Snídaně u Tiffanyho (1961)


breakfast-at-tiffanys_1

Breakfast at Tiffany´s, režie: Blake Edward, scénář: George Axelrod podle knihy Trumana Capoteho, kamera: Franz Planer, hudba: Henry Mancini, hrají: Audrey Hepburn, George Peppard, Patricia Neal, Buddy Ebsen, Martin Balsam

 

115 minut, 35 mm, 1.85:1, barevný

 

Oskar za nejlepší hudbu a píseň Moon River (Henry Mancini), nominace na Oskara – scénář, herečka (Audrey Hepburn), výprava

 

Film:

 

Kdyby se dnes natáčela Snídaně u Tiffanyho měly by hnutí za lidská práva žně, protože pokud se znovu natočil scénář originálního filmu, tak jak ho dobře známe, zažil by zřejmě velmi brutální bojkot. Začněme ale pěkně od začátku.

 

Osmnáctiletá Holly Golightly (Audrey Hepburn – Prázdniny v Římě) je lehkovážné a rozverné děvče, které si v New Yorku sní svůj sen o skvělé budoucnosti. Zejména pak před výlohou slavného klenotnictví Tiffany, které prodává jen těm nejbohatším a nejúspěšnějším. Jenže ta budoucnost pořád tak nějak nepřichází. Její zdroj příjmu tak obstarávají stálí pánští obdivovatelé, kteří jí tu a tam strčí nějaký ten příspěvek na taxík nebo nové šaty. Jednoho dne však potká Paula (George Peppard), chlápka chudého jak kostelní myš, začínajícího spisovatele, jenž se nastěhuje k ní do domu, kde bydlí a nechá se vydržovat od bohaté paničky (Patricia Neal).

breakfast_2

Ostatně autorem téhle hořkosladké zábavy není nikdo menší, než slavný spisovatel Truman Capote a režisérem mistr destruktivní a maximálně nekorektní zábavy Blake Edwards, tedy tvůrce série o Růžovém panterovi, která ho slušně živila, když občas s nějakým filmem šlápnul vedle. A to bylo dost často. Tady ovšem zachránil, co se dalo, protože do hlavní role prosazoval Capote Marilyn Monroe!

 

Hodně lidí Snídani u Tiffanyho považuje na neškodnou a nekontroverzní zábavu a bude mít i částečně pravdu. Na druhou stranu obsadit do hlavní kladné role milou dívku, která se zcela jistě živí prostitucí byla v Hollywoodu počátku šedesátých let docela slušná podvratnost, kterou producenti nestrpěli. Studio tak donutilo scenáristu přepsat její kuplířskou profesi na dívku vydržovanou dobrovolnými příspěvky od mužů a zejména smutný konec knihy přepsat v trochu snesitelnější závěr.

breakfast_3

To ale ještě nebylo vše. Capote, který byl ve skutečnosti gay má v knize homosexuála Freda, jenž ale pro studiový film musel rovněž změnit orientaci, stejně jako běloch Mickey Rooney hrající Japonce to později pěkně schytal za rasismus. Edwards s Rooneym se později mnohokrát zapřísahali, že to udělali v rámci humoru a nechtěli nikoho urazit.

 

Audrey Hepburn se ve svém kostýmu černých elegantních šatů, vlasy sčesanými dozadu a elegantní cigaretovou špičkou zapsala do dějin filmu a pochopitelně i bytového designu, protože podle mě plakát z tohoto filmu je zřejmě nejprodávanějším plakátem s filmovým motivem na světě. Její naivní holčička z buranova mezi intelektuálně vyprahlou smetánkou v New Yorku, více než tři dekády před Sexem ve městě doslova uchvátila svěžím a ironickým herectvím, které na plátně do té doby žádná ze starších a často slavnějších kolegyň nepředvedla.

breakfast_4

Kromě Audrey Hepburn, však film vděčí za svou popularitu výborné hudbě Henryho Manciniho, jehož píseň Moon River se stala nestárnoucí klasikou. Paradoxně po testovací projekci hrubého střihu se postavil jeden ze zaměstnanců studia a suše pronesl, takže nejprve vyškrtneme tu debilní písničku a Audrey Hepburn vyskočila na stůl a zvolala, že jen přes její mrtvolu!

 

Ale při všech jednotlivostech je tenhle film skutečně mistrovsky zrežírovaným snímkem plným gagů. Edwards zkrátka gagy uměl a scéna večírku je důkazem, jak mistrovský vypravěč Edwards byl. Scénu napsal kompletně sám, ani jeden z gagů v předloze ani ve scénáři nebyl. Schválně se mrkněte.

http://magazin.realfilm.cz/wp-content/uploads/box-of-film.jpg

 

Snídaně u Tiffanyho je zdařilým mixem komedie a dramatu, která funguje i po tolika letech od svého natočení.

Přidat komentář

TOPlist