Průvodce nejlepšími komediemi Francise Vebera

Průvodce nejlepšími komediemi Francise Vebera

Francis Veber platí za jednoho z nejlepších komediografů naší doby, kterého uznávají na obou stranách Atlantiku. V minulosti jsme o něm už psali, ale čas trhnul oponou a jistě nebude špatné se k jeho tvorbě vrátit.

Blbec k večeři (1998)

V rubrice Důležité filmy jsme před lety zavzpomínali na Veberovu slavnou komedii Blbec k večeři a podívejme se na jeho nejslavnější zásahy do diváckých bránic. Francis Veber ví, že základem dobré komedie je skvělá pointa a ve svých příbězích nechává vystupovat postavy se stejnými jmény, které symbolizují jejich charaktery, takže diváci okamžitě ví, co je vlastně čeká.

Právě tento model, který si od něj vypůjčil třeba Jay Roach pro Fotr je lotr, kdy hlavního hrdinu nechal pojmenovat Gay Focker, však svědčí o tom, že jeho komedie na hraně hrubozrnného humoru se v rukou amerických kolegů mění častokrát v nevtipné a sprosté podívané. Veber totiž v okamžicích, kdy hrdinu nechá projít něčím nechutným zaměří hledáček kamery jinam. Gérard Depardieu o něm řekl, že své scénáře pečlivě připravuje s až puntíčkařskou přesností. Všechny slova se musí použít a vše ve scénáři se musí natočit. Nic víc, ale ani nic míň. S jeho pedantskou povahou není divu, že když některý režisér začal upravovat jeho scénář, zhrozil se natolik, že začal doslova z leknutí natáčet sám jako režisér.

Průvodce nejlepšími komediemi Francise Vebera

Jedním ze zásadních komediálních úspěchů je Veberova komedie Kopyto (La Chévre, 1981). Detektiv Campana (Gérad Depardieu) dostal speciální úkol: vypátrat dceru bohatého průmyslníka, která se ztratila kdesi v Mexiku. Nejde o běžný případ, protože Marie je z těch lidí, které smůla neopouští ani ve spánku. Campanovi má pomoci Perrin (Pierre Richard) , jenž má velmi podobné ,,schopnosti“ jako Marie. Detektiv Campana nechce věřit, že to Perrin nedělá schválně a tak mu v restauraci povolí víčko na slánce. Perrin si neomylně osolí toast celým obsahem a bez povšimnutí ho celý sní a přitom svému kolegovi fouká kouř do tváře a fackuje ho při tom…

Francis Veber zde naprosto neomylně inscenuje skvěle vypointované gagy. Křičící indián, z kterého se snaží dvojice Richard – Depardieu dostat informace a na závěr ho omylem zapálí je typicky veberovská. Veber nezapře své divadelní zázemí v komických dialozích a tradičně využívá svého oblíbeného hudebního skladatele Vladimíra Cosmu. Je celkem pochopitelné, proč se v Hollywoodu stal Veberovým ochráncem stárnoucí mistr Billy Wilder, jehož tvorbu jsme připomněli v průvodci filmem.

Komedie, kterou se snažili přetočit v Hollywoodu jako Den otců s Billy Crystalem a Robinem Williamsem se nakonec ukázala jako mimořádně nepoživatelné sousto i pro tak zkušené komiky, kteří bohužel potvrdili, že originál je jenom jeden. Veber remake této komedie upřímně nenávidí.

Průvodce nejlepšími komediemi Francise Vebera

Komedie Otec a otec (Les compères, 1983) totiž patří mezi nejzdařilejší evropské komediální rodinné filmy. Pubertální mladík Tristan (Stéphane Briéry) uteče z domova a přidá se k pochybné partě. Otec mladíka nedokáže nic podniknout, a tak se bezradná matka uchýlí k riskantní lsti. Přesvědčí své dva někdejší přátele – rozcitlivělého smolaře Francoise Pignona (Pierre Richard) a mužného sangvinického novináře Jeana Lucase (Gérard Depardieu) – , že oni jsou jeho skutečnými otci. Je tedy jejich povinností syna zachránit a vrátit do náruče matky. Navzájem o sobě samozřejmě nevědí. Je nabíledni, že se strhne lavina naprosto neuvěřitelných situací.

Pages: 1 2

Přidat komentář

TOPlist