Bez motivu (1971)


bez motivu1

Sans mobile apparent, Francie/Itálie 1971, režie: Philippe Labro, scénář: Philippe Labro podle knihy Evana Huntera (Eda McBaina), kamera: Jean Penzer, hudba: Ennio Morricone, střih: Claude Barrois a Nicole Saunier, hrají: Jean-Louis Trintignant, Dominique Sanda, Sacha Distel, Jean-Pierre Marielle, Paul Crauchet, Carla Gravina, Laura Antonelli, Stéphane Audran

 

100 minut, 35 mm, 1.66:1, barevný

 

Film:

 

Místní bohatý podnikatel je zavražděn. Policie je bezradná. Zdá se totiž, že vražda nemá motiv. A to je nanejvýš neobvyklé. Pak ovšem přijdou další vraždy stejným způsobem. Vrah používá, zákeřně, výkonnou pušku s tlumičem. Po stopách pachatele se vydává komisař Carella (Jean – Louis Trintignant), kterému se dámy nejraději vyzpovídávají v negližé.

 

Příběh se začíná rozbíhat, první stopy vedou k záhadnému seznamu jmen. Spojitost mezi nimi je ale stále nejasná. Náhodné setkání elitního detektiva se svou bývalou milenkou by mělo rozplést nitky celého případu. Šokující závěr celé, ve Francii přezdívané, éry syrových detektivek bere dech…

bez motivu2

Film je natočený podle amerického spisovatele Ed McBaina a vyšetřovatelem je slavný detektiv Carella, jehož kriminální případy hltali čtenáři ve velkém množství i v Československu. Je docela zábavné, že na databázi imdb.com je film zařazen do kriminálního žánru giallo, který je příznačný pro italskou kinematografii. Ačkoli je tento snímek Italskou koprodukcí, snímek Bez motivu žádným případem není příspěvkem v tomto žánru. Je to klasická detektivka.

Ed McBain, vlastním jménem Evan Hunter (1926-2005) byl americký spisovatel a scenárista a jeho knihy se hojně překládaly do češtiny a mezi milovníky detektivek patří k oporám žánru. Ed Carella je z jeho série 87. revír a objevil se ve více než padesáti knihách! Carrela v McBainových knihách vyšetřuje ve fiktivním městě Isola, tedy velkoměstě, které nápadně připomíná New York. Milovník americké kultury Labro však typického amerického detektiva vyslal do krásného letoviska v Nice.

bez motivu3

Vyšetřování ve filmu Bez motivu se pochopitelně nese podle doby vzniku scénáře. Profilování pachatelů přišlo do kriminalistiky až v osmdesátých letech, které přineslo nové poznatky v určování zločinů bez zdánlivých motivů. Francouzsko-italský film Bez motivu se sice odehrává v prosluněném prostředí Francouzské riviéry, to ale neznamená, že by film neměl temnou a ponurou atmosféru.

Bez motivu je druhým filmem francouzského režiséra, spisovatele a televizního programového ředitele Philippa Labroa, rodáka z Montaubanu (*1937), který v polovině padesátých let odjel zkusit štěstí do USA díky stipendiu na Washington and Lee University v Lexingtonu ve Virginii. Po návratu psal pro noviny France-Soir a byl reportérem v rozhlasové stanici Europe N°1. V roce 1959 publikoval román o americkém gangsterovi Al Caponovi, kterým odvyprávěl v ich formě příběh zřejmě nejslavnějšího amerického gangstera. Slibnou kariéru mu ovšem na čas přerušila válka Francie s Alžírem. Labro však na literaturu nezanevřel, stejně jako na USA, o kterém psal jako o své druhé domovině pravidelně knihy s autobiografickým nádechem.

Pages: 1 2

Přidat komentář

TOPlist