HVĚZDNÉ HODINY NĚMECKÉHO FILMU IV.: Triumf vůle

K létu na RealFilmu patří filmové seriály a po třech seriálech věnovaných českému filmu se zaměříme na kinematografii našich sousedů.

Nechvalně proslulý propagandistický film se stal základním kamenem pro filmovou reklamu. O tomto filmu se učí, je v povědomosti, ale není všeobecně známý. O filmu se dozvíte řadu informací ve stálé expozici Filmového muzea v Berlíně, kde je tomuto filmu i dalším projektům Leni Riefenstahl věnován určitý prostor.

hvezdne_hodiny

Je velice obtížné vypořádat se s nacismem a totalitními režimy obecně a bohužel i s jedinci v demokracii, když některý politik nechá prchlivost příliš cloumat svým majestátem. Jak je možné, že se s nimi zapletl ten nebo támhle ten? Jak je možné, že jim podlehl?

Při mé roční stáži na Technisches Universität v Drážďanech jsem navštívil přednášku Hannse-Petera Frentze z Berlína, tedy syna Waltera Frentze. Walter Frentz se narodil 21. 7. 1907 v Heilbronnu, vystudoval elektrotechniku na Univerzitě v Mnichově a jeho hlavními zájmy byla vizuální média. Jako vášnivý sportovec jezdil na kajaku a pořizoval skutečně nádherné fotografie ze svých cest, například z vodácké výpravy do Moštaru. Pak se ale začal věnovat i kameře klasického filmu. Náhoda ho svedla do cesty podobně zapálené Leni Riefenstahl. Když se sejdou lidé s tak silným vizuálním cítěním, které s úspěchem veřejně prezentují nemohli ujít i zájmům propagandy.

Klasici německého filmu a řada mladých uměleckých talentů tehdy s hrůzou utíkala do Hollywoodu, hlavně z toho důvodu, že měli židovský původ. Walter Frentz a jeho kolegové fotografovali v roce 1933 na letišti v Norimberku Adolfa Hitlera uprostřed davu. Výrazy v očích plné odhodlání, radosti a naděje spojené s mistrovským technickým provedením upoutají na první pohled. V roce 1934 natáčí propagandistický film Hände am Werk a podílí se i na legendárním filmovém projektu Triumf vůle, který se stal pravděpodobně nejcitovanějším audiovizuálním dílem všech dob.

triumph_2

Triumf vůle (1935)

 

režie: Leni Riefenstahl, scénář: Leni Riefenstahl, Walter Ruttmann, Eberhard Taubert, kamera: Walter Frenz, Karl Attenberger, Werner Bohne, Hans Gottschalk, Werner Hundhausen, Herbert Kebelmann, Albert Kling, Franz Koch, Herbert Kutschbach etc. Střih: Leni Riefenstahl

 

114 minut, černobílý

 

Film:

 

V Berlínském muzeu filmu je součást expozice věnované válečné kinematografii. Dílo Leni Riefenstahl je tam připomenuto, ale troufnu si říci, že s maximální pietou. Divák se dozví něco o jejím způsobu tvorby a podívá se na model umístění kamer pro zpravodajství ze stadionu. Tím to také končí. Konečná informace má pouze informační charakter, nedozvíme se žádný názor, žádné zhodnocení nebo kritiku.

 

V květnu 1934, pět měsíců předtím, než Hitler a další členové NSDAP uspořádali druhý kongres strany v německém Norimberku, odcestovala Leni Riefenstahl do města, aby se připravila na film, který o této podívané natočí. Jak jsem nastínil, nasazení a schopnosti jejího týmu udělal velký dojem na Hitlera a jeho ministra propagandy, Josepha Goebbelse.

triumph3

V jejich stylu spatřovala propaganda Třetí říše schopnost vytvořit operativní představu Německa naplněného ohromnou silou, řádem a krásou, která odpovídala jejich zvrácené vizi. Riefenstahl měla možnost připravit i choreografii plánovaného Kongresu, aby byly záběry co nejefektivnější.

 

Riefenstahl s obrovským týmem kameramanů a operátorů měla svobodu ve stavbě důmyslných dřevěných konstrukcí pro efektivní záběry. Výpravu filmu obstarával samotný Albert Speer, jeden z dalších schopných, byť pomýlených spolupracovníků samotného Hitlera.

 

Mimochodem Americká vláda ospravedlňovala svůj vstup do války angažováním slavného režiséra Franka Capry, který natočil dokument Why We Fight přesně stejným způsobem jako Riefenstahl Triumf vůle.
http://magazin.realfilm.cz/wp-content/uploads/FINAL-trailer.jpg

Přidat komentář

TOPlist