Mistr manýry: Claude Chabrol

První vyhrání z kapsy vyhání. Do roku 1960 Chabrol natáčí tzv. ,,autobiografické snímky“, ale ty najednou přestaly být komerčně úspěšné a Chabrol se rozhodl přijímat i komerční zakázky od televize do výroby. Tím se definitivně vzdálil od svých filmařských přátel, kteří byli pověstní právě svou názorovou neústupností.

Claude Chabrol - filmografie

V tomto období ještě natočil zajímavý snímek A double tour (1959), který slavil úspěch na MFF v Benátkách, kde byla oceněna Madeleina Robins hereckou cenou. Bohatý Henri podvádí svou ženu, která mu neustále něco vyčítá. Jednoho dne se rozhodne, že svou milenku manželce odhalí. Ta však zareaguje po svém, když se jí nepodaří ututlat nevěru před dětmi je těsně poté nalezeno tělo mrtvé milenky jejího manžela. Ocitne se tak okamžitě v podezření. Jenže nakonec se ukáže, že vraždil syn, aby pomohl své matce ke spokojenému životu. Prolhanou rodinu a intriky komentuje ve filmu milenec dcery, kterého ztvárnil tehdy začínající Jean-Paul Belmondo. Je tak vlastně jedinou postavou snímku, která nahlíží na rodinu sice ironicky, ale s potřebným odstupem, který nikdo z hlavních postav v bohaté rodině není schopen. Právě tento filmový model se ukáže pro Chabrola klíčovým ve směřování jeho další tvorby.

Claude Chabrol - filmografie

Mnohými kritiky je jeden z dalších snímků Les bonnes femmes (1960) považován za Chabrolův vůbec nejlepší, i když se v době svého uvedení nesetkal ani s kladnými recenzemi nebo výraznou diváckou odezvou. Film je o čtveřici pařížských prodavaček, které se snaží uniknout z nudy všedního dne. Jedna je nevěrná svému příteli, druhá je potají barová zpěvačka, třetí se učí konverzovat, aby se mohla představit rodičům svého nadcházejícího a čtvrtá se setká s tajemným motorkářem, který jí zabije. Po formální stránce precizně vystavěný snímek je ironický vůči lidskému životu.

Chabrol se v roce 1962 podílel na precizním filmu Le sept péches capitaux (1962), který úsměvnou formou popisuje sedm smrtelných hříchů. Sešla se na něm slušná řádka filmařských es – Phillipe De Broca, Jean-Luc Godard, Roger Vadim nebo právě Chabrol. Ten se zaměřil na lakotu. Chudý student navštíví s prázdnou kapsou drahý nevěstinec a přitom přivede do finančních nesnází své kamarády.

Chabrol se snažil přiblížit k širokému publiku, ale jeho filmy v následujícím období i přes zaměření na anglosaský trh nekončily ani komerčním, natož kritickým úspěchem.

Pages: 1 2 3 4

Přidat komentář

TOPlist