Přízrak lásky (1981)


prizraky_lasky_01

Itálie/NSR/Francie, Fantasma D´Amore, režie: Dino Risi, scénář: Dino Risi, Bernardo Zapponi podle novely Mina Milaniho, kamera: Tonino Delli Coli, hudba: Riz Ortolani, střih: Alberto Gallitti, hrají: Marcello Mastroianni, Romy Schneider, Wolfgang Preiss, Victoria Zinny, Adriana Giuffré

 

96 minut, barevný, 35 mm

Film:

Život obchodního právníka Nina Contiho (Marcello MastroianniVčera, dnes a zítra„, Velká žranice) je zdánlivě bezchybný, v zaměstnání se docela realizoval, má pěknou manželku na úrovni a je i slušně zajištěný. Jednoho dne výjimečně míří do práce autobusem. Unavené a ztrápené ženě, která nastoupila na poslední chvíli, půjčuje sto lir na lístek. Když mu dosud neznámá zavolá domů s úmyslem vrátit peníze, je překvapen skutečností, že se jedná o jeho životní lásku z mládí Annu Brigattiovou (Romy Schneider – Svědek).

prizraky_lasky_02

Je překvapený tím, že ji nepoznal, jak sešla ze své krásy a zestárla. Přesto se vydává do pavijských uliček starého města, kde spolu prožili šťastné období svého života. Na noční procházce se náhle zjevuje Anna, která však vypadá úplně jinak, než v autobuse a dochází k chvilkovému střetnutí bývalých milenců. Další den mu v práci spolupracovník Ressi (Paolo Baroni) sděluje, že našel podříznutou stařenu. Ninovi dochází, že se jedná o domovnici, s níž při večerní procházce mluvil a hlavně, že se sám vyskytoval přímo u místa činu. Je Anna přízrak? Zbláznil se Nino? A kdo vraždí všechny ty lidi?

 

Pokud považujete csfd.cz za relevantní zdroj, tak pozor, Přízrak lásky není podle knihy Patricie Highsmith, tedy autorky pana Ripleyho, jak je tam nesprávně uvedeno, ale podle knihy pavijského novináře a spisovatele Mina Milaniho. Snímek je plný citátů, symbolů a apoteóz a nejvíce ho oceníte, pokud se alespoň částečně vyznáte v klasické kultuře.

prizraky_lasky_3

Film je dílem známého a respektovaného italského režiséra pocházejícího z Milána Dina Risiho. Risi se nikdy neřadil k festivalovým režisérům, který by zaujal nějakými společensko-kritickými sondami, i když se párkrát také pustil do ožehavějších témat. Natáčel komerční komedie, ve kterých ale nikdy nechyběly černohumorné, často až morbidní situace.

 

Přízrak lásky má vynikající, v nejlepším slova smyslu přízračnou atmosféru. Temnými ulicemi Pavie (město vzdálené asi 35 km od Milána) se rozprostírá hustá mlha, postavy se nečekaně zdánlivě odněkud vynořují, mění podobu a hercům snadno uvěříte, že sami pochybují, zda mohou věřit svým smyslům. Film je ostatně považován za osobitou a zdařilou italskou odpověď na gotický horror. Za kamerou ostatně stál jeden z nejlepších evropských kameramanů Tonino Delli Coli (Tenkrát na Západě, většina filmů od Pasoliniho, Jméno růže, Hořký měsíc, Život je krásný). Skvělou práci odvedli ovšem také maskéři.

prizraky_lasky_4

Film měl premiéru jen pár dní po tragické smrti Romy Schneider, jež má tak v tomto snímku svůj pomník, nad kterým se vznáší velký vyčítavý otazník, jak strašlivý osud měla v životě nachystaný tato vynikající a půvabná herečka.

 

Uvedení do československých kin provázel velmi zdařilý plakát výtvarnice Olgy Vyleťalové a za zmínku stojí také velmi povedený dabing Eduarda Cupáka a Mileny Dvorské. Ačkoli je film uváděn někde jako drama, jedná se o čistokrevný psychologický horror, v žádném případě to ovšem není giallo nebo hitchcockovský thriller!

Je docela zajímavé sledovat, že třeba v Čechách a Itálii se film líbí divákům výrazně víc, než v Německu. Film se hrál v řadě zemí světa a slušný úspěch měl i u amerických kritiků.

http://magazin.realfilm.cz/wp-content/uploads/FINAL-trailer.jpg

PŘIPRAVUJEME KNIHU SLAVNÁ ROMÁNSKÁ KLASIKA. JIŽ BRZY!

Přidat komentář

TOPlist