Pár okének a vět o Vittorio Storarovi

Apokalypsa

Je to již několik let, co jsme natáčeli v Ostravě rozhovor s Peterem Zeitlingerem. Po skončení interview jsme ještě chvíli poseděli nad vychlazenou plzní a jen tak mezi řečí povídám:,,Četl jsem o Vás, že jste studoval u řady slavných kameramanů.“ A řeč se okamžitě stočila na Vittoria Storara.

Od té doby uběhla spousty vody a k recentnímu MFF v Benátkách, kde jsme byli letos poprvé i s RealFilmem a připravujeme exkluzivní video o Otu Hofmanovi a Benátkách se sluší k tomuto velikánovi světové kinematografie vrátit. A to samozřejmě i z toho důvodu, že v RealFilmu připravujeme do tisku nový díl filmových klasik o Slavných románských filmových klasikách, kde se budeme tomuto velikánovi světové kamery, ale možná by se slušelo říct fotografii věnovat.

Střet Západu a Východu ve filmu

Vittorio Storarovi je letos 79 let a na poličce v obýváku mu stojí Oskary za filmy Poslední císař (bude v knize Slavná románská filmová klasika), Rudí a Apokalypsa F. F. Coppoly (v knize Slavná světová filmová klasika), na zdi má plaketu s nominací na Oskara za Dicka Tracyho, 19 let je hrdým nositelem Ceny za celoživotní dílo od Cechu amerických kameramanů a má mnoho dalších významných ocenění. Pan Zeitlinger mi vyprávěl, že kameramani jsou sice nejhorší pedagogové, protože málokterý kameraman je obdařen darem dobrého řečníka. Když se jim ale člověk pozorně dívá pod ruku, uvidí všechna kouzla, která dovedou přenést na plátno.

bernard oscar

Zeitlinger mi vyprávěl i o řadě dalších kameramanů, ale je zřejmé, ke kterému má nejblíže a na otázku, kterého kameramana považuje za génia neváhal takřka ani okamžik. O tom, že není jediný, kdo Storara uznává svědčí i velké množství videí, které fanoušci stříhají na youtube. Podívejte se tedy nejdříve na video, které je poctou filmu Dvacáté století (Novecento), legendární fresce Bernarda Bertolucciho, který patří mezi nejoblíbenější tituly kameramana Petera Zeitlingera. Na video se podívejte zde.

Film Dvacáté století naleznete v knize Slavná románská filmová klasika. Storaro byl samozřejmě klíčovým spolupracovníkem velkého režiséra (na obrázku výše).
Nemusíte být zrovna Ital, abyste porozuměli videu, které je nahrané na youtube o fantastické kameře Vittoria Storara, kde jsou již vybrané záběry s patrným rukopisem slavného kameramana. Podívejte se zde.

Vittorio Storaro natočil jedny z nejlepších záběrů v v dějinách kinematografie

Vittorio Storaro natočil jedny z nejlepších záběrů v v dějinách kinematografie

Absolutním vrcholem Storarovy tvůrčí kariéry ale zřejmě zůstane famózní Apokalypsa Francise Forda Coppoly, o které se mimochodem dočtete v knize Realfilmu Slavná světová filmová klasika.
Vzpomenout bychom měli i snímek Konformista, o kterém jsme psali na RealFilmu v lednu a který byl mimochodem nejčtenějším článkem posledních dvou let.

A přijměte pozvání na festival 3 KINO, jehož jsme mediálním partnerem!


MFF 3Kino

1 komentář

  1. Ondra Slanina napsal:

    Storaro je opravdu kameramanský génius. Teď jsem se díval s odstupem na špičkově nasnímanou Apokalypsu od Coppoly a jeho záběry jsou geniální a když se vezme v potaz, že je to bez CGI opravdu klobouk dolů!

Přidat komentář

TOPlist