu comicsových adaptací, které byly nasazeny proti Hastrmanovi v časovém okně dvou týdnů od premiéry, který tak v podstatě po týdnu zmizel z pražských multiplexů. A Hastrman je kinofilm.

Hastrman2

Doufejme, že se kinaři osmělí tento film vrátit do kin, i když chápu, že v současné trestuhodné distribuční strategii agenturních půjčoven, kdy se uvádí neskutečné a většinou dotované záležitosti, které nikde jinde ve světě nehrají, je to jen zbožné přání. Jsem ale přesvědčen, že Hastrman by druhou šanci dostat měl, protože to není typický artfilm, ale divácký snímek s komerčním potenciálem, který byl až trestuhodně nevyužit.

 

Režisér Ondřej Havelka diváky oslovit umí. Národní divadlo na jeho hře V rytmu swingu buší srdce mé praská ve švech a nepotkal jsem nikoho, komu by se toto představení nelíbilo. Hastrman je ale přeci jen snímek naprosto jiného žánru a je to docela zajímavá podívaná kombinující vlivy lyrického československého filmu s italským horrorem. Může tato zvláštní kombinace vůbec fungovat? Může, ale rozhodně ne hladce.

Hastrman5

Při sledování filmu jsem si vzpomněl, když jsme na Realfilmu promítali v našem filmovém klubu film Všichni dobří rodáci, pro který vybíral hudbu právě tatínek Ondřeje Havelky a musím říct, že jsme s publikem ocenili, jak ve scénách života na vesnici film dokonale funguje. To je i případ Hastrmana. Právě scény slavností a ročních období potěší hravostí a působivou lyricko-mysteriózní atmosférou, která tuzemský film před mnoha lety proslavila. Hastrmanovi je ale třeba přičíst k dobru, že se nejedná o pocit, že se promítá trezorový snímek, protože film je nasnímaný výborně a špičkovou současnou filmovou technikou.

 

Ondřej Havelka mě rovněž příjemně překvapil záběry koncipovanými podle obrazů Caspara Davida Friedricha (recenzi na berlínskou výstavu Wanderlust si přečtěte na našem bratrském portále Realarts.cz pod tímto odkazem), kde prokazuje své estetické cítění. Možná o to víc mě zamrzelo, že herci, s čestnou vyjímkou Karla Dobrého a vynikající Simony Zmrzlé, hrají jako na divadle. Ve filmu je sice několik scén příprav ochotnických představení, ale snad až příliš často herci hrají obě polohy filmu úplně stejně, a to mě při sledování filmu vadilo. Filmové a divadelní herectví jsou přeci jen dvě odlišné disciplíny.

Hastrman4

Hastrman ale samozřejmě není realistický film. Nikdy se neodehrál. Nikdo neviděl člověka – obojživelníka, kromě známého sovětského filmu, který je kupodivu lepší, než se o něm často pohoršlivě píše. A je to samozřejmě horror, i když přesnější by pro něj byl jiný žánr, který kinematografie nemá, ale v Čechách má dlouhou tradici, tedy balada. Hastrman tak má kupodivu mnohem blíž k námi skvěle hodnocené bizarnosti Mandy, než k horrorům, na které chodíme do kina. Myslím si, že nebudu daleko od pravdy, když se z Hastrmana časem vyklube kultovní film. Dejte mu ještě jednu šanci a uvidíte.

http://magazin.realfilm.cz/wp-content/uploads/FINAL-trailer.jpg

 

NOMINUJTE POUTNÍKA SVĚTEM FANTAZIE NA KNIHU ROKU NA DATABÁZÍ KNIH – ZDE

(pro hlasování je třeba se na tamějším webu přihlásit)

obalka_Poutnik_realfilm

Knihu Poutník světem fantazie vydává Charon media a můžete si jí koupit v distribuci společnosti Kosmas.

Přidat komentář

TOPlist