Severský filmový podzim: Stopař (1987)


stopar6

Ofelas, Norsko, režie a scénář: Nils Gaup, hudba: Kjetil Bjerkestrand, Marius Müller, Nils-Aslak Valkepää, kamera: Erling Thurmann-Andersen, střih: Nils Pagh Andersen, hrají: Mikkel Gaup, Ingvald Guttorm, Nils Utsi, Henrik H. Buljo, Helgi Skúlason

 

86 minut, 65 mm, Super Panavision 70, 2.20:1 – 70 mm a 2.35:1 – 35 mm, barevný

 

nominace na Oskara, MFF Karlovy Vary – zvláštní cena, Amanda (filmové ceny Norsko) – nejlepší hraný norský film, nejlepší norský kinofilm, MFF v Sitges – Zvláštní uznání (za sílu a originalitu)

 

Film:

 

Kolem roku 1000 po Kristu. Arktická část Evropy. Poklidnou usedlost Sámů napadnou agresivní Čudové – kočovný kmen zabijáků. Zabijí otce, matku i malou dcerku, ukradnou kožešiny a rozbijí dřevěná obydlí. Přežije jen Aigin (Mikkel Gaup – synovec scenáristy a režiséra tohoto filmu), který byl na průzkumu na lyžích. Se štěstím Čudům uteče.

 

Nedaleko přebývá větší Sámská komunita. Díky obrovské zimě mají vážný problém, protože pasti na zvířata vyprázdnili hladoví vlci. Mají ovšem štěstí v neštěstí. No, štěstí. Narazili na stopu bájného medvěda. Stopař Raste (Nils Utsi) očaruje špičku kopí a společně s dalšími lovci vyrazí na lov. Mají štěstí. Za dramatických okolností šelmu uloví. Při oslavě v komunitě se najednou zjeví raněný Aigin. Když je zaléčen, prozradí jim, že má v patách Čudy a lační po pomstě. Sámové mu sdělí, že nejsou žádní bojovníci, jenže nebudou mít jinou možnost, než se bránit. Zabijáčtí a nelítostní Čudové bažící po krvi se totiž blíží k Sámům.

stopar5

V remasterované verzi se podívá do českých kin díky Severskému filmovému podzimu mezinárodně známý film Stopař, kterého si moji vrstevníci pamatují ještě z jeho uvádění v Československé televizi. Vzhledem k tomu, že je to kinofilm natočený v širokoúhlém formátu je třeba dodat, že na velkém plátně je to úplně jiná jízda!

 

Tuším, že jsem ho poprvé viděl, tak v šesti letech během vánočních svátků, kdy se nějaký dramaturg na Kavčích horách rozhodl uvádět několik severských pohádek. Stopař, ale pohádka v žádném případě není. Je to legenda vyprávěná mezi Sámy už 1000 let a její filmová adaptace je kombinace westernu, tedy v tomto případě asi northernu, thrilleru, revenge movie (film o pomstě) a dobrodružného filmu.

stopar3

Je možná dobré zmínit, že v osmdesátých letech se podobné filmy točily v různých zemích s různými úspěchy – Italové v Hollywoodu natočili Barbara Conana s rakouským svalovcem a pozdějším kalifornským guvernérem a byl to megahit, Francouzi v Mongolsku Boj o oheň a kina byla vyprodaná po celé planetě a Čechoslováci u Dyje natáčeli Štorchovu pravěkou trilogii a nikdo na to do kina nepřišel, přestože dnes o tom někdo hovoří jako o téměř kultovním díle. Spíš dílku. Norové pak zfilmovali svou legendu a bylo to překvapení na mezinárodní scéně, protože film se probojoval ve velké konkurenci až do oskarového klání.

 

Stopař se odehrává v nehostinných přírodních podmínkách a divák nemusí být poučen nějakým vysvětlujícím komentářem, aby věděl, že jednotlivec nemá v takové krajině šanci obstát a hlavně pochopitelně přežít. Ze všech žánrů bych se ale nejvíce klonil k thrilleru, protože Stopař je napínavý film s několika akčními vrcholy, které muselo být nesmírně složité natáčet.

Pages: 1 2

Přidat komentář

TOPlist