Filmový šlechtic: Luchino Visconti

Režisérská superhvězda se skutečným šlechtickým titulem. Luchino Visconti je dost možná nejúspěšnější režisér uměleckých filmů. Jeho filmy vypadají jinak, než od kohokoli jiného a už v době svého vzniku se o nich psalo, že z nich dýchá atmosféra starých časů.

visconti_profil

To, co mne přivedlo k filmu, to je především potřeba vyprávět příběhy o živých lidech. O lidech, kteří žijí uprostřed věcí a nikoli z věcí samotných. Film, který mne zajímá, je antropomorfní film.

  • Luchino Visconti -

 

Visconti byl pro socialistické a marxistické filmové teoretiky zjevením. Viscontimu se říkalo ,,Rudý vévoda“. Popisovali ho jako člověka bez východiska, sužovaného nemocemi světa a člověka, který se snažil vymanit ze starých počátků shnilé italské šlechty. Pro anglosaský svět a Francii byl Visconti představitel tradice, intelektuálem, nositelem tradiční kultury sahající až k renesanci. Kým byl ve skutečnosti se můžeme jen domnívat, protože ho každý viděl jinak. Na jedné věci se ale shodnou všichni, byla to výjimečná osobnost a člověk s hlubokými znalostmi o životě. V tomto profilu se rozhodně dočtete zcela jiné skutečnosti, než jaké jste si mohli číst ve starší české literatuře o filmu.

ossessione

Luchino Visconti se narodil 2. listopadu 1906 jako syn vévody Viscontiho di Modrone a bohaté dcery průmyslníka z Milána. Z takovým původem nemusíte nic, můžete jezdit na koni, navštěvovat vybrané internátní školy a jíst z renesančních jídelních souborů. Ve třiceti letech odešel do Paříže, kde se seznámil s francouzským režisérem Jeanem Renoirem, který ho nadchl. Začal dělat Renoirovi asistenta režie. Po návratu do Itálie začal točit ve fašistické Itálii antifašistické filmy. Jeho filmovým debutem byl Ossesione, který se dost odlišuje. Nejsou v něm rychlé střihy, ale spousta kamerových jízd a švenků. Visconti od počátku netočí reportáže, ale filmy, jasné zprávy se sdělením.

rocco_a_jeho_bratri

Zásadním filmem Viscontiho kariéry je snímek Rocco a jeho bratři, kde zazářil v jedné ze svých první velkých rolí Viscontiho dobrý přítel Alain Delon. Snímek zachycuje osudy sicilské rodiny s pěti bratry, kteří přicházejí hledat obživu do Milána. Rodinné šance na finanční a společenský vzestup však ohrožuje lehkomyslný a bezcharakterní Simone. Ani největších obětí pro něho nelituje bratr Rocco, který se snaží vyřešit všechny jeho problémy – přijme na sebe téměř neúnosné finanční závazky, boxuje za peníze, aby splatil Simonovy dluhy, vzdá se lásky a nakonec se pokouší krýt Simona i před policií. Rocco je ztělesněním příkladné, místy až zaslepené bratrské lásky, jejíž nuance je někdy těžké pochopit. Film získal Zvláštní cenu poroty na MFF v Cannes a díky jeho úspěchu mohl vzniknout Viscontiho majstrštyk Gepard.

Il-Gattopardo-film

Sicilský kníže Fabrizio Salina (Burt Lancaster) je otec sedmi dětí, katolík a manžel. Dalo by se říci, že je zosobněním starých pořádků. Jenže ani on o staré pořádky úplně nestojí, protože mu nepřijde normální, aby měl sedm dětí a nesměl vidět ani pupík svojí ženy. Jeho oblíbený synovec Tancredio (Alain Delon) mu přijede oznámit, že se připojí k revoluci a podporuje Garibaldiho v jeho úsilí o sjednocení Itálie, kterou mohou všichni jenom získat. I když Tancredia zpočátku vyplísní, má mladíka moc rád.

 

Revoluce skutečně přinese nové pořádky, i když se neobejde bez krveprolití. Salina dovolí, aby se Tancredio oženil s dcerou zámožného měšťana, krásnou Angelicou (Claudia Cardinale), tedy v minulosti něco naprosto nepřípustného. Přesto je Salina skeptický vůči vývoji, ačkoli je mu jasné, že je nezastavitelný.

Pages: 1 2 3 4

Přidat komentář

TOPlist