1917 (2019)


1917_3

USA/Velká Británie, režie: Sam Mendes, scénář: Sam Mendes, Krysty Wilson-Cairns, kamera: Roger Deakins, střih: Lee Scott, hudba: Thomas Newman, hrají: George MacKay, Dean-Charles Chapman, Mark Strong, Andrew Scott, Richard Madden, Claire Duburcq, Colin Firth, Benedict Cumberbatch

 

119 minut, Alexa Mini LF, barevný

 

Oskar za nejlepší kameru, zvukový mix a vizuální efekty, BAFTA – nejlepší film, režie, kamera, výprava, zvuk, speciální vizuální efekty

 

Film:

 

6.4.1917. Ocitáme se ve vojenském zákopu mezi válkou decimovanými britskými vojáky. Dva mladí mužové Schofield (George MacKay) a Blake (Dean-Charles Chapman) jsou pověřeni generálem Erinmorem (Colin Firth), aby osobně doručili dopis. Adresátem je plukovník Mackenzie (Benedict Cumberbatch), velitel 2. batalionu, jenž se právě chystá se svými muži na útok, o kterém zpravodajské služby zjistili, že je smrtící pastí. Schofield s Blakem se vydávají na nebezpečnou cestu do týlu nepřítele.

 

Pokud se vám to zdá jako úvod nějaké videohry, máte pravdu. Tento film totiž není o nějaké příkladné scenáristické invenci jako o navození maximální atmosféry, kdy vás režisér s kameramanem vtáhnou do samotného centra dění. Zdánlivě se vše odehrává bez jediného střihu, což je samozřejmě nesmysl, v tomto formátu natáčení se stříhá dokonce mnohem více a každý švenk kamery se musí důkladně plánovat.

1917_4

Schválně si povšimněte kolikrát kamera nenápadně zamíří mimo tvář hlavních herců nebo nasměřuje do nějakého temnějšího prostředí. Ano to jsou klapky, milí přátelé a zejména kritici, kteří pravidla filmového střihu neznají a neustále hrají marketingovou hru řízenou z PR oddělení mi připadají jak z jiného světa.

 

Největší zásluhy si za tento film odnáší kameraman Deakins (Pochyby, Zmizení, Tahle země není pro starý, Blade Runner 2049), který obdržel i svého druhého Oskara a pochopitelně zaslouženě. Kamera je v neustálém pohybu, statičtějších záběrů je ve filmu skutečně minimum a v podstatě jediná ,,standardní“ scéna se odehraje za polovinou filmu v horrorové kulise zničeného a okupovaného města. Díky tomuto způsobu vyprávění o nic nepřijdete a nic nepřeskočíte.

1917_5

Alfred Hitchcock geniálně definoval potřebu filmového střihu okřídleným: ,, Film je jako život, akorát jsou z něj vystříhány nudné sekvence.“ Na toto režisér Sam Mendes (Americká krása, Skyfall, Spectre) zapomněl, protože tam kde by režisér při standardním způsobu vyprávění potřeboval tři až čtyři minuty potřebuje Mendes těmito exhibicemi trojnásobný čas. Dlouhou expozici tak spíš drží pomyslný efekt úžasu ve smyslu, teda jak se tohle natáčelo, než že by se něco opravdu zajímavého odehrávalo na plátně.

 

Vzhledem k tomu, že jsem byl při natáčení jedné několikaminutové bezstřihové sekvence na hollywoodském filmu Dítě číslo 44 a vím, jak bez přehánění šíleně toto natáčení probíhá a kolik stojí peněz, tak chápu, že zděšení producenti režiséra po třech dnech bezvýsledného natáčení zastavili a střihač Pietro Scalia (Černý jestřáb sestřelen, Solo: Star Wars Story, Pavučina lží, Gladiátor, Prometheus, Americký gangster) tuto sekvenci rozstříhal k nepoznání od původního záměru.

 

Deakins s Mendesem se na dobrodružnou výpravu vydali jištění produkcí Amblin Stevena Spielberga a rozpočtem 100 milionů dolarů. Vzhledem k tomu, že herecké hvězdy jsou ve výsledném filmu jen o málo déle než v traileru, šla podstatná částka zejména do oddělení CGI, výpravy a pochopitelně kamery. Filmaři natáčeli na revoluční kameru Alexa Mini LF, která umožňuje bez přerušení plynule zaostřit na bližší i vzdálenější objekt, a to jak horizontálně, tak vertikálně. Přiznám se, že některé scény jsou natočeny tak geniálně, že je běžný divák nemá šanci docenit. A nyní jsme u jádra pudla. Je to film pro většinové publikum nebo je to filmařská hříčka vytažená marketingem kolem Oskarů?

Pages: 1 2

Přidat komentář

TOPlist