POD POVRCHEM: 3 dny v Quiberonu

Nevšední a citlivé psychologické drama 3 dny v Quiberonu režisérky Emily Atef o posledním rozhovoru filmové hvězdy Romy Schneider se hrálo i v českých kinech. Hluboce působivý a dojemný portrét zachycuje filmovou hvězdu balancující nad propastí vzpomínek i pocitu životní marnosti a prázdnoty. Černobílý snímek seznamuje se třemi dny, během kterých poskytla životem unavená Schneiderová otevřený rozhovor pro německý deník Stern.

qui2

Mediální obraz Romy Schneider (Neznámý Alain Delon, Bazén, Přízrak lásky, Svědek) utvářelo mnoho skutečností; role nevinné císařovny Sissi, která ji proslavila, natáčení s režisérem Luchinem Viscontim, ceny César za nejlepší ženský herecký výkon, ale i bulvárem ostře sledovaný sňatek s francouzským idolem hercem Alainem Delonem, sebevražda prvního manžela a rozvod s druhým, údajná blízkost její matky Magdy k Hitlerovi, následně pak i smrt jejího syna Davida. Ve snaze změnit vnímání své osoby, poskytla Romy Schneider rok před tragickou smrtí otevřený rozhovor německému novináři deníku Stern Michaelovi Jürgsovi, který doprovázela i rozsáhlá fotodokumentace jejího důvěrného přítele Roberta Lebecka.

3 dny v Quiberonu je zajímavou kreativní představou slavného rozhovoru, ve kterém se novinář dotýká hereččiných citlivých míst, který je vlastně velice podobný imaginárnímu rozhovoru v dramatu Dva papežové. Slavnou rakouskou hvězdu velmi věrohodně ztvárnila Marie Bäumerová, která je na první pohled Romy Schneider podobná. Díky tomu, že Romy Schneider je hvězda evropská, je film také natáčený vyloženě evropsky, včetně netypicky zvolené černobílé. Tento formát, ale paradoxně hodně pomáhá. Divák se automaticky naladí na retrovlnu – zakouřené lokály, melancholické průhledy na marínu i pohledy na osamělou hvězdu v jejím hotelovém pokoji. 

qui

Děj filmu je následující. Do francouzského přímořského letoviska Quiberon přijíždí Romy Schneider jako zlomená žena, herečka hledající nové výzvy, matka, která se marně snaží navázat vztah k vlastnímu dítěti, osobnost výrazně rozkolísaná sklony k alkoholismu a depresím. V melancholických kulisách hotelového komplexu má podstoupit pomyslné vzkříšení, jehož součástí je vedle ozdravných procedur i rozsáhlé interview, které přijíždí udělat deník Stern. Hvězdu, která je už jen odleskem své někdejší slávy, se snaží ochránit její dlouholetá důvěrná přítelkyně Hilde Fritsch. Černobílý snímek dovedně pracuje s komorními kulisami a s vynalézavostí vnáší život do slavných fotek Roberta Lebecka, v nichž se mísí smích, hořkost a melancholie podzimu života.

rez

O režisérce

Emily Atef (*1973) je režisérka, scenáristka a producentka francouzsko-íránského původu, která začínala jako divadelní herečka. Filmovou režii vystudovala na prestižní Deutsche Film- und Fernsehakademie Berlin. Na festivalovém okruhu se výrazněji prosadila dramatem o postnatální depresi Cizinec ve mně. Výrazně činná je v oblasti televizního filmu. 3 dny v Quiberonu jsou jejím třetím celovečerním snímkem pro kina.

ZHODNOCENÍ

   Ve snaze změnit vnímání své osoby, poskytla Romy Schneider rok před svou tragickou a předčasnou smrtí otevřený rozhovor německému novináři deníku Stern Michaelovi Jürgsovi, který doprovázela i rozsáhlá fotodokumentace jejího důvěrného přítele Roberta Lebecka. Film popisuje tři dny, kdy tento rozhovor vznikal. Film stojí a padá s výkonem naprosto úžasné Marie Bäumer a především zajímavou černobílou stylizací izraelské filmařky Emily Atef. Marie Bäumer, která do té doby hrála často v komediích, většinou hrubozrnných, ale divácky vděčných. Její herecký výkon byl pro mě velkým zjevením. Romy Schneider není v mých očích bulvární figurka, ale krásná dáma a především opravdu dobrá herečka. Jako diváka mě film potěšil. Není to prvoplánová potrava nebo snaha o skandál, ale skutečně zajímavý film o hledání idolu a film o tom, jak romantický snílek jako Romy mohl uspět v oboru, který snílkům opravdu nepřeje.

http://magazin.realfilm.cz/wp-content/uploads/FINAL-trailer.jpg

image001

Přidat komentář

TOPlist