Vosí hnízdo: Jih proti severu

Minulý týden jsme informovali o stanovisku společnosti HBO Max stáhnout ze streamovací nabídky film Jih proti severu. Do jaké míry je to ,,účelovka“, kampaň a do jaké míry se jedná o ohrožení klasických filmových děl?

vosi_hnizdo

Dnešní den je pro milovníky klasických filmů výjimečný. Je totiž přesně na den šedesát let od premiéry Hitchcockova Psycha. Ano, toho skandálního filmu, kde muž převlečený za ženu a předstírající, že je svou matkou, brutálně zavraždí ve sprše rodinného motelu nožem mladou ženu, která je právě na útěku z jiného státu s penězi jednoho z klientů, které zpronevěřila ve firmě, kde pracuje. Přijde vám to úchylné a perverzní? A co takhle se podívat na film s vědomím, že sledujeme upravený příběh skutečného sériového vraha, jehož skutky jsou ve filmu znázorněny proti skutečnosti ještě navíc velice volně a v podstatě mírně.

 

O názoru na vyznění filmu Jihu proti severu se v USA vedou rozhovory desítky let. Není to nic nového pod sluncem. Připomeňte si aktuální kauzu. Film Jih proti severu se také jmenuje v originále Gone With The Wind, což je idiom v američtině, který by měl ekvivalent v češtině ,,To odnesl čas.“ Přesný překlad je, že to odvál vítr. Znamená to, že film vypráví o věcech, které se udály v minulosti. Jih proti severu není film vypovídající o realitě doby svého vzniku, je to snímek historický. Je to film hraný, není to dokument a v hraném filmu, stejně jako ve volné tvorbě malířské nebo sochařské je přípustná AUTORSKÁ LICENCE.
Nejzdařilejší literární adaptace na filmovém plátně

Podívejme se na problém přes peníze, protože ten je často docela objektivní. Společnost Warner Bros vyrobila film Jih proti severu a vydělala na něm ze všech filmů vyrobených na této planetě v dějinách kinematografie nejvíce peněz. Ten film vydělal více peněz než Avatar (Fox nyní Disney), Avengers (Disney) nebo Hvězdné války (Fox nyní Disney). A je třeba jedním dechem dodat, že ten film je INSTITUCE. Už to není jen film. Není to romantická výpravná limonáda nebo nějaký blockbuster k pop cornu nebo nachos s pálivou sýrovou omáčkou. V Americe mají klasické filmy srovnatelnou váhu jako pro Evropany gotické katedrály. Jsou to SYMBOLY.

 

Společnost Warner Bros je kromě toho, že film vyrobila, také od samotného počátku vlastník společnosti HBO a principem této firmy bylo od samotného začátku dávat šance projektům, které cílí na náročnějšího diváka, který z velké míry studiové filmy moc nemusí, protože mu přijdou moc komerční, ale zase nestojí tolik, aby z nich byl zajímavý zisk při uvedení na placených platformách. Potíž nastala, když se z HBO díky rozmachu streamování stal dost možná větší mainstream než ze samotného Warner Bros, které aktuálně díky covidu čelí největší zkoušce v dějinách této společnosti. To je ale trochu jiný příběh.

černobyl_1

HBO má pověst firmy, která produkuje intelektuálně náročnější díla, která co nejvíce REÁLNĚ vypráví příběhy. Kdo si zaplatí tuto službu očekává, že na HBO bude sledovat dílo, jehož scénář je založený na OVĚŘENÝCH FAKTECH. To je podstata smlouvy mezi divákem a touto společností. HBO totiž v minulosti vyprávěla příběhy o skutečném dopadení vraha Čikatilova, o podmínkách v ruském gulagu, o Černobylu a o dalších zásadních tématech v oblasti lidských práv. Na tom si vybudovala své jméno. Své dobré jméno.

 

Mimochodem dosud jsem nikde nezaslechl, že největší filmový web na světě imdb.com (majitel Amazon) doporučoval při zavřených školách pro školáky jako zdroj pro hodiny dějepisu právě film Jih proti severu a k tomu Skrytá čísla. České školy pouští dětem na středních školách film Dovolená s andělem, který vysílala Prima Max v prime timeu, a to naprosto bez jakýchkoli osvětlení. Příjemce zisku z těchto projekcí je pak samozřejmě příspěvková společnost Národní filmový archiv.

 

Nyní se HBO musela postavit realitě, že ví, že film, který uvádí je plný historických nesrovnalostí a ačkoli už téměř dvacet let natáčí Warner Bros bonusy na DVD, kde film do historických souvislostí dává a divákům osvětluje o co jde, na streamu to zatím nelze. Při současné technologii CGI by naprosto bez problémů mohli změnit barvu pleti jakékoli z postav. Jenže. Dnešní divák je z pohledu mediálního radikální a z hlediska sociologického pohodlný. Divák si najde v nabídce film, pustí ho, otevře si lahváče, vínko, nalije si whisky a potěší se pohledem na roušku v rohu místnosti. Na streamu žádné bonusy nejsou. Je to ukázka stejné bizarní úvahy, jako když si koupíte v mekáči kávu a tam máte varování, že je horká. Ano, káva je horká, pokud jste dement a pijete ji hned, spálíte si jazyk.

the-exorcist_4

Warner Bros je firma, která velice úspěšně prošla všemi zásadními změnami v americké společnosti – II. světová válka, válka ve Vietnamu, vznik Nového Hollywoodu – toto studio financovalo Friedkinovo extempore The Exorcist o kterém se nedá říct, že by to byl filmy, který by ve své době hladil mainstreamové diváky po srsti. Warner Bros je také firma, která ve filmu Dirty Harry s Clintem Eastwoodem nechala vystříhat všechny označení slova od eN, vy jistě víte kterého. Tato firma přežila vždy díky zdaleka největšímu právnímu oddělení ze všech studií v Hollywoodu, o kterém kolují legendy a štosy mimosoudních vyrovnání. Díky současné turbulentní době digitálně zasahuje do nových vydání animovaného Bugs Bunnyho, kde z dílů odstraňuje brokovnici, protože to není vhodné pro děti. Dynamit zůstat může. Mimochodem Steven Spielberg při restaurování E. T. nechal z filmu vymazat všechny zbraně a místo nich dal vojákům do rukou vysílačky.

 

V každém druhém americkém filmu padne věta:,,Udělám co je správné.“ Co je měřítko toho, co je správné? Ve své době bylo správné věřit senátoru McCarthymu a ve jménu pokroku se zlikvidovaly osobnosti typu Daltona Trumba (Prázdniny v Římě, Motýlek) kvůli tomu, že o něm někdo řekl, že je komunista. Nemá smysl diskutovat o tom, že rasismus je správný. Rasismus je zlo a ve své podstatě jeden z největších nesmyslů, který kdy spatřil světlo světa.

 

V případě Jihu proti severu jde o výklad. HBO sbírá kladné body u afroamerické většiny v mnoha velkých amerických aglomeracích (Detroit, Chicago, Jackson, Atlanta, Memphis, New Orleans, Savannah) a z ekonomického hlediska Afroameričané využívají placených služeb v USA v obrovské míře, zeptejte se Ophrah Winfrey (odhadovaný majetek 2, 6 miliardy dolarů)  Tylera Perryho (odhadovaný majetek 600 milionů dolarů) a třeba Denzela Washingtona (odhadovaný majetek 220 milionů dolarů) kdo platí za jejich filmy.

 

Mnohem větší potíž vidím v interpretaci těchto skutečností v českých, většinou tradičně levicových médiích, byť jsou financovány miliardáři, někdy na útěku ze země, kde jsem zaslechl názory na utlačovanou černou menšinu  nebo že se jedná o reklamu velké korporace. Skutečnost je, že se v současné ikonoklastické době není snadné orientovat. Informace jsou podávány nepřesně od lidí s často mizivým všeobecným přehledem.

 

Názor na Jih proti severu jsem publikoval ve své knize Slavná světová filmová klasika a skutečnost, že jsem ho zařadil do výběru nejlepších světových filmů historie má samozřejmě svůj důvod. Není to film, který by měl být vymazán. Je to naprosto zásadní kinematografické dílo. Stanovisko, že ho vyřadila jedna streamovací společnost neobstojí. Jak jsem předeslal HBO není jen tak nějaká streamovací společnost, dopad vysílání jednoho televizního seriálu Černobyl dokazuje, jak obrovský může tento konkrétní internetový stream mít. Je samozřejmě otázka, kdy se film do nabídky vrátí s tzv. osvětovým komentářem. To mi připomíná pohádku o chytré horákyni.

 

Jde o to, co opakované angažované informování dokáže v době emoji, sociálních sítí a všeobecné převaze emocí nad inteligencí způsobit mezi lidmi. V Čechách je politická korektnost mnohem vyšší než v té tolik kritizované Americe. Pusťte si zprávy CNN a pak si pusťte Českou televizi nebo jakoukoli zprávu na aktualne.cz a podívejte se, jak se dá informovat o jedné a té samé věci. Třeba podoba současného aktuálního českého dokumentu ve své angažovanosti a výběru témat se může v mnohých případech směle postavit vedle komunistických dokumentů z 50. let a jsem docela zvědav, kdy se někdo začne věnovat tomu, že Miloš Kopecký má v Limonádovém Joeovi natřenou černou tvář.

PS: Honzíkova cesta Bohumila Říhy, jedna z nejoblíbenějších českých dětských knih se po smrti autora dočkala zásadních zásahů ve svém textu. Ve vydání po roce 1989 zmizely celé pasáže z této knihy. Ozval se někdo?

reklama světová klasika
Koupit ZDE ↓

http://www.kosmas.cz/knihy/168427/slavna-svetova-filmova-klasika/

A kupte si i další tituly Ondřeje Slaniny

Česká animovaná klasika – http://www.kosmas.cz/knihy/226742/ceska-animovana-klasika/

a

Slavná česká filmová klasika – http://www.kosmas.cz/knihy/196077/slavna-ceska-filmova-klasika/

Přidat komentář

TOPlist