Nejlepší space opery

Interstellar Christophera Nolana nebo Gravitace místo svižné akce vpluli do nepříliš oblíbených vod hollywoodských účetních – filozofie, intelektuálna a poctivých emocí.

propast

Když se James Cameron po trhácích Terminátor a Vetřelci rozhodl natočit filozofickou sci-fi Propast, dostal od kritiků a diváků pořádně vyhubováno. Zaměstnanci studia s výkonnými pravomocemi mladého filmaře donutili vystřihnout závěrečnou sekvenci, která film povyšovala o protiválečné poselství, které hlavouni označili jako zbytné. Psal se rok 1989 a Cameron se v hollywoodském establishmentu v následujících dvaceti letech vypracoval na vůdčího filmaře, který postupně měnil uvažování, jehož výsledkem jsou poctivé žánrové výzvy, které vymizely díky bezduchému uznávání popcornu.

moon

Ambiciózní sci-fi v subžánru space opery povětšinou vznikaly mimo studiový systém, tedy za omezeného rozpočtu, ale i tam se najdou perly jako Sunshine Dannyho Boyla nebo Moon Duncana Jonese.

gravity1

Již zmiňovaná Gravitace režiséra Alfonse Cuaróna, díky které mu za několik let vývoje projektu zbělely vlasy, musela být z výrobního hlediska noční můrou a byl to právě James Cameron, jež vzal na svá bedra prvotní komunikaci s fanoušky, kdy projekt doporučil jako nejlepší „space operu“ a nejlepší film z vesmíru, který byl kdy natočen. (Podívejte se i na krátkometrážní spin-off v tomto článku)

2001-vesmirna-odysea-7

O radu pro natáčení filmu Interstellar si k Jamesi Cameronovi došel i Christopher Nolan, který se nikterak netají svým obdivem ke kultovní sérii Star Trek (průvodce filmem o sérii Star Trek zde) a zejména obdivované klasice a zřejmě nejvíce ceněnému zástupci subžánru space opery „2001: Vesmírná Odyssea“. Jednu z nejobdivovanějších space oper viděl Nolan díky svému otci již ve svých sedmi letech v místním kině a veřejně glosoval znovuuvedení této kultovní klasiky jako počin, který by neměl být jedinou kapkou v moři. Znovuuvádění kultovních snímků je trendem ve velkých městech a specializovaných kinech, ale jistě by našel své diváky i v menších kinech, s čímž se nedá jinak než souhlasit.

http://magazin.realfilm.cz/wp-content/uploads/box-of-film.jpg

Interstellar je velkoryse pojatý spektákl, který není typickou popcornovou jednohubkou, ale zároveň je dostatečně přijatelný pro široké publikum. Když se náš čas na Zemi chýlí ke konci, je skupina výzkumníků pověřena nejdůležitějším posláním v lidských dějinách: cestou za hranice naší galaxie, při které má za úkol najít mezi hvězdami pro lidstvo nový domov.

Průvodce Sci-fi I - Solaris

V tomto výčtu by neměl chybět ani sovětský film Solaris kultovního režiséra Andreje Tarkovského. Filmu jsme se již v našem průvodci před časem věnovali, ale opakování je matka moudrosti a nepočítáme, že byste znali všechny naše články. Příběh o zoufalém vědci, který může na oběžné dráze neznámé planety komunikovat se svou zemřelou ženou je jedním z nejlepších a neoriginálnějších filmů všech dob. Obsahuje úžasné humanistické poselství a přitom je inteligentní a vkusnou podívanou. Ambiciózní snímek převedl na plátna i Steven Soderbergh v hlavní roli s Georgem Clooneym. Mimochodem producentem americké verze nebyl nikdo jiný, než často zmiňovaný James Cameron.

 

Myslím, že dnešní vybraná společnost žánrových titulů vám poslouží jako odrazový můstek pro vzrušující cesty vesmírem a pokud máte žánr vědeckofantastického filmu v oblibě, připomeňte si žánrové vrcholy i v těchto článcích!

Průvodce filmovými scifi I.

Průvodce filmovými scifi II.

Průvodce filmovými scifi III.

Průvodce filmovými sci-fi IV.

 

reklama světová klasika
Koupit ZDE ↓

Tištěná verze
http://www.kosmas.cz/knihy/168427/slavna-svetova-filmova-klasika/

 

Přidat komentář

TOPlist