Průvodce filmy o sériových vrazích

V komunistických zemích fenomén sériových vrahů neexistuje, protože to je přežitek zkaženého kapitalistického západu, proto v naší kinematografii do roku 1989 žádný není. Dnes tedy budeme lovit zejména ve vodách západního filmu.

m

Sérioví vrazi filmaře fascinují už velice dlouho a stejný neutuchající zájem je i u publika. Jeden z prvních filmů filmů o sériových vrazích je ovšem zároveň jedním z nejslavnějších a vznikl v Německu. Režisér Fritz Lang uvedl v roce 1931 své mistrovské dílo M (Vrah mezi námi) s Peterem Lorrem, tedy hercem z našeho československého prostoru. Hans Beckert (Peter Lorre) je vrah dětí a v patách mu je jak policie, tak místní podsvětí. Klíčem celého vyprávění je pak dvojí zúčtování, oficiální spravedlnosti a mafiánských bossů. Hrůzný film v žánru přináší i prvek vznášejícího balónku.

stalo_se_za_bileho_dne

Naprosto hrůzným zážitkem pro ty, kteří tento film viděli v kinech je švýcarský film Stalo se za bílého dne (Es geschah am hellichten Tag) z roku 1958 režiséra Ladislaa Vajdy, ve kterém exceloval Gert Fröbe. Podomní obchodník Jacquier nalezne v lese mrtvolu devítiletého děvčátka. Komisař Matthäi po mnohahodinovém výslechu dostane z Jacquirea doznání a ten se pak oběsí v cele. Případ uzavřen. Komisař však není spokojen, protože do celé věci mu nezapadá kresba zavražděného děvčátka – obrovský chlap s bonbóny. Rozhodne se proto nastražit past v podobě dalšího malého děvčátka. Slavný film dramatika Friedricha Dürenmatta je dodnes respektovanou klasikou a později se dočkal také divácky přehlédnutého remakeu The Pledge s Jackem Nicholsonem.

bostonsky_skrtic

V roce 1968 vyšel ze škatulky hodného hocha Tony Curtis a byl to jeden z nejpřesvědčivějších filmů o sériových vrazích. Natočil jej zkušený řemeslník Richard Fleischer a film se jmenuje Bostonský škrtič. Popisuje vražedné běsnění schizofrenika v anonymní džungli velkoměsta.

smrtstoparek2

Ačkoli v perexu píši o tom, že komunisté fenomén sériových vrahů neuznávali, i v naší kinematografii vznikl film o skutečném vrahovi Miroslavu Somorovi, který natočil režisér Jindřich Polák. Dodnes velice přesvědčivá kriminálka Smrt stopařek spíš než policejní práci sleduje samotného vraha a jeho dopadení je jedním z vrcholů akčního kriminálního žánru v české kinematografii.

Pages: 1 2

Přidat komentář

TOPlist