Barbar Conan (1982)

Conan-the-Barbarian-1

Conan the Barbarian, režie: John Milius, scénář: John Milius, Oliver Stone podle příběhů R. E. Howarda, hudba: Basil Poledouris, kamera: Duke Callaghan, střih: Carol Timothy O´Meara, hrají: Arnold Schwarzenegger, James Earl Jones, Max von Sydow, Sandahl Bergman, Gerry Lopez

 

129 minut, 2.35.1, 35 mm, barevný

Film:

 

Conanův příběh se odehrává v mýtické době plné nadpřirozených sil a nebezpečí. Hrdina, který v dětství přežil vyvraždění své vesnice a dospěl v otroctví, se vydává na cestu pomsty. Když je Conan ještě malý chlapec, je vesnice, ve které žije, přepadena válečníky vedenými Thulsou Soudcem (James Earl Jones) a všichni mimo dětí jsou povražděni. Děti jsou odvedeny a připoutány k obrovskému kolu utrpení , které musí udržovat v pohybu. Po patnácti letech zůstal naživu jen Conan (Arnold Schwarzenegger) a jeho srdce je plné nenávisti. Jednoho dne je prodán na gladiátorské zápasy a je do tohoto umění zasvěcován nejlepšími zápasníky a válečníky a z Conana se stává profesionální zabiják. Po nějaké době je z otroctví propuštěn a na své pouti pustinou nalezne meč a setká se s bojovníkem Subotaiem (Gerry Lopez). Společně se vydávají na cestu do města, ve kterém stojí Hadí věž Thulsy Soudce. Vloupají se do ní a setkávají se zde s krásnou válečnicí Valerií (Sandahl Bergman). Všichni tři se pak vydávají po stopě Thulsy Soudce za pomstou.

conan_02

Arnold Schwarzenegger byl úspěšný obchodník s realitami, profesionální kulturista, redaktor fitness časopisů a obchodní zástupce, tvář úspěšného dokumentu Pumping Iron a začínající herec, který se chtěl dostat mezi elitu nejlépe vydělávajících herců. Vytrvale odmítal role kulturistů a čekal na svou příležitost. Tu mu jednoho dne v roce 1977 přinesl producent Edward Pressman (Špatnej polda, Wall Street a Wall Street: Peníze nikdy nespí). Byl to štos komiksů o Conanovi od Marvela a nabídka na franšízu čtyř filmů, za jeden čtvrt milionu, za druhý milion, za třetí dva miliony etc. Jako bonus 5% ze zisku celé série. V okamžiku, kdy se nabídka dostala na veřejnost, obchodníci v Hollywoodu začali mladému svalovci otevírat dveře a nabízet mu dárečky.

 

Investici 2,5 milionu dolarů slíbil dodat Paramount a jako podmínku si stanovil opravdu dobrého scenáristu. V ten moment byl osloven Oliver Stone. Stone si se Schwarzeneggerem okamžitě padli do oka, přestože jejich názory byly od sebe tiscí světelných mil. Ostatně Stone odešel dobrovolně do krvavé řeže ve Vietnamu a v Holywoodu už musel spolknout několik velmi hořkých pilulek. Stone se začal stýkat s Arnoldem a nechával si od něj nahlas předčítat komiks a se zavřenýma očima si zařazoval slova, která mu utkví v paměti a pak z nich začal sestavovat kostru scénáře. Edward Pressman měl od začátku jasno, že by na produkci neměli šetřit a tak Stonea nabádal, ať si představuje opravdový spektákl, bratru za 15 milionů dolarů, tedy zhruba o 4 miliony víc než Hvězdné války a dvojnásobek solidního studiového filmu. A Stone souhlasil. To se ovšem ukázalo jako slepá kolej, protože producenti z Paramountu po přečtení scénáře od projektu zděšeně cukli. Stone napsal epos, který producenti spočítali na 70 milionů dolarů!

Conan-03

Jenže Pressmanova firma se už zadlužila a bylo třeba projekt buď realizovat nebo prodat. Nebyl čas na hrdinství. U režijního kormidla se už v době preprodukce objevoval John Milius, který sice věděl o Stoneově zakázce na velkofilm, ale v roce 1979 si řekl, že projekt by měl přeci jen spatřit světlo světa a tak scénář přetrhl vejpůl a přepsal. Rozpočet byl stanoven znovu na 17 milionů dolarů a pro Pressmana bylo zásadní, že Milius měl podepsanou smlouvu na svůj další projekt pro Dina De Laurentiise, tudíž do projektu přinesl investorské peníze. Dino De Laurentiis celý projekt odkoupil a podal si ruku s Universal Pictures. To ovšem nebyla vůbec dobrá zpráva pro Arnolda, protože Laurentiis přišel za Miliusem a řekl:“Ten Schwarzenegger se mi nelíbí. Je to nácek.“ Militantní Milius producentovi opáčil:“V tomhle štábu je jediný nácek a to jsem já! Já jsem nácek!“ Milius tak během natáčení rozjel šokující hru, v každém starožitnictví, které štáb míjel koupil bustu buď Hitlera nebo Mussoliniho, Stalina či Franka a dal je Laurentiisovi na stůl.

   Milius byl autor pěkně ostrých hlášek a jeho kamarádi a kolegové je od něj často přejímali, byl to právě on, kdo napsal „Miluju vůni napalmu po ránu“ do Apokalypsy, monolog kapitána Quinta o potopení lodi Indianapolis do Čelistí Stevena Spielberga a do Conana dopsal motivaci barbara: “Rozdrtit nepřátele, hnát je před sebou a slyšet nářek jejich žen!“

Pages: 1 2

Přidat komentář

TOPlist