Vynález zkázy (1958)


Vynález zkázy

1958, režie: Karel Zeman, scénář: Karel Zeman, František Hrubín, Jiří Brdečka, Milan Vácha (dialogy) na motivy stejnojmenného románu Julesa Verna, kamera: Jiří Tarantík, hudba: Zdeněk Liška, střih: Zdeněk Stehlík, výtvarník: Karel Zeman, hrají: Lubor Tokoš, Arnošt Navrátil, Miloslav Holub

84 minut, 1.37:1, 35 mm, černobílý

Světový filmový festival při EXPO 58 v Bruselu – Velká cena v soutěži hraných filmů, Velká mezinárodní cena Francouzské filmové akademie – Křišťálová hvězda, cena francouzských filmových kritiků

Film:

Profesor Roch a jeho asistent Hart objeví nový typ výbušniny, která je schopná nahradit ropu a uhlí jako primární zdroje energie. Zpráva se donese k pirátskému hraběti d’Artigas, který profesora Rocha i s asistentem Hartem unese s cílem zmocnit se tajemství vynálezu a ovládnout s jeho pomocí celý svět.

Karel Zeman si oblíbil romány Julese Vernea, protože mu magicky uhranul svět rozkošné naivity, která mu přišla tolik půvabná. Doma v knihovně měl vydání jeho románů s typickými rytinami vytvořené xylografií. Výtvarné rámování tak Zeman vědomě převzal z ilustrací Verneovek od autorů Rioana a Benneta, takže všichni světoví čtenáři viděli najednou na plátně svou oživlou fantazii, kterou hltali jako malí a navíc v něm viděli pokračovatele průkopníka animovaného a trikového filmu Georgese Meliése.

Karel Zeman Il mago del cinema ceco 1

Zeman nejprve namaloval všechny interiéry a rekvizity v grafických liniích xylografie, což by se dalo laicky označit jako proužkování nebo šrafování. To dělal speciálně upraveným válečkem z tvrdé gumy. Do práce angažoval celou rodinu, včetně své malé dcery, které řekl, že stejně nemá co dělat, tak ať přijde do studia a válečkuje dekorace.

Mnohé interiérové scény se mohly točit jako běžný hraný film, bez trikových záběrů, ale s přesně stanovenou scénografií. Exteriéry kamufloval kresleným obrazem nebo modelem oblohy či hory. Občas tak kombinoval obraz snímáním obrazem ve studiu, modelem popředí s pomalovanou skleněnou tabulí nebo s visící miniaturou. Někdy pak chybějící části obrazu doplňoval až později ve studiu trikového filmu a ve filmové laboratoři.

Dívky, které si do filmu vybíral musely splňovat kritérium naivity, aby měly nevinný „kukuč“ jako na dobových rytinách. Piráty si vybíral v domovech důchodců, kde byli přesně ti „vyžilí mořští vlci“, které potřeboval.

http://magazin.realfilm.cz/wp-content/uploads/FINAL-trailer.jpg

Pages: 1 2

Přidat komentář

TOPlist