Angelo Michajlov

Angelo Michajlov je dosud docela přehlížený úkaz české filmové hudby a přitom právě tento skladatel filmu složil tak skvělé melodie, že si je mnozí z vás dodnes broukají a přitom vůbec neví, že jsou od něj.

angelo_michajlov

Angelo Michajlov se narodil roku 1939 v Bulharsku, ale už od roku 1957 žil a pracoval v Československu. Pocházel z rodiny operních pěvců. Dirigování a skladbu absolvoval na pražské AMU. Už od studií skládal písničky a první ostruhy a popularitu získával jako klavírista ve zlaté éře Laterny magiky, kde doprovázel geniálního Jiřího Šlitra.

 

Účinkoval také v Semaforu, kde si diváky získával klavírními parodiemi na známé písničky Louise Armstronga, Raye Charlese nebo Karla Gotta. Skládal písně pro zpěváky populární hudby jako Hanu Zagorovou, Naďu Urbánkovou, Milana Chladila nebo Helenu Vondráčkovou. Pro film začal pracovat v roce 1963 jako skladatel, spolupracoval se Zdeňkem Podskalským, Josefem Pinkavou nebo Jiřím Menzelem.

saxana_2

Pro Václava Vorlíčka napsal hudbu pro film Dívka na koštěti, který patří k jeho nejúspěšnějším. Právě soundtrack z tohoto filmu byl v novém miléniu vydán ve Velké Británii, kde zažil velmi pozitivní přijetí. O filmu jsme psali v této samostatné recenzi.

 

Krásné melodie složil pro dva koprodukční seriály scenáristy Oty Hofmana a režiséra Jindřicha Poláka Lucie postrach ulice a Chobotnice z druhého patra. Ústřední klavírní melodie pro Lucii patří k nádherným baladickým motivům. Ovšem byla to právě hudba, která se stala hlavním aktérem zajímavé kauzy. Angelo Michajlov předal hudbu mistru zvuku Bělohradskému, který ji měl u sebe ve studiu Dabing. Někdo v tomto studiu ovšem použitou hudbu použil pod titulky k americkému filmu Tootsie (zítra v rubrice Retro a legendy). V  sedmdesátých a osmdesátých letech byl trend vyrábět vlastní animované titulky i pro zahraniční filmy, kde byly představeni dabéři, tvůrčí profese a technici českého znění. Někdy se stávalo, že se tak pod tyto nové titulky nepatřící do originálního filmu používala hudba, která nebyla z aktuálního filmu.

angelo_michajlov_2

Jádrem sporu bylo to, že režisér Polák dostal stížnost od skladatele Michajlova, že se hudba složená pro Lucii hraje i u jiného filmu, a to ještě před jeho distribuční premiérou. Michajlov byl také oprávněně naštvaný, že za použití hudby nedostal ani korunu, proto se obrátil na sdružení OSA.

 

Řešení bylo typicky komunisticky šalamounské. To, že Michajlov předal čtyři hodiny pásek hudby k Lucii zvukaři Bělohradskému bylo v pořádku a Michajlov musel počítat s tím, že se bude hudba dále používat, protože je to přeci běžná praxe. Honorář mu ovšem vyplacen za použití hudby pod film Tootsie vyplacen nebude, protože se jedná o americký film a OSA zastupuje pouze díla vzniklá v Československu. A bylo vymalováno.

 

Je dobré zmínit, že Angelo Michajlov dostal honorář za hudbu od WDR, která pak ve smlouvě s Filmexportem trvala na klauzuli, že Michajlov dostane zaplaceno za užití hudby také od české strany ve dvou celovečerních filmech vzniklých ze sestřihu, protože jsou to pochopitelně nová audiovizuální díla a domnívám se, že kdyby tomu tak nebylo, Michajlov by žádné autorské poplatky nikdy neviděl. Mimochodem tato skutečnost se stala startem pro poměrně ostré vyšetřování komunistickou STB.

 

Celkový počet snímků, celovečerních i krátkých, s Michajlovovou hudbou se odhaduje na šest set. Angelo Michajlov zemřel v roce 1998.

obalka_Poutnik_realfilm

KOUPIT ZDE – KOSMAS.CZ

Přidat komentář

TOPlist