Velká sýrová loupež (1986)


velka_syrova_loupez_01

Německá spolková republika/Československo, Die groβe Käseverschwörung, režie: Václav Bedřich, scénář: Václav Bedřich, Gert K. Müntefering, Alena Munková, kamera: Eva Kargerová, Zdeněk Kovář, Jaroslav Forman, střih: Jiřina Pěčová, hudba: Petr Skoumal, výtvarník: Václav Bedřich, Gene Deitch, Milan Klikar, mluví: Josef Dvořák, Petr Nárožný, Luděk Sobota, Jan Faltýnek, Vlastimil Hašek

 

52 minut, 35 mm, barevný

 

Film:

 

Tři myšáci – mazaný Marvin (Josef Dvořák), mudrlant Rajmond (Petr Nárožný) a Tlouštík (Luděk Sobota) – žijí v kině Star a nic jim tam nechyví. V kině sledují všechny filmy a nejradši mají gangsterky. Po skončení filmu zdlábnou vše po návštěvnících kina, občas snědí svačinu pánovi v promítací kabině, ale nepohrdnou ani sladkostmi z bufetu ve foyer. Filmy je ovšem také inspirují a přesně podle svého naturelu je navedou k odvážné akci – „velké sýrové loupeže“ v krámku italského sýraře. Akci sice pečlivě naplánují, ale pochopitelně je čekají řada nebezpečenství jako sýrařův kocour nebo různé nástrahy. Dobrodružství může začít.

Napínavé a humorné vyprávění o myším gangu natočil režisér Václav Bedřich podle námětu americké autorky Židovského původu pro děti Jean van Leeuwen, která napsala přes 40 titulů. A to je dobré zdůraznit. Podmínka prodeje licenčních práv byla, že film nesmí vyrábět Němci. Jak se ukázalo, můj přítel Gert K. Münterfering jí natolik okouzlil, že mu svěřila práva i přes svůj počáteční odpor vůči Němcům. A to je na tomto příběhu hezké. Pohádka dokáže překonat předsudky a není nad to, když se lidé dokážou domluvit, ačkoli na začátku rozhovoru sdíleli odlišné postoje.

velka_syrova_loupez_02

Václav Bedřich proslul mnoha kultovními večerníčky jako Maxipes Fík, Bob a Bobek – králíci z klobouku, Říkání o vílce Amálce aj. Ačkoli se realizoval zejména v krátkometrážní tvorbě jeho pověst špičkového profesionála a mimořádného talentu v mnoha lidích vzbuzovala dojem, že je velká škoda, že se nevěnoval i tvorbě celovečerní. To ostatně není ani Velká sýrová loupež, která díky svým 52 minutám dosahuje na stopáž tzv. středometrážního filmu a tudíž se podle českých distribučních pravidel nemohla nikdy samostatně promítat v kinech. Diváci jí tak buď mohli navštívit v kinech v rámci komponovaných pásem a nebo až na televizní obrazovce, kde se přeci jenom reprízuje častěji. Ostatně financování zajišťovala West Deutsche Rundfunk.

Bedřich si prošel téměř všemi poválečnými studii animovaného filmu, působil jako animátor pro Jiřího Trnku ve studiu Bratři v triku a byl v první vlně filmařů angažovaných do projektu dětského Večerníčku, kde patřil bezesporu k těm úplně nejlepším autorům. K animovanému filmu přivedl řadu zajímavých výtvarníků jako třeba Adolfa Borna, Vladimíra Renčína nebo Vladimíra Jiránka. Měl také velmi zajímavý smysl pro humor, jeho krátký filmeček Kamenáč Bill a moskyti je poměrně drsná satira na komunistický systém (otravní moskyti jako komáři, tedy komunisti).

velka_syrova_loupez_04

Spoluautorem scénáře a jedním z producentů filmu byl Gert K. Münterfering, velice významná osoba v dětské tvorbě v rámci celého středoevropského prostoru, který roku 2015 získal ocenění za celoživotní dílo na MFF ve Zlíně. Münterfering se s českým filmem blíže seznámil v polovině šedesátých let, když se na festivalu v Benátkách potkal s nestorem dětského filmu Otou Hofmanem.

Münterfering pracoval v několika tištěných médiích, než se dostal na volnou nohu do státní WDR a poté koordinoval výrobu řady koprodukčních programů mezi WDR a Československou televizí. Byl to právě on, kdo v Německu prosazoval spolupráci s komunistickým Československem, kde vycítil lidský a umělecký potenciál, než aby byl jen pouhý nákupčí drahých amerických licenčních programů. Nutno podotknout, že tato spolupráce vzbuzovala v západoněmeckém tisku nevoli, vycházely články proč státní televize pomáhá financovat komunistické koprodukce.

velka_syrova_loupez_3

Velká sýrová loupež je od začátku nesmírně dynamický film, výtvarně je mimořádně zdařilý a kombinuje hned několik výtvarných stylů, díky kterým divák hned ví, která část se odehrává v hledišti kina nebo na plátně. Hravou stránku výtvarnou pak brilantně doplňuje hudební kompozice Petra Skoumala kombinující různé hudební styly.

V NSR získala Velká sýrová loupež ocenění za Nejlepší dětský film roku 1986.

 

ceska animovana klasika_obalka

KOUPIT na KosmasuZDE

Kniha k dispozici v Muzeu Karla Zemana

Přidat komentář

TOPlist