Luděk Munzar

Při nedávném úmrtí Luďka Munzara jsme na facebooku avizovali, že se k jeho osobnosti vrátíme v hereckém profilu, a protože by měl mistr 20. března narozeniny, nastala ta vhodná chvíle.

munzar

Na RealFilmu se v hereckých profilech vždy zabýváme pouze filmovou kariérou herců, ale nedá mi připomenout i kariéru dabingovou a neméně důležitou rozhlasovou. Zatímco Paula Newmana si bez hlasu Luďka Munzara nedokáže takřka nikdo představit, příliš se nezmiňuje, že Luděk Munzar namluvil celé množství rozhlasových nahrávek, kterým dnes říkáme audioknihy. Přestože mám tento žánr rád, ne všechno je tak dobré, jak by si člověk mohl myslet i podle internetových hodnocení. U nahrávek Luďka Munzara Lucie a zázraky podle knihy Oty Hofmana, Balady o pilotovi od Jiřího Stránského nebo Knoflíkové války autora Louise Pergauda nemůžete udělat chybu.

dědeček automobil

Luděk Munzar vyrostl ve Smiřicích a po obchodní akademii odešel na hereckou AMU v Praze. Po absolvování odešel do Národního divadla. Ve filmu debutoval ve zfilmované opeře Dalibor režiséra Václava Kašlíka, ale jeho průlomovým snímkem byla role Frantíka Projsy ve filmu Dědeček automobil legendárního režiséra Alfréda Radoka. Film pojednával o počátcích automobilismu a byl diváckým hitem. Kromě herecké kariéry Luďkovi Munzarovi změnil život ještě v jedné věci, když mu učarovala auta a závody, která se tak stala určitým protipólem jeho herecké kariéry.

zert_2

Další výraznou filmovou rolí, která ale zůstala divákům skryta byla mefistelovská role v Kuderově adaptaci Žert, kterou natočil Jaromil Jireš. Munzar hrál hlavního antagonistu postavy ztvárněné Josefem Sommerem a nutno dodat, že v ní zazářil. O filmu jsme psali v této samostatné rozšířené zpětné recenzi.

 

Nebyl to jediný politický průšvih v kariéře Luďka Munzara. Ve stejné době si zahrál ve filmu Kočár do Vídně, který se natáčel v rámci konvolutu snímků natočených ze štědrých rozpočtů, které Československo vyčlenilo na připomínku dvaceti let od skončení druhé války. Všechny tyto filmy byly promítány v Moskvě. Jedním z nich byl i film Kočár do Vídně podle scénáře Jana Procházky, jež natočil Karel Kachyňa. Luděk Munzar hrál roli mladého německého vojáka a svůj part odehrál celý v němčině. Potíž nastala v závěru snímku, kdy jsou partyzáni zobrazeni nikoli jako hrdinové, ale jako zbabělci, kteří se dopustí chladnokrevné a rafinované vraždy. Snímek se sice chvíli hrál, ale od té doby se na Barrandově přísně kontrolovaly všechny dialogy a scény s partyzány.

 

Luděk Munzar se ocitl společně s Rudolfem Hrušínským, Josefem Kemrem, Blankou Bohdanovou na nikdy nezveřejněném blacklistu herců, kteří by se na natáčení už neměli setkávat. Nikoli kvůli jejich osobní antipatii, která nebyla, ale kvůli tomu, že se tito herci stali oblíbenci režisérů československé nové vlny, kteří byli označeni vedením Československého státního filmu jako pravicový revizionistický blok.

Třetí princ 3

Luděk Munzar si pak zahrál roli krále v pohádce Třetí princ, tedy produkci ostře sledovanou STB, kdy režisérovi Moskalykovi někdo zapálil chalupu a vůbec se kolem filmu odehrávaly velice divné věci. Ostatně za vše hovoří to, že Moskalyk v té době netočil na Barrandově, ale v Československé televizi a aby práci dostal musel projít speciálním kádrovým procesem. Je docela dost možné, že Luděk Munzar o tomto aspektu natáčení věděl, protože během natáčení prakticky s nikým nemluvil. O filmu jsme psali v této samostatné rozšířené zpětné recenzi.

A ještě bych rád zmínil roli vypravěče v pohádce S čerty nejsou žerty. Můžete namítnout, že to nebyl nijak zásadní herecký úkol, ale Luděk Munzar tuto krásnou pohádku krásně otevírá a výborně jí končí. Ostatně si právě jeho komentáře přehrajte. To je pohádka!

Další filmy s Luďkem Munzarem na Realfilmu:

Poslední propadne peklu

Atentát

Čarodějův učeň

Přidat komentář

TOPlist