Anna (2019)

 

anna_1

Anna, Francie, režie a scénář: Luc Besson, kamera: Thierry Arbogast, hudba: Eric Serra, střih: Julien Rey, hrají: Sasha Luss, Cillian Murphy, Luke Evans, Helen Mirren, Lera Abova, Andrew Howard, Alexander Petrov, Ivan Franěk

 

119 minut, 2.35:1, Leica – Leitz SUMMICRON-C lenses, barevný

 

Film:

 

V úvodní sekvenci odehrávající se v Moskvě jsou pochytáni účastníci nějakého komplotu KGB. Agentku CIA na konci této sekvence požádá velící důstojník KGB, zda by byla tak laskavá a vyřídila do Langley vzkaz. Když přijde ráno do práce Lenny Miller (Cillian Murphy), operativec u CIA, vzkaz nalezne, je jím uříznutá hlava mladé agentky.

 

Střih. Annu Polyatov (Sasha Luss) osloví v Moskvě na tržišti pařížský hledač talentů a nabídne jí práci jako modelce ve velké modelingové agentuře. Anna se tak ocitne mezi krásnými děvčaty ze všech koutů světa, všimne si i jedné půvabné brunety, se kterou jí brzy spojí pevnější pouto a také začne trávit čas s bohatým ruským podnikatelem (Andrew Howard), který je spolumajitel agentury, kde je zaměstnaná. Následně mu v luxusním bytě Paříži prostřelí srdce. Flashback. Anna je verbovaná agentka KGB. A jak děj plyne, je dost dobře naverbovaná u vícero agentur.

anna_2

Luc Besson (Brutální Nikita, Valerian a město tisíce planet, Leon, Mafiánovi, Pátý element) nebyl nikdy miláčkem kritiků. A i dnes jeho nejlépe přijaté filmy LeonBrutální Nikita nebyly ve své době přijaty kritikou bez výhrad. Takového chladného přijetí si ale Anna nezasloužila a skutečnost, že jí hodnocení s přibývajícími měsíci výrazně stoupá, je jasné, že Besson nepatří do starého železa, jak psali kritici, kteří ho často dost nevybíravě zesměšňovali. Nejjasnější arbitr jsou totiž diváci a ještě víc než diváci je jím čas. Bessonův režijní styl za čtyřicet let v branži rozhodně obstál. A Anna je rozhodně film Luca Bessona a rozhodně to není film, který by stranil Rusům nebo Američanům. Jak CIA tak KGB jsou zde vylíčeny jako party zavrženíhodných grázlů, což může projít opravdu jen ve Francii.

anna_6

Scénář filmu není vyprávěn lineárně, jsou v něm flashbacky, ale bez vysvětlujících titulků o měsíc dříve, o týden později. Věřte mi, že to je vyšší dívčí scenáristiky a napsat to tak, aby to bylo srozumitelné, není žádná sranda. Těžko říct, zda už to bylo v původním scénáři, nebo se to rozhodlo už ve střižně. Mimochodem střihačské rozhodnutí vyprávět nelineárně stojí za hollywoodskou kariérou Christophera Nolana, který tak točil Memento.

anna_3

Pages: 1 2

Přidat komentář

TOPlist