Bod zlomu (1991)

Kathryn Bigelow

USA/Japonsko, režie: Kathryn Bigelow, scénář: W. Peter Iliff, kamera: Donald Peterman, hudba: Mark Isham, hrají: Patrick Swayze, Keanu Reeves, Lori Petty, Gary Busey, John C. McGinley, James Le Gros

 

122 minut, 2.35:1, 35 mm a 2.20:1, 70 mm, barevný

 

Film:

 

Nesuďte film podle jména hlavního hrdiny. Johny Utah (Keanu Reeves) je bývalý hráč středoškolského amerického fotbalu, kterého zranění kolene diskvalifikovalo od profesionální kariéry. Je ambiciózní, ctižádostivý, vystudoval práva a právě nastoupil k FBI k oddělení bankovních loupeží v Los Angeles.

 

V LA už několik sezón řádí banda maskovaných bankovních lupičů nosících masky amerických prezidentů Nixona, Cartera, Reagana a Johnsona. Nenechávají za sebou ani jednu stopu. Johnnyho parťák Pappas (Gary Busey) má odvážnou teorii, že lupiči jsou surfaři a přemluví Johnnyho, aby se v utajení infiltroval do místní komunity surfařů.

 

Jeden z nejzajímavějších žánrových filmů natočila žena, Kathryn Bigelow, a přestože ten film střídá jedno klišé za druhým, je to zřejmě jediný otevřeně filozofický film v hlavním proudu až do Matrixu, kde hrál hlavní roli také Keanu Reeves. A zároveň je to orgie testosteronu a perfektně natočené akce v magické hodině. Bohužel tedy přesně toho, co se tvůrcům remakeu nepovedlo do digitálních jedniček a nul zachytit.
Kathryn Bigelow

Scénář objevila Kathryn Bigelow. Jmenoval se Johnny Utah a ona se rozhodla ho společně se svým manželem Jamesem Cameronem natočit avšak s dost zásadními změnami v charakterech a psychologii postav. Celkem logicky manžela požádala o přepsání scénáře, který měl plné ruce práce s přípravou Terminátora 2 a doma u večeří s manželkou probíral Bod zlomu.

 

Bigelow si také vybrala do hlavní role Keanu Reevese známého z rolí přihlouplých teenagerských komedií, který se Cameronovi od počátku vůbec nelíbil:,,Mně se nezdál, ona však naléhala, že ho sama oblékne, ostříhá, oholí, naučí ho chodit a hýbat se. Dodnes nechápu, jak to v něm už tehdy rozpoznala.“

point-break-4

Jenže Bigelow měla v Hollywoodu potíže dostat film do výroby. Cameron proto zavolal kamarádovi Larry Gordonovi, který si pod Foxem založil nezávislou produkční společnost Largo Entertainment. A jak už to bývá, na konci natáčení jejich kamarádství dost ochladlo. Cameron nikdy nebyl kdovíjak empatický producent, kromě vlastních filmů provázejí jeho ostatní projekty dost drsné porodní bolesti a nic moc se na tom za ty dekády v byznysu nemění, třeba poslední Terminátor dopadl dokonce tak, že režisér si nebral servítky a řekl, že mu Cameron svými zásahy do filmu znemožnil natočit, co chtěl a už by se s ním raději nikdy nepotkal.

 

Bigelow si ale práci na filmu od začátku pochvalovala a i Cameron řekl, že to byla nejlepší spolupráce, kterou kdy s jakým režisérem zažil. Bigelow se podařilo zachytit hlavní postavy, kteří žijí nebezpečným životem z vlastních filozofických důvodů. Nejsou to typičtí akční hrdinové, proto byla druhá polovina toho filmu pro mnoho diváků ve své době dost nepochopitelná. Neměli bychom zapomínat, že z kraje devadesátých let byli v kurzu hláškující samotáři unavení svou prací s tvářemi čtyřicátníků Willise, Slye (Stallone) a Arnieho (Schwarzenegger).

Pages: 1 2

Přidat komentář

TOPlist