Bez vědomí (2019)

HBO za finanční podpory českých daňových vratek a Státního fondu na podporu a rozvoj české kinematografie uvádí novou sérii Ivana Zachariáše, která se odehrává v rovině klíčových let 1977 a 1989.

bez_vedomi_1

Bez vědomí, režie: Ivan Zachariáš, scénář: Ondřej Gabriel, kamera: Jan Velický, hudba: Petr Malásek, hrají: Táňa Pauhofová, Martin Myšička, Jan Vlasák, Martin Hofmann, Lenka Vlasáková, Petr Lněnička, Hattie Morahan, Kristýna Podzimková

SERIÁL:

Bez vědomí je fiktivní příběh dvou emigrantů z Československa do Londýna, mladé a krásné houslistky Marie (Táňa Pauhofová), která je dcerou disidenta Krále a jejího manžela Viktora (Martin Myšička), aktivního disidenta. Příběh začíná v říjnu roku 1989. Všeobecné očekávání blížících se historických změn a očekávané narození potomka v širší rodině, přivede sympatický pár z Londýna zpátky domů, do Československa. Alespoň tak vnímá situaci Marie.

Po bizarní srážce páru s autem se Marie ocitne v nemocnici a její manžel beze stopy zmizí. Vzápětí je konfrontována s poznáním, že komunistický režim v jejich vlasti drží moc stále pevně v rukách. Zmizení slavného disidenta a emigranta nikoho nezajímá. Ve snaze svého muže najít naráží na neochotu na všech stranách včetně britské ambasády.

bez_vedomi_2

Rozjíždí se mašinérie špionážních her a před divákem se postupně začínají odhalovat další intriky uvnitř zpravodajských služeb, připravujících se na společenské změny. Marii to nakonec přiměje začít pochybovat o tom, kdo její muž vlastně je a co všechno před ní tají.

Před třemi lety vzbudil v zahraničí velmi vytížený reklamní režisér Ivan Zachariáš pozornost svým pozoruhodným seriálem Pustina. Jeho druhý projekt natočený pro HBO Europe za podpory daňových vratek a Státního fondu pro podporu a rozvoj české kinematografie je špionážní drama podle scénáře debutujícího Ondřeje Gabriela. Starší ročníky ví, že v roce 1989 nebyla Bitva na bílé hoře, ale padl komunistický režim.

Gabriel rozehrál velmi zajímavý příběh, byť shodou okolností běžel hodně podobný příběh v minisérii německoveřejnoprávní televize, který byl postavený na hodně podobném půdorysu a popisoval manželský pár prchající z NDR do NSR a byl o stejných hrách KGB, STASI, CIA atp. To ale není výtka. Spíš svědčí o tom, že téma je samozřejmě aktuální kvůli výročí pádu zdi v Berlíně a Sametové revoluci.

bez_vedomi_3

Málokterá z hlavních postav není tím, kým se na pohled jeví. Objektivním kiksem podle mého soudu je, že se tvůrcům v castingu povedl husarský kousek, když obsadili do rolí estébáků a lumpů zejména herce ze seriálu Most, takže pokud seriál znáte, často se nelze zbavit dojmu, že je to místy komedie, byť nechtěná. Zato ale nemůže ani tak Most jako ,,přemostování“ v mediálním prostoru ČT, Rozhlasu, Primy, DVTV atp. Tento dojem ale zmizí už u třetí epizody, protože všichni ti komici dovedou přešaltovat do vážna.

Herce dělá hlas nebo mimika a někteří čeští herci mají pocit, že když ,,šumlují“ nebo zírají upřeně je to vynikající herecký výkon. V tomto ohledu je vítanou změnou obsazení Jana Vlasáka (Hostel, Vratné lahve) do jeho zřejmě největší filmové role, který hraje hodně zajímavou figuru a za mě by si měl odnést Českého lva nebo cokoli co má nějaký význam pro herecký výkon, ať už se to jmenuje jakkoli, stejně jako Martin Hofmann, který hraje estébáka s průpravou esenbáka z kriminálky, aniž by byl karikaturou a směšnou figurkou. Táňa Pauhofová je jako houslistka velice přesvědčivá a Martin Myšička podle mě zahraje cokoli, ale bohužel má zoufale málo prostoru. Na hodně malém prostoru exceluje také Lenka Vlasáková a velkým překvapením je pro mě obsazení pro mě dosud nepříliš známé Lucie Juřičkové.

http://magazin.realfilm.cz/wp-content/uploads/FINAL-trailer.jpg

Velké uznání si musí vysloužit brilantní soundtrack Petra Maláska s hodně povedenou thrillerovou hudbou. Skutečnost, že hudbu divák při sledování nevnímá je pro mě velmi osvěžující. Malásek se svým soundtrackem směle vyrovnal hudbě k americkým thrillerům a v pražském prostředí působí velice dobře.

Skvělou práci odvedl také kameraman, který si dal hodně záležet, aby byla Praha opravdu šedivá. Opakovaný záběr na do mlhy ponořenou věž hotelu Internacionál s rudou hvězdou na vrchu je jasným symbolem. Výprava je slušná, nepůsobí výprodejovým dojmem.

Bez názvu je velmi solidní produkce HBO, která si zaslouží divákovu pozornost a oproti výrazně thrillerovějšímu Rédlovi je Bez vědomí o třídu lepší projekt, zejména po scenáristické stránce, i když i zde je několik faktografických lapsů, psychiatrie takto nefungovala, snaha o zmatení pronásledování estébáky je hodně mimo ve světle informací, že v každé ulici byli dva uliční důvěrníci a po Marii šla KGB, STB i MI6 najednou a domnívám se, že sekvence z vojenského prostoru Ralsko je spíš do Postradatelných, než do tohoto seriálu. Každopádně palec nahoru.

 

obalka_Poutnik_realfilm

Výpravná kniha o Otu Hofmanovi – autorovi dětských knih a scénářů k filmům a seriálům – Pan Tau, Návštěvníci, Třetí princ

 

KOUPIT ZDE – KOSMAS.CZ

a v kamenných prodejnách Muzeum Karla Zemana u Karlova mostu a Terryho ponožky v kině Světozor v Praze.

Přidat komentář

TOPlist