Cosmopolis (2012)


Francie/Kanada/Portugalsko/Itálie 2012, režie: David Cronenberg, scénář: David Cronenberg podle románu Dona DeLilla, hudba: Howard Shore, kamera: Peter Suschitzky, střih: Ronald Sanders, hrají: Robert Pattinson, Juliette Binoche, Sarah Gordon, Mathieu Amalric, Jay Baruchel, Samantha Morton, Paul Giamatti

108 minut, 1.85:1, digitál, barevný

Mladý multimiliardář Eric Packer (Robert Pattinson) brázdí svou obrovskou limuzínou ulicemi a jeho jedinou starostí je nechat se ostříhat. Je paranoidní a strachuje se o svůj život. Nedávno se oženil, ale jeho manželka jím viditelně pohrdá a když ho poznáte blíž, tak se vlastně ani nedivíte. Během jeho cesty mu do auta nastupují zaměstnanci, přátelé, milenka či doktor, který mu vyšetřuje prostatu.

David Cronenberg (Nebezpečná metodaMrtvá zónaVýchodní přísliby) není tradiční komerční režisér a přestože v posledních letech natáčel filmy určené širšímu dospělému publiku, tentokrát se zaměřil na podstatně mladší cílovou skupinu a nechal po delší době promluvit anarchistického brouka, který mu v jeho hlavě vždycky hnízdil.

Cronenberg odmítl v osmdesátých letech takové filmy jako Policajt v Beverly Hills a natočil třeba snímek Videodrome, který se dnes dočkal kultovního statusu a ve kterém uvidíte záběry, které dodnes úplně z hlavy nedostanete. Cosmopolis je proti němu postmoderní hříčka, slovy Woodyho Allena, plná nihilismu, cynismu a orgasmu. O příběhu se ve filmu skutečně příliš hovořit nedá, ale také se nebavíme o hollywoodském filmu, nýbrž o mezinárodní koprodukci.

Pokud čtete moje články o Davidu Cronenbergovi na Realfilmu pravidelně, pak víte, že patří k mým velkým oblíbencům. Nenechal jsem se tedy odradit ani negativními reakcemi v tisku, které od Cronenberga očekávali nějaký druh filmu, který evidentně nedostali. Mám na paměti ještě starý časopis Cinema, blahé paměti, kdy vyšla recenze na Cronenbergovu úchylárnu Crash. Film získal 40% s odůvodněním, že ho nikdo nepochopil a během projekce se někteří lidé smáli. Vězte, že na pracovní projekci distributora se také řada lidí smála. Cosmopolis je totiž opět tak bizarní a přehnaný, že se v některých částech prostě smát musíte. Jsem na vás zvědavý, až uvidíte scénu s vyšetřováním prostaty a drcením plastové lahve mezi stehny, jaká na to bude vaše reakce.

Film je poměrně statický a je založený zejména na dialozích. Je to ovšem celkem velkoryse řešený film, takže dialogy probíhají ve velmi pěkně zvládnutých designových interiérech a nutno je třeba vypíchnout i práci kostýmního výtvarníka. Snímek byl natočený na špičkovou digitální kameru Arri Alexa a kameramanem byl Peter Suschitzky, takže se na film i samozřejmě velmi pěkně dívá. Filmu opět také pomáhá výborný skladatel a tradiční spolupracovník Cronenberga Howard Shore.

V čem ovšem Cosmopolis poněkud klame tělem je obsazení snímku velkými hvězdami. Robert Pattinson prakticky nesleze z plátna, ale Paul Giamatti (Den zradyPařba v Bangkoku,Bokovka), Jay Baruchel (Million Dollar Baby) nebo Juliette Binoche (Anglický pacient) se ve filmu objeví jen v epizodních rolích. Cosmopolis je totiž žánrově vlastně road movie, takže se postavy a herci ve filmu zjevují spíš nahodile, přesně podle trasy hlavního hrdiny. Dramatický oblouk tak můžeme sledovat hlavně u postav Elise Schifrin, kterou ztvárnila mladá kanadská herečka Sarah Gordon a ochránce Torvala v podání Kevina Duranda, který spadá do kategorie herců ,,sakra, kde už jsem ho viděl?“

Cosmopolis je zajímavý film, nejlépe ho hodnotí ženy 45+ a pak podle mého soudu cílová skupina 18-29 a smát se u něj budou jistě i dospívající dívky, kterým se film bude líbit z úplně jiných důvodů než debaty o dekadenci lidstva.

http://magazin.realfilm.cz/wp-content/uploads/FINAL-trailer.jpg

Přidat komentář

TOPlist