Nikdy neodvracej zrak (2018)

19_BetaCinema_Work_Without_Author_copyright__2018_BUENA_VISTA_INTERNATIONAL_Pergamon_Film_Wiedemann_Berg_Film

Werk ohne Autor, Německo/Itálie, režie a scénář: Florian Henckel von Donnersmarck, kamera: Caleb Descahnel, hudba: Max Richter, střih: Patricia Rommel, Patrick Sanchez Smith, hrají: Tom Schilling, Sebastian Koch, Paula Beer, Saskia Rosendahl, Oliver Masucci, Hanno Koffler, Cai Cohrs

189 minut, 1.89:1, ARRI Alexa, barevný

nominace na Oskara za nejlepší zahraniční film, kameru, MFF v Benátkách – nominace na Zlatého lva, Cena mladých diváků, cena Leoncino d’Oro Agiscuola

Film:

Příběh filmu Nikdy neodvracej zrak ( v originále – Werk ohne Autor – Dílo bez autora) je inspirován skutečnými událostmi, konkrétně fenomenálním životem a ještě spíše dílem a dojmy z děl malíře Gerharda Richtera, což jak milovníci umění ví, je v současnosti na trhu nejdražší německý malíř a překlenuje tři éry německé historie – nacismus, komunismus v NDR (Drážďany a okolí) a kapitalismus v NSR (Düsseldorf).

Vypráví příběh Kurta Bartnerta a popisuje jeho dětství a vztah s tetou Elizabethou v dobách Národního socialismu, dále pokračuje ve sledování Kurta Bartnerta už jako aspirujícího umělce v dobách kružítkové NDR (Tom Schilling), když se zamiluje do Ellie (Paula Beer). Její otec, profesor Carl Seeband (Sebastian Koch), je slavným lékařem – gynekologem a porodníkem, a ten s jejich vztahem zásadně nesouhlasí a přísahá, že jej zničí. To, však nikdo z nich neví, je skutečnost, že jejich životy jsou již svázány hrozným zločinem, do kterého byl před lety profesor Seeband zapojen…Děj vrcholí v šedesátých letech v západoněmeckém Düsseldorfu, kam Kurt s Ellie emigruje a je stále v dosahu svého dominantního tchána.

Florian Henckel von Donnersmarck fascinoval svět filmu snímkem Životy těch druhých, který se stal po právu diváckým hitem a událostí vpravdě světovou, nyní se vrací s dalším mimořádným filmem.

nikdy_neodvracej_2

Donnersmarck se samozřejmě ještě jednou do velkého světa filmu podíval výpravným snímkem Cizinec s Johnnym Deppem a Angelinou Jolie, který se sice zaplatil i přes astronomické náklady a zejména honoráře obou hvězd, ale odbornou veřejnost ani kritiku tato podívaná nepřesvědčila. A Hollywood na sebe znovu upozornil, když se veřejně zastal Toma Cruise, když jej německý tisk vláčel kvůli natáčení velkofilmu o operaci Valkýra. I taková drobnost jej udržela na radaru Hollywoodu. Nikdy neodvracej zrak třeba celosvětově distribuuje zábavní koncern Disney a film vznikl v koprodukci německých a italských filmařů.

nikdy_neodvracej_3

Film se hrál v hlavní soutěži v Benátkách, producentem je Čechoslovák Jan Mojto, který produkuje Babylon Berlin a za kamerou je geniální Caleb Deschanel, jenž fantasticky nasnímal Umučení Krista Mela Gibsona.

Dovolte mi nejprve osobní připomínku. Pokud čtete náš web pravidelně, víte, že jsem historik umění a před několika lety jsem studoval také na TU Dresden. Drážďanská fakulta se přímo podílela na uměleckohistorickém zhodnocení Gerharda Richtera a mí kolegové navštěvovali o Richterovi seminář. Výsledek bylo obrovské zhodnocení malíře na trhu s výtvarným uměním, oskarový dokument a také tento celovečerní film, který je mezinárodně nejlépe přijatým německým velkofilmem od Ponorky Wolfganga Petersena, o čemž svědčí hned dvě nominace na Oskara, přijetí na MFF v Benátkách a celosvětová distribuce.

nikdy_neodvracej_1

Nikdy neodvracej zrak je filmem, který na sevřeném rodinném příběhu vypráví příběh rozděleného Německa. Není to drama idejí jako Životy těch druhých, ale mnohem ambicióznější film pojednávajícím o lásce, přátelství, typicky německé touze tvořit, ale i odvrácené straně německé povahy – fanatismu, krutosti a bezcitnosti v zájmu vyššího principu, který má opačné znamínko, než Vyšší princip ve filmu Jiřího Krejčíka.

Nikdy neodvracej zrak ovšem není moralitou, autor nedává odpovědi na otázky, které více než tři hodiny klade. Donnersmarck nenatočil vyšinutý film, jak by člověk z trailerů očekával, je dokonce daleko méně krutý než nedávný Irčan, který má stejnou scenáristickou strukturu. Největším překvapením pro mě ale bylo, že ty tři hodiny filmového času neskutečně utečou. Už jsem o tom hovořil s několika diváky, kteří mě na film upozornili, že se nestihli ani jednou podívat na hodinky. A upřímně, u Irčana jsme se na hodinky tedy párkrát podíval.


17_BetaCinema_Work_Without_Author_copyright__2018_BUENA_VISTA_INTERNATIONAL_Pergamon_Film_Wiedemann_Berg_Film

Dovedu si představit, že by se z filmu dala sestříhat třídílná minisérie a zřejmě na to i časem dojde vzhledem k finanční angažovanosti řady televizních stanic na výrobě, ale ten film funguje bezvadně i samostatně. Je to díky skvělému scénáři, úžasné kameře a režisérovi, který natočil jak herecky silný film, tak vizuálně naprosto vytříbený s mnoha kinetickými momenty, u kterých jsem nepřestal žasnout. Nádherná scéna vstupu do Akademie v Düsseldorfu je pro mě režijním zjevením, stejně jako uvozující i finální scéna s troubením starých autobusů. Tohle je evropské vyprávění a nebál bych se toho, které tady uměl Fellini, Godard a jiní velcí vypravěči, kam Donnersmarck teď už dozajista patří. Poprvé to může být náhoda, ale podruhé už je to kumšt. RealFilm snímek velmi vřele doporučuje ke zhlédnutí.

http://magazin.realfilm.cz/wp-content/uploads/FINAL-trailer.jpg

obalka_Poutnik_realfilm

Knihu Poutník světem fantazie vydává Charon media a můžete si jí koupit v distribuci společnosti Kosmas, ale také v obchodech Terryho ponožky v pasáži Světozoru a muzejním obchůdku Muzea Karla Zemana u Karlova mostu.

Přidat komentář

TOPlist