William Friedkin: Touha přiblížit žánr realitě

Na imdb.com se dočtete, že se mu říká Hurikán Bill. Není to pravda, nikdo mu tak nikdy neřekl. Stejně tak to není satan, jak o něm hovoří jeho exmanželka. Má Oskara za Francouzskou spojku a na kontě celou řadu skvělých filmů.

Friedkin_mlady

William Friedkin se v roce 2014 zúčastnil MFF v Karlových Varech, kde se vyznal ze svých znalostí z filmů Československé nové vlny a obdivu k nim. Koncem šedesátých let už ale měl za sebou pěkných pár televizních projektů.

 

William Friedkin neměl žádné vzdělání, sotva dokončil střední školu a při režírování televizní série The Alfred Hitchcock Hour mu bylo lehce přes dvacet. Bylo to jedno z jeho vůbec prvních angažmá. Pochopitelně, že věděl, kdo je Alfred Hitchcock a tak měl oprávněnou radost a velká očekávání, když se robustní mistr objevil na place ve studiu Universal. Hitchcock tam chodil každý týden a do show vůbec nezasahoval. Přišel k Friedkinovi aby ho pozdravil, protože každý týden tam byl nějaký jiný mladý cápek a pronesl:,,Myslel jsem, že se do práce chodí v kravatě.“ Friedkin se chystal odpovědět, ale Hitchcock už byl pryč. Psal se rok 1962.

Francouzská spojka (1971)

Přelomový rok byl 1971, kdy byl do kin uveden Friedkinův první majstrštyk Francouzská spojka. Friedkin se stýkal s policajty, kteří mu vyprávěli o svém dvouletém pátrání po aristokratickém drogovém dealerovi z Francie, kterého pro účely filmu filmaři pojmenovali Alain Charnier.

 

Představme si děj filmu pro ty, kteří ho dosud z nějakého důvodu neznají. Dva drsní newyorští detektivové Pepek námořník Doyle (Gene Hackman) a Buddy Russo (Roy Scheider) jsou na stopách gangů pašeráků drog z Francie v čele s Alainem Charnierem (Fernando Rey). Jejich pátrání na skutečných ulicích s pravými policajty a malými zlodějíčky a překupníčky je stejně drsné jako život sám. Zde si přečtěte naší zpětnou recenzi na tento film, kde jsme se věnovali podrobně tomuto filmu.

 

Francouzská spojka (1971)

Friedkin dostal za tento film Oskara za režii a po slavnostním ceremoniálu navštívil psychiatra, protože se cítil na dně. Měl pocit, že si ho nezaslouží.

 

PŘEHRÁT VIDEO Z PŘEDÁVÁNÍ OSKARA WILLIAMU FRIEDKINOVI
http://magazin.realfilm.cz/wp-content/uploads/box-of-film.jpg

Úspěch Francouzské spojky byl enormní a Friedkin se nechtěl v žádném případě opakovat. Když byl k režii dvojky povolán John Frankenheimer, kterého Friedkin obdivoval, napsal mu několikastránkový dopis, aby do toho nešel. Neznamená to, že by Friedkina skutečný Charnier, který se jmenoval ve skutečnosti jinak, nezajímal. Zjistil, že ve skutečnosti to byl ve Francii uznávaný člen odboje a velký přítel s prezidentem De Gaullem. Zemřel až v tomto miléniu v klidu v posteli se svou mladou manželkou.

 

Za režii příštího filmu vzal 175 000 dolarů, různé benefity a 10 % ze zisku. K dispozici měl 4 miliony dolarů a 95 natáčecích dnů. A co točil? Horror The Exorcist – Vymítač ďábla. Rozpočet nakonec Friedkin brutálně překročil na 10 milionů a natáčení se díky nehodám (shořelé kulisy, zranění) prodloužilo na dvakrát tak dlouho. Jeho exmanželka ho pak ve svých pamětech popsala, že od natáčení tohoto filmu se choval, jako by byl posedlý ďáblem. Friedkin na to s úsměvem odpovídal:,,Co by taky měla jinýho říkat, že jo? Ale upřímně, napsat o mě v pamětech a citovat jenom lidi, se kterým jsem ve sporu asi nebylo úplně fér.“

Pages: 1 2 3 4 5

Přidat komentář

TOPlist