Stopař (1986)

stopar_1

The Hitcher, USA, režie: Robert Harmon, scénář: Eric Red, kamera: John Seale, hudba: Mark Isham, hrají: Rutger Hauer, C. Thomas Howell, Jennifer Jason Leigh, Jeffrey deMunn, John M. Jackson, Billy Green Bush

97 minut, barevný, 2.35:1, 35 mm

Film:

 

Mladík Jim (C. Thomas Howell) převáží auto z Chicaga do San Diega a po cestě se mu zželí stopaře Rydera (Rutger Hauer – Valerián a město tisíce planet, Blade Runner, Mlýn a kříž, Obřad, Batman začíná, Sin City: Město hříchu). Dobrák Jim brzy pochopí jakou chybu udělal, když mu stopař oznámí, že se ho chystá zabít. Vskutku nezáviděníhodná situace, když jste v autě sám a musíte držet volant. Ačkoli se Jimovi podaří Rydera z auta dostat, ukáže se, že tak snadné to nebude.

 

Stopař je podle mého soudu jeden z nejvíce znepokojivých filmů, který kdy spatřil světlo světa. Má antagonistu, který je tak děsivý, že jsem ho po prvním zhlédnutí okamžitě nenáviděl. A až ten film uvidíte, budu se hodně divit, pokud to budete mít jinak.

stopar_2

Stopař je energická road movie, kombinace thrilleru a dost děsivého podobenství, jehož finále je hodně neočekávané. Rozhodně bych neřekl, že je to horror a tvůrci si to také nemyslí. Film mimochodem později přetočil Michael Bay, který ze své verze udělal hodně pitomoučkou a řídkou zábavu, která jen dokázala, že originál není jen laciným thrillerem.

 

Ryder je ukázkový psychopat, jehož konání podléhá zvráceným vnitřním úvahám, které se liší od klasických zločinům, a které mistrovsky popisuje seriál Netflixu Mindhunter. Je také poněkud úchylné, že si horko těžko diváci po letech vybaví hlavní postavu Jima, ale Rydera si pamatuje každý, kdo ten film viděl. Ryderovy triky, lsti a zejména jedna dost šílená lekce s kamiony neztrácí ani po letech naprosto nic ze své působivosti.

stopar_3

Scenárista Eric Red (skvělý Near Dark režisérky Kathryn Bigelow) sdělil, že na počátku všeho byla písnička skupiny The Doors o stopaři, díky které ho celý příběh napadl. A právě od té písničky se odpích s celým scénářem. Nápad na film pak nabídl telefonicky producentovi Edwardu S. Feldmanovi, který pracoval už na Divoké bandě režiséra Sama Peckinpaha a Feldmanovi se nápad okamžitě zalíbil. Požádal ho o napsání scénáře a přitom ho ani neviděl!

 

Robert Harmon (nepříliš povedená Van Dammovka Není úniku) byl do té doby fotografem na natáčení jiných filmů a myslel si, že by měl zkusit natočit něco svého, zvláště pokud uměl sám natáčet jako kameraman. Není až tak neobvyklé, že by kameramani nesnili o režisérské profesi. Proto si za své peníze natočil krátkometrážní psychologický film China Lake a právě ten viděl i Feldman a Red a oběma se líbil. Shodou okolností China Lake byl hodně podobný film a Harmon si pomyslel, že měl zatraceně velkou kliku, že si jako svůj kraťas natočil zrovna film, který oslovil producenta, aby mu svěřil celovečerní debut.

Pages: 1 2

Přidat komentář

TOPlist