22. července (2019)


22_July_1

22 July, Norsko/Island/USA, režie a scénář: Paul Greengrass podle knihy Jeden z nás novinářky a spisovatelky Asne Seierstad, kamera: Pal Ulvik Rokseth, hudba: Sune Martin, střih: William Goldenberg, hrají: Anders Danielsen Lie, Jon Oigarden, Jonas Strand Gravli, Maria Bock, Thorbjorn Harr, Ola G. Furuseth, Seda Witt, Isak Bakli Aglen

143 minut, 1.85:1, RED Helium, barevný

nominace na Zlatého lva na MFF v Benátkách

Film:

22. července roku 2011 uskutečnil norský ozbrojený osamělý útočník Erik Breivik (Anders Danielsen Lie) nekompromisní masakr, nejprve odpálil dodávku před vládní budovou a následně odjel na tábor dospívajících budoucích politiků na norském ostrově Utoya, kde je bez slitování popravil. Breivik je hned na místě činu dopaden a vzat do vazby.

 

Paula Greengrasse zřejmě všichni dobře znáte jako režiséra adrenalinových pokračování série Jason Bourne – Bournův mýtus, Bournovo ultimátum a Jason Bourne. Kromě těchto akčních thrillerů ovšem Greengrass proslul jako režisér nervydrásajících realisticky natočených rekonstrukcí skutečných událostí – krvavém střetu protestujících civilistů s britskými ozbrojenými složkami Krvavá neděle (Bloody Sunday), boji statečných amerických pasažérů s teroristy na palubě letadla United 93 a Captain Phillips o únosu nákladní lodi somálskými piráty. Zřejmě tedy nepřekvapí, že si Greengrass vybral i smrtící útok fanatického Breivika.

22_July_2

Tento film je produktem Netflixu a je druhým filmovým zpracováním masakru na ostrově Utoya. Ten první natočil norský režisér Erik Poppe, hrál se na Berlinale a v českých kinech ho uvedl Aerofilms. Greengrassův film se ale na rozdíl od norského filmu netočí pouze podle rekonstrukce masakru, ta zabere velmi intenzivní a brutální půlhodinu, ale zabývá se širším politickým, bezpečnostním a sociologickým aspektem celé věci.

Při sledování si nelze nevzpomenout na majstrštyk Slon (Elephant) Guse Van Santa o masakru na Columbine High School, se kterým vyhrál MFF v Cannes v roce 2003. Greengrass ale zůstává věrný své filmové řeči a netočí typický art film nebo sociologickou studii, ale psychologické drama se strhujícím thrillerovým úvodem.

22_July_3

Paul Greengrass měl po Bournovi v plánu točit film o pašování migrantů po Evropě z italské Lampedusy a když si v hotelu v New Yorku četl scénář měl pocit, že je na špatné straně Evropy a hlavně, že zachycuje jen část toho, o čem chtěl vyprávět – o hrůze z imigrantů o strachu, který panuje ve euroamerické společnosti. A pak si vzpomněl na Breivika, fanatika, jež zabil 77 lidí v červencovém dni v Oslu a na ostrově Utoya.

Greengrass je autorem scénáře, který napsal podle knihy novinářky Asne Seierstad a použil do něj co nejvíce autentických dialogů, co bylo možné, včetně originálních přepisů Breivikových proklamací u soudu. Film natočil v Norsku s norským štábem a způsobil tím malou kontroverzi. Norům se pranic nelíbí, že mezinárodní verze je v angličtině, kde jim vadí norský přízvuk vlastních herců. Tak v tomto ohledu mohu Nory uklidnit, jejich angličtina je solidní a řekl bych, že je to bouře ve sklenici vody. Greengrass film natočil především jako pomník všem 77 obětem Breivikova vražedného běsnění a samozřejmě jako Angličan nemohl film točit v jazyce, který neovládá.

Pages: 1 2

Přidat komentář

TOPlist