Bídníci (2019)


miserables_3

Les Misérables, Francie, režie: Ladj Ly, scénář: Ladj Ly, Giordano Gederlini, Alexis Manenti, kamera: Julien Poupard, střih: Flora Volpelièr, hudba: Pink Noise, hrají: Damien Bonnard, Jeanne Balibar, Alexis Manenti, Djibril Zonga, Issa Perica, Al-Hassan Ly, Almamy Kanoute

104 minut, 2.35:1, 16 mm, barevný

nominace na Oskara, MFF v Cannes – nominace na Zlatou palmu

Film:

Stéphane (Damien Bonnard), původně policista z normandského Cherbourgu, má dnes první službu v hlídkovém autě policajtů na předměstí Paříže v Montfermeilu (ve čtvrti, kde se poprvé setkali Cosette a Jean Valjean). Jeho parťáci jsou drsný týpek Chris (Alexis Manenti), přezdívaný místními ,,Růžové prasátko“ a o poznání vyměklejší parťák Gwada (Djebril Zonga). Sledujeme jejich pohyb po sídlišti, kdy zkušenější policajti ukazují kolorit figurek prodavačů falešných módních značek, propuštěné kriminálníky, flákající se děti, které se nyní klackují, protože je léto a mají prázdniny, ale je otázkou, zda by se neklackovali i během školního roku, hodně zvláštního starostu nebo zdejší muslimskou komunitu, ke které mají zdejší policajti hodně zvláštní vztah. Během kontroly na tržišti se z amplionu ozve smršť nadávek. V dodávce hlásající přicházející brutální násilí jsou ,,světský“ z cirkusu, jež jsou po zuby ozbrojení tyčemi, protože jim někdo z klece ukradl lvíče.

Hlídka musí lvíče najít, dřív než dojde ke krveprolití. Jenže lvíče ukradli zdejší děti, které policajty, jistě i díky svým rodičům upřímně nenávidí. Jenže děti jsou všude stejné a pochlubí se na instagramu, takže je policajti brzy vypátrají. Při jejich kontaktu však děti začnou klást odpor a házet po nich předměty. Gwada provede naprosto iracionální věc. Střelí do hlavy jedno z dětí gumovým projektilem a v tu chvíli se přímo nad nimi vznáší dron ovládaný místním klukem. Činy několika málo jedinců mohou změnit vnímání celé čtvrti.

bidnici_4

Z aktuální hlavní soutěže na MFF v Cannes zítra vstupuje do českých kin skvěle hodnocený debut francouzského filmaře Ladj Ly. Training Day po francouzsku na předměstí Paříže tedy může začít. Režisér Ladj Ly nejprve natáčel krátké dokumenty na web o pařížských nepokojích v polovině desátých let, které byly základem pro krátkometrážní film, který uspěl na francouzských Cézarech, tedy oceněních udílených francouzskou akademií filmařů. To byl odrazový můstek pro jeho debut Bídníci, který vzbudil v Cannes zaslouženou senzaci. A proč název Bídníci? Předně proto, že současní lidé v ulicích jsou v režisérových očích srovnatelní s postavami slavného románu Victora Huga odehrávajícího se v 19. století. Hollywood Reporter film přirovnává ke kombinaci film Training Day a seriálu Špína Baltimoru (The Wire) a s tím se dá určitě souhlasit.


miserables_2

Distributor nás v preview zmátl svými materiály, protože uvedl jak špatnou synopsi filmu, tak i základní východisko filmu. Pro upřesnění. Film nevychází ze vzpour z roku 2005. Ty jsou na začátku zobrazeny a pak jsou zmíněny při eskalaci násilí mezi policajty a obyvateli čtvrti. Autorovi se zjevně jedná o podobenství, nikoli o zobrazení pouličních půtek a násilí. Je to ostatně nabíledni. Režisér tohoto filmu prostředí důvěrně zná, v této čtvrti vyrostl, zná tamější lidi, kteří rozhodně nejsou Mirkové Dušíni, ale zároveň má lidi rád. Ví, že to jsou chybující tvorové, ale neháže je do jednoho pytle.

Film je natáčený zejména z ruky, takže má film téměř pořád roztřesený obraz, ale to není nic neobvyklého, spíš by mě překvapilo, kdyby to bylo jinak. Kameraman odvedl skvělou práci a kombinací ruční kamery, ale i leteckých záběrů z dronu filmu dodává výborný vizuál a dává zapomenout, že tento výpravný film stál podle mě tak třetinu toho, co podprůměrná česká nebo slovenská komedie z lyžařského střediska. Úvod filmu je neobyčejně silný, protože se podíváte do míst, kam byste se dobrovolně vydat nechtěli. Sami policajti svého kolegu špičkují ve smyslu, jasně, že jsme hovada, ale aspoň nenosíme neprůstřelný vesty a nejezdíme tady v obrněných vozech. Kdo žil v jakémkoli větším západoevropském městě ví přesně o čem je řeč. Uznávám, že třeba americkým kritikům se tyto momenty jeví předvídatelně, pokud jsou třeba z Detroitu nebo Chicaga, tak se diví, proč se nad tím někdo vůbec pozastavuje, ale  pro Čechy je třeba mostecký Chánov pořád rarita, než standard.

bidnici_5

Film má velké množství postav a velké množství děje. Kromě tří policistů se odehrává i podstatná dějová linka skupinky dětí, je tu minipříběh starosty a jeho nohsledů, ale poznávat budeme i rodiče těch dětí, muslimskou komunitu a stánkaře se světskými. To vše je na ploše celovečerního filmu a dost dobře by se to celé dalo naroubovat i na plochu televizní minisérie, protože materiál by na to jistě byl. Přiznám se, že mě ale tento formát vyhovuje a vůbec by mi nevadilo, kdyby třeba na seriál ještě v budoucnu došlo.

miserables_1

Ladj Ly dokázal, že i za málo peněz se dá zahrát hodně filmařské muziky. Bídníci jsou stejně jako Training Day podobenstvím o tom, že dobro a zlo je naprosto jasně dané a že i dobří lidé mohou páchat špatné věci a naopak. Finále mi pak doslova vyrazilo dech. Skvělý debut a velký příslib do budoucna.

PS: Film byl vybrán Francouzskou akademií, ačkoli se spíš předpovídalo, že Francii bude na Oskarech prezentovat Portrét dívky v plamenech.

http://magazin.realfilm.cz/wp-content/uploads/FINAL-trailer.jpg

KOMPLETNÍ PŘEHLED FILMŮ NOMINOVANÝCH NA OSKARA 2019

Přidat komentář

TOPlist