Romeo a Julie (1968)

romeo_a_julie_2

Itálie/Velká Británie 1968, Rómeo a Júlia, režie: Franco Zeffirelli, scénář: Franco Zeffirelli podle divadelní hry Williama Shakespeara, kamera: Pasqualino De Santis, hudba: Nino Rota, střih: Reginald Mills, hrají: Leonard Whiting, Olivia Hussey, John McEnery, Milo O’Shea, Pat Heywood, Michael York, Bruce Robinson, Paul Hardwick, Natasha Parry, Roberto Bisacco

 

133 minut, 1.66:1, 35 mm a 70 mm, barevný

 

Oskar za nejlepší kameru, kostýmy, nominace na Oskara – nejlepší film, režie

 

Film:

Renesanční Verona. Mezi znepřátelenými rody Monteqů a Capuletů to vře od nepaměti. V kamenných uličkách dochází k neustálým střetům mezi mladíky. Mladý Romeo je zachráněn krásnou čtrnáctiletou dívkou Julií, o jejíž původu nemá ani ponětí. Když mu to prozradí, sám se diví, že se jeho city k mladé dívce nikterak nemění.

Romeo a Julie od Franca Zeffirelliho je bezesporu nejslavnější filmová verze Shakespearovy slavné renesanční romantické tragédie. Ačkoli byl Shakespeare samozřejmě Angličan, jeho nesmrtelná slova na plátno nejlépe převedl Ital, který ale nebyl z Verony, nýbrž z Florencie.

romeo_a_julie_3

Zeffireli (1923, Florencie) začínal jako divadelní herec a později jako scénograf ve filmech Luchina Viscontiho, kterému dělal i asistenta režie. V roce 1950 začal působit jako divadelní režisér, a to zejména oper na scéně milánské La Scaly. Jeho pověst brzy začala rezonovat i v zahraničí a stal se častým hostujícím režisérem na evropských, ale i severoamerických operních a činoherních scénách. Díky propojenosti italského a amerického filmu v šedesátých letech a své pověsti se mu podařilo zfilmovat Shakespearovu komedii Zkrocení zlé ženy s manželským párem Richardem Burtonem a Elizabeth Taylor. Zábavné je, že původně měl v úmyslu, aby role hráli Marcello Mastroianni a Sophia Loren, ale hollywoodské herce chtěl raději. A producent mu řekl, proč by sis měl laťku dávat zbytečně nízko? A risk se vyplatil. Po úspěchu tohoto filmu se odhodlal k dalšímu husarskému kousku. Natočil výpravnou verzi Romea a Julie, kterou předtím úspěšně nazkoušel v londýnském Old Vic Theatre.

Hlavní devízou tohoto vpravdě nestárnoucího filmu je skutečnost, že hlavní duo ztvárnili mladí herci téměř odpovídající věku Shakespearovy předlohy Leonard Whiting a Olivia Hussey. Oba herci jsou kromě svého mládí a krásy, také brilantní a uvěřitelní hráči. Zeffireli jednak vyšel z věrnosti předlohy, ale také porušil zaběhnuté a poněkud trapné klišé, že první lásku Romea a Julie hráli předtím herci v kategorii čtyřicet plus.

romeo_a_julie_4

Mnoho adaptátorů Shakespeara získalo pocit, že bude lépe rezonovat svému současnému publiku, pokud bude zasazen do moderní doby. To ale Zeffireli neudělal a v tomto případě mu to naprosto vyšlo. Film má neošizenou renesanční výpravu, úchvatné barevné kostýmy a odehrává se na místech, kam Shakespeare hru skutečně situoval. I díky tomu je Romeo a Julie zřejmě nejvěrnější renesanční snímek filmové historie.

A jedna drobná poznámka ze sledování filmu. Obepínající barevná renesanční móda skvěle padla mladým hercům, a i to je důvod proč ten film nestárne. Zatímco v historických filmech z renesance máte obvykle pocit, že herci hrají v nevýrazných kabátcích a tunikách univerzální velikosti, které jen tak někdo halabala sestaví, zde vám přijde, že herci v těch kostýmech skutečně existují a mohli by v nich okamžitě vyjít přirozeně na ulici před váš dům. Autorem byl Danilo Donati a jeho práce je precizní.

romeo_a_julie_5

Olivii Hussey bylo v době natáčení šestnáct let, ale už v osmi letech přišla za svou matkou a sdělila jí, že bere svou životní dráhu vážně a rozhodla se stát herečkou. Jenže malá Olivia to nemyslela v žertu. Chodila po domě s ručníkem kolem hlavy a předstírala, že je jeptiška a když se objevila na premiéře Romea a Julie, bylo jasné, že to nebude jen herečka ale hvězda. Po úspěchu filmu její kariéra i život připomínal hodně rock and roll. O jejím životě si můžete přečíst v její autobiografii The Girl on the Balcony. Její herecký kolega Whiting se do ní nepřekvapivě zamiloval hned, jakmile mu byla představena na konkurzu a jen pro pořádek, byl o necelé dva roky starší.

Hudba Nina Roty k filmu dokonale ladí a slavný skladatel Henry Mancini udělal popovou cover verzi Love Theme, kterou pojmenoval jako A Time for Us a stal se z ní popový hit číslo jedna roku 1969.

Romeo a Julie se stala obrovským komerčním hitem a zatímco v Evropě bořila rekordy návštěvnosti a diváci byli nadšení, v Americe se přeci jen objevil mráček kontroverze, kvůli nahé scéně mladého páru. Scéna je ovšem natočena tak vkusně, že i američtí strážci morálky nakonec nemuseli sáhnout výrazněji po pomyslných nůžkách. V Rusku ovšem diváci nesouhlasně bučeli a žádali vystřižení této scény. Film jenom v době svého uvedení vydělal skutečné jmění. Rozpočet filmu byl 900 tisíc dolarů a snímek jen v době premiéry vynesl bezmála 39 milionů dolarů, tedy po přepočtení na inflaci. Od té doby byl často uváděn v obnovených premiérách a pokaždé se setkal s neutuchajícím diváckým zájmem. Významný americký kritik Roger Ebert o filmu napsal:,,Věřím, že Romeo a Julie Franca Zeffirelliho je ta nejskvělejší Shakespearova filmová adaptace všech dob.“

http://magazin.realfilm.cz/wp-content/uploads/FINAL-trailer.jpg

Tragédie filmu Romea a Julie byla v technické nedokonalosti sedmdesátých a osmdesátých let. Zatímco v době premiéry film hýřil barvami, v jeho pozdějších televizních reprízách barvy bledly a diváci tak v osmdesátých letech viděli film ve velice neuspokojivé technické kvalitě. Naštěstí dnes díky moderním technologiím máme tento skvost světové kinematografie zpátky v barvách a takové kvalitě, v jaké ho viděli v roce 1968 a je pořád na co dívat a žasnout.

romeo_a_julie_plakat

reklama světová klasika

Koupit ZDE ↓Tištěná verze
http://www.kosmas.cz/knihy/168427/slavna-svetova-filmova-klasika/

PŘIPRAVUJEME SLAVNÁ ROMÁNSKÁ FILMOVÁ KLASIKA

Přidat komentář

TOPlist